;
Bog web2

Lifestyle

Sæt den rigtige pris, og få gladere kunder 

“Den rigtige pris giver glade kunder og aktionærer”. Det er budskabet i en ny bog af Sally Khallash og Ulrik Lehrskov-Schmidt, der guider virksomheder til at sætte højere priser på deres produkter og samtidig få gladere kunder. 

Mandag den 9. oktober 2017 modtog Richard Thaler Nobelprisen i Økonomi for sit bidrag til adfærdsøkonomi, der bygger bro mellem de økonomiske og psykologiske analyser af individuel beslutningstagning.  

Set i dette lys har bogen ’Prispsykologi. Seks adfærdsøkonomiske trin til højere priser og gladere kunder’ af Sally Khallash og Ulrik Lehrskov-Schmidt afgjort sin berettigelse.  

Bogen bevæger sig i feltet inden for adfærdsøkonomi med fokus på psykologisk prissætning, og hvordan vi som forbrugere handler irrationelt i købssituationer. Dermed kan vi manipuleres til at betale højere priser. Og det gør vi. Igen og igen, samtidig med at virksomhederne kan glæde sig over en stigende omsætning. 

Det er derfor en meget aktuel bog, hvis Nobelprisen udtrykker, hvad der er mest hot blandt økonomerne. Men når de kloge professorer ruller sig ud, bliver det ofte svært tilgængeligt.  

Boganmeldelse

Prispsykologi. Seks adfærdsøkonomiske trin til højere priser og gladere kunder

Forfatter: Sally Khallash & Ulrik Lehrskov-Schmidt

Forlag: Djøf Forlag

Sideantal: 248

Sprog: Dansk

Pris: 350 kroner

ISBN: 9788757439786

5 stjerner

Ikke for godt til at være sandt 

’Prispsykologi’ giver en systematisk guide til den optimale prisfastsættelse og et indblik i, hvordan de psykologiske mekanismer kan bruges inden for betalingsformer, rabatter m.v. til at fastsætte højere priser og dermed højere profit. Det sker på et niveau, hvor man i praksis kan anvende værktøjerne til højere prisfastsættelse.  

Bogens primære budskab er, hvordan man kan få kunderne til at betale mere for de samme varer, uden at de bliver utilfredse. Dette er ønskescenariet for de fleste virksomheder, og man når som læser at tænke, at det næsten må være for godt til at være sandt. Men efterhånden som bogen skrider frem, fremstår det som ganske realistisk.  

Teorien og værktøjerne bliver dokumenteret med cases og aktuelle situationer. Det er med til at fastholde interessen og nysgerrigheden gennem hele bogen. 

Dette er ikke alene en bog, der giver virksomheder en værktøjskasse til prissætning. Den er i høj grad også interessant for forbrugeren, da man flere gange undervejs bliver gjort opmærksom på, hvor relativt let vi som forbrugere kan blive manipuleret.  

Man bliver med andre ord en del klogere på sig selv ved at læse denne bog.  

Manipuler dine kunder 

Når man når frem til de sidste sider, kan man måske stå med et indtryk af, at bogen er en guide til at manipulere sine kunder.  

Denne bog handler om, hvordan du kan manipulere dine kunders første indtryk omkring en vares værdi og den pris, som de vil være villige til at betale”, står der på side 217, og det må vække en vis uro hos Forbrugerrådet. 

Derfor er der en stribe etiske spørgsmål, som det er nødvendigt at forholde sig til. 

Hvis du vil blive klogere på, hvordan man kan bruge psykologisk prissætning strategisk, er denne bog et rigtig godt bud – også hvis du blot ønsker at blive lidt klogere på dig selv som forbruger.   

 

Af Daniel Oman Gru, H&B – Hildebrandt & Brandi 

 

LÆS MERE

En bog, du ikke må glip af

Fremragende bog om forandringsledelse 

Bliv en succes med forståelse af netværk

Sådan skabes tillid i organisationen

Vi anmelder Lars Tvedes bog om iværksætteri