;
c2b15435-7a4c-4e1d-a898-65696cdf919b

Forsikring

Sådan klarede de børsnoterede forsikringsselskaber første halvår

De børsnoterede forsikringsselskaber på det danske marked er over en bred kam kommet igennem årets første halvår med fremgang i regnskabsbøgerne. InsideForsikring tegner et billede af, hvordan de forskellige selskaber foreløbig har præsteret i 2022.

Trods krig og uro på verdensmarkederne er der stadig en fornuftig forretning i at drive forsikringsselskab i Danmark. Det er i hvert fald det overordnede billede, der danner sig, når man kigger på de forsikringsregnskaber, der de seneste måneder er rullet ud fra de børsnoterede forsikringsselskaber, der gør sig inden for skadesforsikring.

Der er tale om et spredt felt, hvor der over hele linjen meldes om positive resultater. Skillelinjerne skal derfor drages, mellem hvem der kan melde om de højeste vækstrater fra årsskiftet og frem til nu.

Kigger man på udviklingen i præmieindtægterne, er det den danske afdeling af det norske selskab Protector, der med 19 pct. vækst kan berette om den største fremgang i bruttopræmierne.

InsideForsikring

Denne artikel kommer fra InsideBusiness’ nye branchemedie med fokus på forsikringsbranchen, InsideForsikring. Skriv til os, hvis du ønsker at abonnere eller konvertere dit abonnement på kontakt@insideforsikring.dk

Efter Protector følger den danske afdeling af If Forsikring, der ligeledes kan berette om en tocifret vækstrate på 13,8 pct. i bruttopræmievæksten i Danmark.

Herefter følger Gjensidige med en vækst på 9,4 pct. målt i lokal valuta. Det er en del højere, end Topdanmark har præsteret til sammenligning, hvor selskabet ligger i bunden af sammenligningen med en fremgang i bruttopræmierne på 3,9 pct. – hvilket stadig er en udmærket vækst.

Lige over ligger Alm. Brand med en (organisk) vækst på 5,3 pct., mens Tryg placerer sig i midten af opgørelsen med en bruttopræmievækst i den danske del af forretningen, der svarer til 7,1 pct.

If Forsikring siger om det første halvår, at coronapandemien nu hører fortiden til – i hvert fald i forhold til selskabets forsikringsforretning og regnskaber, der ikke længere er præget af virussens effekter.

Økonomien og de nordiske markeder er nu i stedet præget af en ny normal, lød det fra Morten Thorsrud, administrerende direktør for If, i forbindelse med regnskabet for andet kvartal.

”En del af Ifs vækst er drevet af inflation og et behov for at justere priserne, men en stor del skyldes også et stigende antal kunder. 9 af 10 kunder vælger at forny deres forsikringer hos os. If vokser i alle lande og alle forretningsområder – på det private marked såvel som for erhvervslivets smv’er og store virksomheder,” siger Morten Thorsrud.

Den administrerende direktør ikke vil kommentere, hvordan If Forsikring har klaret sig gennem første halvår sammenlignet med resten af markedet.

Teknisk topscorer

Hvis man hæfter sig ved teknikaliteter, er Alm. Brand den egentlige vinder målt på bruttopræmievækst. Selskabet har nemlig i første halvår af 2022 har haft bruttopræmier for 3.789 millioner kroner, hvor det til sammenligning i første halvår af 2021 var 2.669 millioner kroner.

Den udvikling svarer til en vækst på omkring 42 pct., hvoraf der er en organisk vækst på 5,3 pct. i det ’gamle’ Alm. Brands forsikringsforretning, mens en god portion af stigningen kommer fra Alm. Brands opkøb af Codan, hvis bruttopræmier nu regnes med i Alm. Brands bøger.

I første halvår har selskabet landet et forsikringsteknisk resultat på 382 millioner kroner før skat mod et overskud på 426 millioner kroner før skat i 2021, mens investeringsresultatet udmøntede sig i et underskud på 327 millioner kroner på grund af den negative udvikling på de finansielle markeder.

Alt i alt fik koncernen et samlet resultat for første halvår på 231 millioner kroner efter skat, hvilket var en tilbagegang fra de 289 millioner kroner i samme periode sidste år.

Alm. Brand Groups administrerende direktør, Rasmus Werner Nielsen, vurderer, at selskabet ligger på et rigtig fornuftigt niveau, når han kigger på Alm. Brands første halvår sammenlignet med konkurrenterne på markedet.

”Nogle steder ligger vi faktisk en spids bedre end vores konkurrenter, mens vi andre steder måske ligger en spids dårligere. Men summen af kardemommen er, at vi ligger ret godt. Og jeg synes udsigterne i at få Codan ind, til arbejdet med synergierne, og udsigterne i at være Danmarks største forsikringsselskab på erhverv – de er gode. Så jeg er meget fortrøstningsfuld for Alm. Brands Groups fremtid,” siger Rasmus Werner Nielsen.

Hos Gjensidige har man i den danske forretning haft den næsthøjeste vækst i bruttopræmier på 9,4 pct. målt i lokal valuta. Den høje præmievækst er drevet af en stærk organisk vækst samt fra NEM Forsikring, som Gjensidige opkøbte sidste år, lyder det fra Mats C. Gottschalk, koncerndirektør for Gjensidige Danmark.

” Vi er tilfredse med vores lønsomhedsniveau, samtidig med at vores fokus er at styrke vores konkurrencekraft,” oplyser koncerndirektøren om Gjensidiges første halvår af 2022 i en kommentar til InsideForsikring.

Efter Gjensidige følger Trygs danske del af forretningen og Topdanmark, der følger efter med vækstrater på henholdsvis 7,1 pct. og 3,9 pct. i bruttopræmierne.

Man skal passe på med at konkludere på formen baseret på tal for et halvår, påpeger Lars Kufall, finansdirektør i Topdanmark.

“Når det er sagt, er det positivt, at vi har haft vækst i alle forretningsområder i første halvdel af 2022, og at vi samtidig kan se, at vi fortsætter med at blive endnu dygtigere til at matche risiko og pris. Det betyder, at vi leverer et solidt forsikringsteknisk resultat og en tilfredsstillende combined ratio, skriver Lars Kufall i en kommentar til InsideForsikring.

Inden for skadesforsikring kunne Topdanmark præsentere et teknisk resultat på 879 millioner kroner i første halvår, mens selskabets combined ratio endte på 83,1 pct.

“I bund og grund handler det om, at vi leverer attraktive forsikringer og services til en fornuftig pris til vores kunder. Samtidig fortsætter vi arbejdet med at blive endnu bedre til at kortlægge vores kunders behov, risikoprofil og dækninger til gavn for både dem og os som selskab,” tilføjer Topdanmarks finansdirektør i sin kommentar.

Mere eller mindre lønsom forsikringsforretning

Kigger man på selskabernes lønsomhed i første halvår – målt ud fra selskabernes combined ratio – tegner der sig et lidt andet billede af, hvordan forsikringsselskaberne har klaret sig gennem halvåret.

 

Den højeste combined ratio skal findes hos If, der med en combined ratio på 99,8 pct. lige akkurat holdt sig inden for det lønsomme område. Her er det især sammenligningens højeste omkostningsprocent på 25,9 pct., der har været med til at drive combined ratio i vejret.

Den næsthøjeste combined ratio skal findes hos norske Protector, der kunne melde om en combined ratio på 94,6 pct. Her er det dog omvendt erstatningsprocenten på 88,6 pct., der har trukket ned i forretningen, mens omkostningsprocenten udgjorde 6,7 pct.

Der er dog stadig tale om en væsentlig forbedring af Protectors combined ratio sammenlignet med første halvdel af 2021, hvor nøgletallet var 120 pct.

I den mere lønsomme ende af skalaen er det omvendt Tryg, der med den laveste combined ratio på 82,7 pct. markerer sig efterfulgt af Topdanmark, der kan melde om en combined ratio på 83,1 pct.­

 

Læs mere 

Forsikringsselskaberne står splittet om omstridt prispraksis

Storebrand har gang i væksten, men vil ikke forsikre i Danmark

Massivt it-kaos bag direktørfyringer

Rene linjer som kundens mand skabte værdi op til salg af mæglerhus

Massivt it-kaos bag direktørfyringer

Forbrugerorganisationer sætter spørgsmålstegn ved samlerabatter

Omstridt prispraksis i forsikringsbranchen endevendes

Protector efter stærkt kvartal: Arbejdsskade kan blive interessant igen

LB Forsikring sender to koncerndirektører ud i kulden

Bilskader bliver markant dyrere – kan konkurrencen holde priserne nede?

Forsikringselement er afgørende i milliard-opgør om danskernes opsparing