;
Bain

Inside story

Se konsulenthusene, de unge helst vil arbejde for. Bain tager kvantespring – Valcon glider ud

Amerikansk konsulentkæmpe er årets højdespringer på listen over de virksomheder, de unge business-studerende helst vil arbejde for. Omvendt glider it-tungt konsulenthus ud af top-100. De danske konsulenthuse har generelt et stærkt greb i talenterne, men udfordres nu kraftigt af grønne giganter.

Et dramatisk 2020, som har givet store dønninger i dansk erhvervsliv, ser ud til at prelle af på rådgiverbranchens solide tag i de danske business-studerende.

Det viser den seneste undersøgelse fra rådgivningsvirksomheden Universum, der bygger på svar fra 3.700 business-studerende. En undersøgelse, som man følger tæt i rådgivningsbranchen, og som mange steder bruges til at måle effekten af virksomhedens brandstrategi.

Den nye undersøgelse viser, at rådgiverhusene fortsat har et solidt greb om studerende, og den interne magtbalance i toppen af rådgiverbranchen er intakt.

De fem mest populære revisions- og rådgivningshuse fastholder i den nye undersøgelse deres indbyrdes placering i forhold til sidste år, mens der i forhold til det øvrige erhvervsliv kun er minimale forskydninger i placeringen.

Men årets højdespringer – både internt i rådgiverbranchen og generelt i dansk erhvervsliv – tilfalder et konsulenthus.

Sagen kort

Hvert år offentliggør rådgivningsvirksomheden Universum en undersøgelse af, hvor unge business-studerende helst vil arbejde. Undersøgelsen bliver fulgt tæt i rådgivningsbranchen, hvor mange bruger den til at måle effekten af virksomhedens brandstrategi.

Årets højdespringer i dansk erhvervsliv var den amerikanske konsulentkæmpe Bain & Company, der efter opkøbet af danske Qvartz springer hele 19 pladser frem. Men også PA Consulting Group går markant frem. Omvendt glider det it-tunge konsulenthus Valcon ud af top-100.

Undersøgelsen bekræfter, at de danske konsulent- og revisionshuse generelt har et stærkt greb i de unge business-studerende – også stærkere end i resten af Norden.

Øverst finder man konsulentkæmpen McKinsey, som for andet i træk har distanceret Lego. Derimod har Lego overhalet Deloitte, der indtager en 3.-plads foran de store danske mastodonter Novo Nordisk, A.P. Møller-Mærsk og Carlsberg, inden Boston Consulting Group (BCG) kommer på en 7.-plads.

I top-10 sniger PwC sig med, men konsulent- og revisionshuset daler alligevel to placeringer, fordi de grønne energikæmper Ørsted og Vestas for alvor begynder at blande sig om de unge business-studerendes gunst.

Bain & Company overtog sidste år det danske konsulenthus Qvartz i det, der på mange måder er den mest opsigtsvækkende fusion i den danske rådgiverbranche i årevis.

Qvartz har i mange år nydt godt af et stærkt brand blandt de unge talenter, og inden fusionen med amerikanske Bain & Company indtog Qvartz en fornem placering som nummer 19 over de unge business-studerendes foretrukne fremtidige arbejdsgiver.

Et godt stykke længere nede ad listen befandt Bain & Company sig på en 37.-plads

Men med opkøbet af Qvartz har Bain & Company taget et kvantespring til en 18.-plads og har dermed overhalet rivaler som Implement, PA Consulting Group, Rambøll og KPMG.

”At vi rykker op fra nummer 37 til nummer 18 og dermed bliver årets højdespringer, fortæller mig, at de ting, vi har fokuseret på det sidste år, har været de helt rigtige. Allerede sidste år efter fusionen med Qvartz rykkede vi nogle pladser op på listen, men resultatet i år viser, at vi har en utrolig stærkt value proposition, som ræsonnerer med de unge,” siger Hans Henrik Beck, managing partner i Norden hos Bain & Company.

Valcon ude af top-100

Mens Bain & Company er årets højdespringer, glider det it-tunge konsulenthus Valcon ud af top-100. De seneste to år har Valcon ellers sneget sig ind på listen over de 100 virksomheder, de unge business-studerende helst vil arbejde for.

Det danske konsulenthus med speciale i operationel digital rådgivning annoncerede kort før jul en fusion med hollandske First Consulting, som er orkestreret af kapitalfonden Waterland.

Waterlands mål er at skabe et nordvesteuropæisk konsulent- og teknologihus, der skal være et alternativ og en seriøs udfordrer til de store revisionshuse i Big Four, Deloitte, PwC, KPMG og EY, samt Accenture på projekter, der kræver 3-10 konsulenter om bord.

Universums undersøgelse af de studerendes præferencer er gennemført mellem november sidste år og april i år. Hvorvidt fusionen mellem Valcon og First Consulting har påvirket de studerendes svar, er uvist.

Faktum er dog, at Valcon i år daler til en placering som nummer 108. Faldet er dog på sin vis kalkuleret i det danske konsulenthus, fortæller Valcons managing partner Stig Jessen.

”Det, vi har sagt til hinanden, er, at vi fokuserer på vores kunder, og Universum-målingen har ikke været i vores fokus,” siger Stig Jessen.

I stedet arbejder Valcon med en mere mund til mund-baseret metode blandt de unge talenter.

”Vi kan tiltrække talenter med den value proposition, som vi har, i og med at man kommer ind og er med til at gøre en reel forskel ude i markedet. Vi har en meget flad struktur, og det betyder, at man meget hurtigt får et stort ansvar og mulighed for at påvirke de effekter, der bliver skabt ude hos vores klienter,” siger Stig Jessen.

Presses af grønne purposegiganter

Generelt har de danske konsulent- og revisionshuse et stærkt greb i de unge business-studerende – også stærkere end i resten af Norden.

Konsulenthusenes tiltrækningskraft handler især om, at de unge studerende prioriterer arbejdspladser med udsigt til en høj løn og mulighederne for at skabe sig gode referencer til senere i karrieren. Det er konsulent- og revisionshusene på mange måder leveringsdygtige i, hvor der i en årrække var en sand McKinsey-effekt i toppen af dansk erhvervsliv.

Også specialisthuset PA Consulting Group har vind i sejlene. Konsulenthuset hopper fem pladser frem til en placering som nummer 29, hvilket rækker til en 8.-plads i den interne konkurrence mellem rådgiverne.

PA Consulting Group har med egne ord en diamantformet organisation. Det betyder, at konsulenthuset er tykkest på midten med konsulenter, der kommer fra andre job i branchen eller fra industrien.

PA Consulting Group mener, at en del af fremgangen handler om en større indsats for at skabe større diversitet – og ikke mindst gøre opmærksom på den over for de studerende og den øvrige omverden.

”Vi har arbejdet på større diversitet på både alder, køn, uddannelse og type af mennesker. Vi er et sted med plads til mange forskellige. Vi oplever, at det tiltrækker mange studerende. Vi har en god work-life-balance, så der er måske mere fleksibilitet, end der er andre steder. Og så har vi arbejdet ret konkret med vores brandfokus, i forhold til hvilke typer projekter vi tilbyder,” siger Henrik Ringgaard Pedersen, administrerende direktør og partner i PA Consulting Group.

Han tror samtidig, at PA Consulting Groups mission om at levere end to end-løsninger til kunderne – og ikke bare være et strategi- eller teknologihus – virker tiltrækkende på de unge studerende.

Derimod fortsætter det amerikanske konsulenthus A.T. Kearney med at falde. På tre år er konsulenthuset gået fra en placering som nummer 57 til en aktuel plads som nummer 88.

Øverst på de studerendes liste finder man konsulentkæmpen McKinsey, som for andet år i træk har distanceret Lego. Derimod har Lego overhalet Deloitte, der indtager en 3.-plads foran de store danske mastodonter som Novo Nordisk, A.P. Møller-Mærsk og Carlsberg, inden Boston Consulting Group (BCG) kommer på en 7.-plads.

I top-10 sniger PwC sig også med, men konsulent- og revisionshuset daler alligevel to placeringer. Årsagen er de store energivirksomheder Ørsted og Vestas, der er nye i topfeltet.

“Ørsted og Vestas vinder frem, blandt andet som følge af det ‘purpose’, de bærer i deres mission statement og dna. De tilbyder noget lidt andet end det, som de traditionelle konsulenthuse kan,” oplyser Universum, der slår fast, at konsulenthusene generelt appellerer stærkt til de studerende.

Bain går frem hos kvindelige studerende

Dykker man ned i undersøgelsen, viser den, at der er forskelle på, hvilke præferencer og ønsker til en fremtidig arbejdsgiver de adspurgte kvinder og mænd har.

Hos årets højdespringer, Bain & Company er man særlig stolt over den respons, som kvinderne har givet konsulenthuset i virksomheden, og som har medført, at Bain er rykket 33 pladser frem til en 27.-plads blandt kvindelige studerende.

”Det er ingen hemmelighed, at konsulentbranchen som helhed har en stor udfordring med at tiltrække kvinder. Vi har gennem det sidste år haft ekstra stort fokus på diversitet, ikke kun i forhold til køn, men også uddannelsesbaggrund, personlige kompetencer osv. Vi har introduceret en ny rekrutteringsproces, hvor vi blandt andet bruger et AI tool i screeningen samt har fjernet cv’er fra de første interviews,” siger Hans Henrik Beck, managing partner i Norden hos Bain & Company.

”På den måde møder vi kandidaterne med et helt andet mindset og minimerer risikoen for unconscious bias markant, hvilket har ledt til langt større diversitet i kandidatfeltet og ikke mindst vores ansættelser – også i forhold til andelen af kvinder,” tilføjer han.

Mindre attraktive for professionelle

Fælles for de danske rådgiverhuse er, at de alle ligger relativt højt i brandundersøgelsen. Især når man sammenligner med erfarne professionelles rangering af selskaberne sidste år.

På den seneste undersøgelse skal man helt ned til nummer 9 på listen, hvor McKinsey optræder som det første konsulent- og revisionshus.

Derimod er afstanden mellem konsulenthusene langt mindre. Bare to pladser efter McKinsey følger Boston Consulting Group, og ikke langt fra finder man Deloitte (17), Implement (21), PwC (24), Rambøll (27), Accenture (28), EY (39), PA Consulting (45), det tidligere Qvartz (48), Bain & Company (68) og Valcon (97).

Læs mere

Konsulentkæmpe river vægge ned i Norden i jagt på talenter og vækst

Konsulenthus på opkøbsjagt

Konsulenthuse i hård kamp om it-rådgivere

Konsulenthus blæser til angreb: Vi kigger ind i de brølende 20’ere

Selvsikker konsulentkæmpe afviser salgsplaner

M&A-konsulenter har travlt som aldrig før

Her er konsulentbranchens førende spillere efter højdramatisk år

Kommuner starter eget “konsulenthus” som svar på strenge sparekrav

Implement opruster med profil fra Qvartz i nordisk konsulentkrig

Ægteskabsplaner med Bain er et stort sats for Qvartz

Sværvægter blæser til angreb på eliterådgiverne

Ukonventionel rådgiver udfordrer de store konsulenthuse