ørskov web

Ugens vindere og tabere

Ugens tabere: Skandaleramt kødkoncern har kurs mod afgrunden – Mediegigant brugte PR-håndbogens ældste tricks

InsideBusiness giver dig et overblik over ugens vindere og tabere i dansk erhvervsliv.

Ugens taber: Skandaleramt kødkoncern har kurs mod afgrunden

250 tons gammelt kød, hvoraf noget har op til 13 år på bagen, har sendt den skandaleombruste Skare-koncern ud i en overlevelseskamp.

Kødkoncernen har siden december befundet sig i orkanens øje, efter at et kontrolbesøg fra fødevaremyndighederne afslørede uregelmæssigheder og gammelt kød hos en af koncernens selskaber, Skare Meat Packers.

Dele af kødet stammede helt tilbage fra 2010 og var uden sporbarhed. Derudover formente virksomheden også kontrollanter fra Fødevarestyrelsen adgang til produktionen, da de ankom på den uanmeldte kontrol i december. Det fik Fødevarestyrelsen til at politianmelde Skare Meat Packers.

Ikke overraskende har det fået store dagligvarekæder som Salling Group og Rema 1000 til at slå hånden af kødkoncernen. Det samme har Nykredit, der i årevis var koncernens bankforbindelse, og revisionshuset Deloitte gjort.

Situationen er nu så alvorlig for Skare-koncernen, at store dele af koncernen er taget under konkurs. Det drejer sig om syv selskaber, der i løbet af ugen indgav konkursbegæring hos skifteretten i Esbjerg.

Det er langtfra første gang, at Skare-koncernen er havnet i en skandalesag. Men spørgsmålet er, om den seneste sag om gammelt kød bliver dråben, der får bægret til at flyde over for milliardkoncernen?

Uanset hvad, er Skare-koncernen en af ugens store tabere.

 

Mediegigant brugte PR-håndbogens ældste tricks efter kæmpeunderskud

Man kan argumentere for, at en tabersag fra fredag i sidste uge ikke hører til i disse spalter, der er dedikeret denne uges tabere i dansk erhvervsliv.

Når vi alligevel giver mediegiganten JP/Politikens Hus den lidet flatterende titel som en af en denne uges tabere i dansk erhvervsliv, hænger det sammen med, at mediekoncernen på snedig vis forsøgte at spinne og begrænse omtalen af et gedigent underskud på næsten 150 millioner kroner i 2022.

Man må ellers give JP/Politikens Hus, at koncernen på bedste maner forsøgte at følge den klassiske drejebog for håndtering af dårlige sager. Helt efter bogen blev en pressemeddelelse udsendt fredag eftermiddag, hvor landets journalister så småt begynder indflyvningen til weekenden.

For de journalister, der stadig var på arbejde, blev man mødt af en overskrift på pressemeddelelsen om, at JP/Politikens Hus fremover samler sin regnskabsmeddelelse og bæredygtighedsrapport, der tidligere blev offentliggjort særskilt. For en mediekoncern, der lever af at opdyrke og levere slagkraftige nyheder, må man spørge sig selv, om JP/Politikens Hus ligefrem ønskede at fange læsernes interesse? Formentlig ikke.

Herefter fulgte en gennemgang af åres større begivenheder, før JP/Politikens Hus hyldede sig selv med en gennemgang af omsætningen, der var vokset til den ”hidtil højeste omsætning i selskabets historie.” Så langt, så godt, selv om mediekoncernen undlod at gøre opmærksom på, at omsætningen ikke levede op til forventningerne ved årets indgang.

Længere nede i pressemeddelelsen ventede så den rigtige nyhed og forklaringen på, hvorfor JP/Politikens Hus ikke ligefrem skiltede med den: Et underskud på næsten 150 millioner kroner.

Klassisk spin, som netop er det, JP/Politikens Hus’ mange dygtige journalister har til opgave at gennemskue i dansk erhvervsliv.

At JP/Politikens Hus og topchef Stig Kirk Ørskov (billedet) overhovedet tror, at man kan liste en dårlig nyhed ud i bunden af pressemeddelelse fredag eftermiddag, er i sig selv næsten lige så opsigtsvækkende som underskuddet.

Derfor får JP/Politikens Hus og topchef Stig Kirk Ørskov denne uges taber, selv om miseren teknisk set fandt sted i sidste uge.