Sponsoreret artikel

Microsoft – fra Windows til omfattende softwareløsninger

Historisk set har Microsoft altid været synonym med deres cashcow Windows. Tiderne skifter dog, og i dag er Microsoft meget mere end "blot" styresystemer.

Microsoft. Et navn, der er nært beslægtet med to andre navne – Bill Gates og Windows. Historisk set har Windows gennem årtier været Microsofts – og Bill Gates – store cashcow, og selv om der er sket meget med verdens brugte styresystem, siden det kom på markedet tilbage i 1985, er det stadig det primære produkt på Microsoft-hylderne.

Det er til gengæld langt fra det eneste produkt længere. Microsoft har særligt i det nye årtusinde fokuseret på at udvide deres produkthorisont, og det er der kommet flere spændende produkter og softwareløsninger ud af. Vi ser her nærmere på nogle af de øvrige produkter, der har været med til at tegne Microsofts identitet i det nye årtusinde.

Microsoft Azure

Microsoft Azure er Microsofts cloudløsning, der på sigt er udset til at overtage tronen fra Windows. Azure består af virtuelle maskiner, app services, databaser, storage, udviklingsværktøjer, app services og meget andet, og kan bruges til at opsætte virtuelle maskiner med adgang til netop den software, kunden ønsker.

Og tag ikke fejl – Azure har bestemt potentialet til på sigt at vippe Windows af pinden. Således er det i dag mere end 95% af Fortune 500-selskaberne, der anvender Microsoft Azure i større eller mindre omfang.

Microsoft Power BI

Et andet produkt, der også er værd at nævne, er softwareløsningen microsoft power bi. Power BI er Microsofts bud på en Business Intelligence-løsning, der kan bruges til at skabe visuelt materiale, der gør virksomhedernes data let fordøjeligt. Og ggså her har Microsoft gjort det godt – rigtig godt endda. Microsoft Power BI er i dag ikke blot det mest kendte BI-værktøj; det er også anerkendt som verdens bedste.

Bing

Ikke alt, man rører ved, bliver til guld. Det har Microsoft også måttet sande, når det kommer til deres browser Bing. Den udskældte browser har været igennem en hård tilværelse de seneste mange år, og Bing er af mange blevet opfattet mere som et nødvendigt onde end en reel service i Microsoft-universet. Det begynder dog at lysne for den hårdt prøvede browser, der til trods for mindre god omtale efterhånden har tilkæmpet sig en markedsandel på 9% på verdensplan.

Hvad kan vi forvente i fremtiden?

Som det ses, har Microsoft bevæget sig ind på nye produktområder de senere år, og der er ikke noget, der tyder på, at denne tendens ændrer sig lige foreløbigt. Vi kan dermed også i fremtiden forvente at se flere tiltag fra Microsoft i forsøget på at diversificere den i forvejen brede produktportefølje yderligere. Og hvem ved – måske en dag Windows må aflevere tronen til Azure, Power BI, Bing eller et af de andre Microsoft-produkter?