danskebankfilialnet

Inside story

Stort gældsselskab overtager Danske Banks svære inkassosager

Landets største bank har valgt at outsource sin stærkt kritiserede gældsinddrivelse til Lowell, som også Nordea har gjort brug af. Banken lover, at kunderne bliver behandlet inden for best practice.

Der kommer nu omsider nye boller på suppen hos Danske Bank, hvad angår et af storbankernes allerstørste problemer lige nu: fejlagtig inddrivelse af gammel gæld. Således erfarer InsideBusiness, at Danske Bank nu outsourcer sine inkassosager til Lowell.

Det bekræftes af Helga Heyn, pressechef i Danske Bank:

“Vi har indgået et samarbejde med Lowell om at genstarte inkassobehandling i Danmark og dermed hjælpe vores kunder med at få afsluttet deres sager og komme videre. Vi har valgt en partner, som vi har erfaring med, og som vi ved har de rette kvalifikationer.”

Det er ingen hemmelighed, at lige præcis gældsinddrivelsessager er et smertefuldt, blødende sår hos især Danske Bank, men også hos Nordea, Jyske Bank og Nykredit. F.eks. meddelte Nordea den 4. maj i år, at man satte gældsinddrivelsen i bero for 4.100 kunder, mens man samtidig satte gældsinddrivelsen i bero for størstedelen af de aktive gældssager for at få undersøgt konsekvenserne af nye potentielle fejl i opkrævningerne. Det er her værd at bemærke, at Nordea ligeledes har valgt at benytte sig af Lowell som samarbejdspartner.

Ifølge InsideBusiness’ oplysninger var det primære problem hos Nordea, at man havde valgt at opkræve renter af de rykkergebyrer, som var blevet pålagt kundernes konti. Og det var der tvivl om, hvorvidt der er juridisk dækning for.

Danske Bank føler sig på fast grund

Danske Banks valg af Lowell skal ses som et udtryk for, at man er kommet et skridt videre end Nordea og nu er klar til at begynde på inddrivningen igen. Ifølge InsideBusiness’ oplysninger har man efter et års tid valgt en leverandør, ligesom man har købt sig til et nyt it-system, der kan administrere de svære gældssager, som er kendetegnet ved, at de kræver et enormt juridisk benarbejde at rydde op i.

Ofte i sådan et omfang, at det for banken vil være meget lettere blot at slå en streg over gælden eller betale kunden for at slippe for den tunge administration, som går flere år tilbage med oprydning i kundesager, som er mildest talt vanskelige at få hoved og hale i.

Nu er spørgsmålet for Danske Bank, om man med den nye leverandør kan leve op til forventningerne. Det vil sige, om kunderne får den samme fair behandling, som de ville have fået, hvis det var banken, der med en vis form for konduite og fairness skulle stå for at inddrive gælden og løse problemerne.

I forvejen er der temmelig stor pressebevågenhed på bankernes gældsinddrivelsessager, så en uheldig kundehåndtering fra Lowells side kan hurtigt blive til en ny møgsag.

InsideBusiness har spurgt Danske Bank til dette tema, men banken er karrig med at give informationer om sine overvejelser på kundesiden, idet man kun for ganske nylig har meldt det nye samarbejde ud internt i banken. Men meldingen fra pressechef i Danske Bank Helga Heyn er, at samarbejdet med Lowell er den rette vej at gå.

Se Danske Banks problemområder med gældsinddrivelse. Kilde: Danske Bank

”Samarbejdet er efter vores mening den sikreste og hurtigste vej frem, og vi vil have en fælles opgave med at sikre en god kundeoplevelse for kunder, der står i en vanskelig økonomisk situation. Vi vil desuden i samarbejde med Lowell sørge for, at vores kunder bliver behandlet i overensstemmelse med best practice inden for opkrævning af inkassogæld,” lyder det fra Helga Heyn.

Manuel håndtering var måske det bedste

Heller ikke Lowell har meget at tilføje til InsideBusiness’ spørgsmål om den fremtidige håndtering af svære gældssager i Danske Bank”

”Vi kan bekræfte, at vi har indgået et samarbejde med Danske Bank om at overtage en del af deres gældsinddrivelsessager. For yderligere spørgsmål henviser vi til Danske Bank,” siger Sandra K. Villadsen, marketing- og kommunikationschef i Lowell.

Som yderligere kuriosum i sagen kan det tilføjes, at de mindre banker hidtil har undgået møgsagerne på gældsinddrivelsessiden, formentlig fordi man dengang ikke havde automatiseret gældssagerne, men havde håndteret dem manuelt. Men som bebudet til Lokale Pengeinstitutters årsmøde i sidste uge kan det være, at Finanstilsynet også finder fejl i de mindre bankers håndtering.

Læs mere

Lokalbankdirektører: Gå bare i baren, og tag en ekstra drink!

Lokalbanker rykker, mens Danske Bank er sektorens syge mand

Realkreditdirektør i uhyre svær balancegang

Her er den afgørende knast i betændt realkreditopgør

Sidder Nykredit med kontrollen over endnu større del af realkreditmarkedet?

Strid om ny Totalkredit-aftale truer den finansielle stabilitet

Er konkurrencestyrelsen ved at cementere Nykredits vej til monopol?

Vækstfonden i tæt parløb med krakket bank

Statens kapitalfondsinvestor har udspillet sin rolle

Uafhængig rådgiver arbejder på milliardsalg

Her er de mest succesfulde M&A-rådgivere i svært marked

Chef i advokathus færdig efter magtkamp

Tunge investorer lurer på at blokere milliardhandel

Storinvestorer dumper historisk milliardhandel