;
Søren Nielsen

Ugens Insider

Stort konsulenthus får grønt lys til opkøb

Anført af formanden for managementrådgivernes brancheforening, Søren Nielsen, vil konsulenthuset Devoteam nu cementere sin position som en af landets største managementrådgivere. Han er klar til vækst, og den franske ejer har givet grønt lys til yderligere opkøb i 2018.

Det er hverken fabriksanlæg, robotter eller patenter, der får hjulene til at dreje i konsulenthuset Devoteam. Her er medarbejdernes kompetencer den vare, man handler med – og handlet bliver der.

For konsulenter er der ganske vist nok af, men især de kostbare specialister med stor erfaring og dybe kompetencer i navnlig it-, tech- og managementrådgivning er i stigende grad blevet en mangelvare, som er nødvendig for at holde væksten oppe.

Som managing partner i Devoteam og formand for managementkonsulenternes brancheforening, DI MR, ved Søren Nielsen det bedre end nogen. Både i selskabet og foreningen kæmper han for adgangen til de højtspecialiserede medarbejdere.

Set i det lys er det derfor helt naturligt, at konsulenthuset Devoteam gør klar til at købe yderligere op af de mindre huse.

“Hvis vi for eksempel finder en datavirksomhed med 10-15 mand, som har godt momentum i markedet, som har kunder og er i gang med nogle projekter, så er vi også klar til at købe, for vi er i gang med at bygge noget op her,” siger Søren Nielsen.

Formålet med et opkøb er at mande op, eksempelvis på virksomhedens nye satsning indenfor det, man kalder data as a service. Det er et af de mere jordnære konsulentbegreber, som dækker over, at virksomheder i stigende grad anvender egne data til at sælge eller give indsigt i markedet. Det er et teknologitungt område, som kræver mange højtspecialiserede medarbejdere.

Skarp konkurrence om medarbejdere

På både opgaver og medarbejdere konkurrerer Devoteam i forvejen med både managementhuse som Implement, Qvartz og Valcon og med andre teknologihuse som Accenture. Men fordi selskabet har fokus på digitaliseringsbølgen, er rekrutteringen ekstra udfordrende.

Stort set alle managementkonsulenthuse tilbyder ydelser inden for teknologi, it og data i dag, og deres behov for eksperter med digitale kompetencer er betydelige. Også it-selskaber som NNIT og Netcompany er selvsagt villige til at kaste store summer efter de bedste medarbejdere, ligesom de store it-satsninger i de klassiske virksomheder som Danske Bank og Lego også er med til at lægge pres på markedet.

Læg dertil presset fra udenlandske virksomheder, og så forstår man pludselig, at det som konsulenthus kan være nødvendigt at købe mindre selskaber alene for at få de ansatte og partnerne ind i huset. Også selv om man risikerer, at de dyrtkøbte medarbejdere finder arbejde andetsteds efterfølgende. Det er en dyr og risikabel manøvre, men det er også effektivt og nødvendigt.

”De dygtige data science-folk er svære at finde, svære at ansætte, og de ønsker et større miljø. Så de mellemstore virksomheder har enormt svært ved at tiltrække dem, og lige så snart de bliver dygtige nok, er det ikke bare konkurrenterne herhjemme, der jager dem. Så er det virksomheder i England og USA, der ringer til dem og headhunter dem. Så der er virkelig run på de der kompetencer,” siger Søren Nielsen og fortsætter:

”Vi arbejder sammen med mange virksomheder, som, nu hvor de er blevet 12-15 stykker, enten skal finde midler til at investere mere i virksomheden for at sætte gang i væksten eller alternativt gerne vil med i noget større.”

Køb af mindre selskaber kan være en god kilde til nye medarbejdere, men i konsulentbranchen er der også mange eksempler på bagsiden af den slags opkøb.

Det lille selskab Box Associates, der bestod af forhenværende Qvartz-partnere, blev for nylig opkøbt af EY. Men før da var en af partnerne med til at stifte selskabet 42 Associates, som blev solgt til Monitor Deloitte. Da partneren stiftede Box Associates, mistede Deloitte således en af de nøglemedarbejdere, man netop havde købt.

Vil undgå lemmingeeffekt

Men også Devoteam har gennemgået perioder med opsigelser, selv uden opkøb. Når der er usikkerhed om konsulenthusenes vækst, som flere eksempelvis oplevede i kølvandet på finanskrisen, er de dyrtbetalte konsulenter typisk hurtige til at takke ja, når nye muligheder opstår. Omvendt vil de gerne være del af en succeshistorie. Stemningsskiftet kan opstå pludseligt, som Devoteam erfarede for et par år tilbage, og det er dyrt.

”Vi har haft år, hvor vi har haft 25 procent medarbejderomsætning, og det er altså både dyrt og enormt tungt. Sådan nogle år har vi haft i 2013 og 2014, men vi har faktisk stabiliseret det og har haft en periode, hvor vi næsten ikke har mistet nogen folk,” siger Søren Nielsen og tilføjer, at han venter en vækst på 15 procent i år.

For at undgå scenarier, hvor medarbejderne pludselig forlader selskabet i en bølge, lægger Søren Nielsen stor vægt på stabilitet, og at kulturen hos et eventuelt købsemne matcher kulturen i Devoteam.

”Vi skal sikre, at det ikke kun er ejeren, der synes, det er en god idé. For det kan godt være, at ejeren vil synes godt om at få en pose penge, men hvis medarbejderne ikke har lyst til at følge med, så er det et problem,” siger han og fremhæver købet af konsulenthuset HerbertNathan & Co og Globicon som eksempler på perfekte fusioner.

Kulturen er hjørnestenen

Med købet af eksempelvis HerbertNathan i 2016 fik Devoteam adgang til 15 nye medarbejdere i Danmark og yderligere 15 i Sverige, og frafaldet har ifølge direktøren været eksemplarisk lavt.

Når kulturen mellem to fusionerende virksomheder matcher, er det også lettere for ledelsen at holde på selskabets øvrige medarbejdere, mener han.

”Medarbejderne går nok ikke så meget op i, om vi er 100 eller 150. Det, der betyder noget, er, hvem de arbejder sammen med, og de projekter, de arbejder på. Det er det, der får folk til at blive. Det er simpelthen kernen for os, og så kan vi tale løn og alle mulige andre incitamenter, men det betyder faktisk mindre,” siger Søren Nielsen.

Selv om Devoteam ejes af den franske ejer af samme navn, har afdelingen en høj grad af autonomi. Opkøb skal dog godkendes af hovedkontoret, men her har Søren Nielsen i kraft af sine mange år i branchen også fået tildelt en direktørstol, hvilket giver ham indflydelse på ikke bare den danske forretning, men hele koncernen, der i dag består af 5.000 medarbejdere på verdensplan, heraf 2.000 i Frankrig.

”Hvis vi skal ud at købe op, så skal moderselskabet i Frankrig godkende det. Det er også der, pengene kommer fra. Men vi har tillid og opbakning fra gruppen, og det betyder, at hvis vi finder det rigtige, så vil de også godt investere i det.”

LÆS OGSÅ

Udbydere henter profiler hos konkurrenten

Rivegilde i konsulentbranchen efter udbud

Rådgivere i strid kamp om staten. McKinsey presset ud af BCG

Konsulenthus efter stor fejlsatsning: Sådan vender vi skuden

Kamp om guldrandede konsulenter. Boston Consulting mister profil

Rådgivere lugter mere guld efter historisk godt M&A-år

Mød erhvervslivets skarpeste rådgivere: McKinsey i offensiven

Skarp kritik af det offentliges konsulentforbrug. Minister kaldes i samråd