;
Bog 40

Lifestyle

Survival guide til kreative freelancere 

Det er bogen til den kreative ildsjæl, der går med drømmen om at blive freelancer, men som mangler information og vejledning inden han eller hun tør tage springet. Bogens forfatter deler ud af skæve eksempler fra sit eget iværksættereventyr og søger med positiv jargon at give læseren modet til at blive selvstændig.  

Bogen er en guide til alle, der drømmer om at forlade faste arbejdsrammer og starte sit eget – en guide til rent faktisk at tage springet og forfølge drømmen.  

Forfatteren Palle Schmidt er selvlært forfatter og illustrator med mere end ti års erfaring i forretningsverdenen, hvor han primært har brødfødt sig som tegner til workshops og som forfatter. Bogen er en meget personlig karrierebog, der er relevant for ligesindede kreative typer, der hellere bruger deres tid på at tegne, male, skrive med mere end på at sætte sig ind i skatteregler, lokaleleje og andre relevante temaer i en selvstændigs verden.  

Fakta

Solo

Af Palle Schmidt

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Sprog: Dansk

Sideantal: 295

Pris: 279,00 kroner

ISBN-13: 9788771585483

4 stjerner

Tungt stof tilpasset målgruppen 

Emner som skat, moms, forhold til familien, netværk, tidsstyring, motivation, dødvande, crowdfunding og modgang er blandt emnerne, bogen behandler. Det kan virke overfladisk behandlet for nogle læsere, men det er  netop denne lette gennemgang, som målgruppen har behov for.  

Freelancerens succes bestemmes af håndteringen af modgang. Kun de freelancere in spe, der kan undlade at se et afslag som noget personligt, vil kunne klare sig som freelancer.  

En anden skarp opdeling i bogen er mellem en god kunde og en dårlig kunde. Den dårlige kunde er karakteriseret ved, at opgaven altid haster, at være umulig at få fat på, at prutte om prisen og at ændre deadlines og succeskriterier løbende. Den kreative freelancer skal lære sig selv hurtigt at identificere de dårlige kunder og sige fra over for disse.  

Strategi hjælper 

Forfatteren understreger selv, at det kreative miljø står i skarp kontrast til businessverdenens excelark og benchmarking. Han giver et indblik i, hvordan en simpel strategi og plan kan hjælpe den kreative freelancer langt – og øge sandsynligheden markant for at få held med forehavendet. 

Han argumenterer for enkle løsninger frem for store komplekse planer, der alligevel ikke bliver til noget, fordi verden hele tiden ændrer sig, og fordi den kreative freelancer sjældent virkelig brænder for langsigtede planer. I stedet bør freelanceren bruge sin tid på at producere noget, der kan sikre kunder og smør på brødet. 

Konkrete eksempler  

Bogens læsere opfordres til at bruge så meget tid som muligt på deres kreative felt. Forfatteren giver selv en hjælpende hånd med ved at give en række konkrete eksempler på mail, der kan kopieres direkte og sendes til kunder, mentorer og andre relevante interessenter.  

Interview, der giver lyst 

Anders Matthesen, Kim Fupz Aakeson og Renée Toft Simonsen er blandt de kreative mennesker, forfatteren ser op til. Derfor har han interviewet dem for at få deres syn på, hvordan det er at leve af det, man er god til, og hvad man skal være opmærksom på. Disse interview giver selv den mindst kreative læser lyst til at springe ud som kreativ freelancer – de er ærlige og indlevende, og giver bogen lidt ekstra krydderi.  

 

Af Sofie Lindgaard Breum, managementkonsulent, H&B – Hildebrandt & Brandi 

 

LÆS MERE

En bog, du ikke må gå glip af 

Fremragende bog om forandringsledelse 

Bliv en succes med forståelse af netværk

Sådan skabes tillid i organisationen

Vi anmelder Lars Tvedes bog om iværksætteri