Flying Tiger Store

Inside story

Tidligere Berlingske-topchef svinger kniven i EQT’s detailkæde 

Tidligere Berlingske-direktør Mette Maix har kort efter sin ankomst til EQT’s Flying Tiger smidt en række ledende medarbejdere på porten i forsøget på rette op på kædens svigtende salg i de eksisterende butikker. Flere andre fonde som Nordic Capital og CVC kæder kæmper lige nu med en række udfordrede detailkæder. 

Tidligere Berlingske-chef Mette Maix har kun siddet i direktørstolen hos Flying Tiger et par måneder, men den forhenværende Føtex-direktør er allerede i gang med at sætte sit præg på den danske kæde, der tidligere var en af EQT’s helt åbenlyse guldgruber. 

Siden har især et stagnerende salg på modne markeder som det danske ramt Flying Tiger hårdt, og selv om formand Michael Hauge Sørensen allerede tidligere i år satte sig i spidsen for en omfattende oprydning i kæden, er den flyvende tiger stadig ikke tilbage i samme omdrejninger som for blot et par år siden. 

Ifølge interne budgetter, som InsideBusiness har fået forelagt, er Flying Tigers salg i de eksisterende butikker på det vigtige danske marked også faldet i indeværende år. 

Netop det danske marked er et af Tigers største, og kæden hentede over en halv milliard kroner af sin omsætning her sidste år.  

Tilbagegangen kommer efter et 2016, hvor man for første gang oplevede problemer med det såkaldte like-for-like-salg, der måler salget i de eksisterende butikker. Like-for-like-salg er et altafgørende nøgletal for, hvordan kædens omsætning udvikler sig, når man ser bort fra de mange nye butikker, der bliver åbnet hver eneste måned. 

Flying Tiger ønsker ikke selv at offentliggøre tal for det danske marked på nuværende tidspunkt, men understreger over for InsideBusiness, at der er tale om en ’positiv udvikling’ uden dog at præcisere, hvad dette indebærer. 

Opgaven med blandt andet at få løst problemerne med Flying Tigers stagnerede salg i de etablerede butikker får nu Mette Maix og Flying Tiger til at tage brat afsked med flere højtprofilerede ansatte. 

Det gælder blandt andet tidligere IR-chef i Pandora Morten Eismark, der for lidt over et år siden blev hentet til Tiger-kæden med en titel som head of business development and strategy. Han er nu fortid, og det samme er kædens marketingchef, Dorte Kryger, chefen for kædens nordiske afdeling, Rene Frandsen, samt Michael Linander, der var global retaildirektør i kæden, som stifteren Lennart Lajboschitz solgte til EQT i 2012 

“Flying Tiger Copenhagen er vokset betydeligt i de senere år. Vi har i dag 800 butikker i flere end 30 lande, og det stiller nye krav til måden, vi organiserer virksomheden på. Formålet med de ændringer, vi har foretaget, er at skabe en fladere og mere agil organisation og komme tættere på butikkerne og kunderne, samtidig med at vi forenkler og optimerer vores interne processer. Strategien er uændret,” siger administrerende direktør Mette Maix. 

Legetøjskæde i modvind 

I EQT sover man stadig rimelig roligt om natten trods den senere tids udfordringer i Flying Tiger. Kæden har således ekspanderet kraftigt under kapitalfondens ejerskab, og selv med en tilbagegang i indtjeningen sidste år vurderes kæden fortsat at være omkring tre gange så meget værd, som da kapitalfonden købte 70 procent af aktierne for 1 milliard kroner. 

Her er det i stedet investeringen i legetøjsgiganten Top-Toy, der ser ud til at være et opkøb, der potentielt kan give den ekspansive svenske fond hovedbrud. 

Da man købte sig ind i det familieejede selskab, skete det på baggrund af et rekordregnskab, hvor koncernen, der omfatter BR Legetøj og Toys ’R Us, tjente over 100 millioner kroner på bundlinjen. 

En noget skuffende julehandel var imidlertid med til at æde overskuddet op det følgende år, og koncernen oplyser over for InsideBusiness, at også det aktuelle regnskab, der lander om ganske kort tid, blot vil byde på et ”beskedent resultat”. 

Kædens vicedirektør og kommunikationschef, Liselotte Gjerdrum Carlsen, understreger over for InsideBusiness, at Top-Toy netop nu er i gang med en strategi, hvor man både opruster inden for e-handel og samtidig også åbner nye, fysiske butikker. 

”Vi er i gang med en opgradering for forsat at professionalisere vores omnichanneltilstedeværelse og øge kundeoplevelsen online. E-commerce er ikke overraskende et område, hvor vi i forlængelse af den generelle trend i samfundet forventer vækst,” siger hun og peger på, at man i forhold til de fysiske butikker hele tiden tilpasser netværket, og at man senest har åbnet to nye butikker. 

Gigant brænder fingrene på brillekæde 

Det er langtfra udelukkende EQT, der oplever udfordringer med at drive større detailkæder baseret på et vidtforgrenet butiksnet. 

Også rivalen Nordic Capital slås i skrivende stund med fondens investering i Sportmaster, der efter flere års ejerskab endnu ikke har givet et fornuftigt afkast. Seneste årsregnskab fra koncernen viser således en betydelig tilbagegang i resultatet.  

Endnu værre står det til hos den britiske gigantfond CVC.  

Kapitalfonden, der sendte kriseramte Matas på børsen for et par år siden, købte sig ind i optikerkæden Synsam tilbage i 2014. CVC’s vision var at skabe en nordisk markedsleder med store synergier på tværs af landene, men satsningen har indtil videre været særdeles udfordrende. Underskuddet i den samlede kæde var på flere hundrede millioner kroner sidste år, og især den danske del af kæden i form af Profil Optik oplever markant modgang. 

Senest regnskab viser således et underskud på 100 millioner kroner på bundlinjen, og det svenske moderselskab har været nødt til at skyde 140 millioner kroner ind i den danske del af forretningen for at opretholde en acceptabel kapitalstruktur. 

Trods gentagne forsøg er det ikke lykkedes at få en kommentar fra CVC’s danske chef Christoffer Sjøqvist.

Har ikke de bedste erfaringer 

Mens både CVC, Nordic Capital og EQT har investeret i detail gennem de senere år, er flere andre fonde ved endegyldigt at vinke farvel til sektoren efter en række problematiske investeringer. 

Værst er det gået for Axcels tøjfirma Noa Noa, som fonden måtte forære væk til en gruppe investorer, og det gik ikke meget bedre med møbelkæden IDDesign, der blev overdraget til Jysk-rigmanden Lars Larsen. 

Også konkurrenten Polaris har gennem flere år kæmpet med at få fondens investeringer i henholdsvis Babysam og tøjkæden PWT på rette spor. Efter næsten ti års ejerskab er fonden nu så småt ved at finde en ny ejer til Babysam med hjælp fra den norske investeringsbank ABG Sundal Collier, og også PWT ventes solgt inden for en overskuelig fremtid. 

Her har kapitalfonden allieret sig med Carnegie, der har fået til opgave at følge investeringen, hvilket reelt vil sige, at den svenske bank skal hjælpe med at gøre tøjkæden salgsmoden med henblik på et frasalg næste år. 

Set i lyset af udfordringerne, som både Axcel og Polaris har haft med netop detailsegmentet, er det tvivlsomt, hvorvidt netop de to fonde igen bevæger sig ind på det område. 

Sådan ser man ikke på det hos hverken Nordic Capital eller CVC. Førstnævnte har for nylig betalt en relativt høj pris for at overtage Lagkagehuset fra norske FSN, mens CVC netop nu er en af de fonde, der kæmper om at sikre sig aktierne i den danske byggevaregigant Stark. 

Marginaler ved e-handel er fortsat små 

Hos Dansk Erhverv, der organiserer langt hovedparten af de største danske butikskæder, erkender markedsdirektør Henrik Hyltoft, at mange detailkæder netop nu står midt i en brydningstid. 

Store kæder som Fona har drejet nøglen om, og alt fra fotohandlere til musikbutikker er stort set forsvundet fra gadebilledet. 

Her er det især det stigende pres fra e-handel, der er hovedårsagen til de mange butikslukninger, men Henrik Hyltoft understreger, at handel på nettet vil finde et naturligt leje. 

”Vores medlemmer oplever, at mange udefra ser e-handel som en løsning. Men man skal huske på, at der er meget få butikker, der rent faktisk tjener penge på at sælge udelukkende via nettet. Vi ser, at især mange unge mennesker stadig gerne vil shoppe i en fysisk butik,” siger Henrik Hyltoft og peger på, at især en butiks placering i dag er vigtigere end nogensinde før. 

”Det handler om at være til stede, der hvor forbrugeren er. Det er super afgørende, at butikkerne ligger på de gode placeringer i en gågade eller i et storcenter. Vores erfaring er nemlig, at kunderne søger derhen, hvor de kan få en samlet oplevelse,” siger Henrik Hyltoft og understreger, at det ikke er tilfældigt, når store danske centre opfører biografer og fitnesscentre. 

At forbrugerne i stigende grad søger oplevelser, forklarer blandt andet, hvorfor fysiske kæder som Lagkagehuset og Joe & The Juice de senere år har oplevet markant vækst, mens mange kolleger har været tvunget i knæ.  

”Vi ser en tendens, hvor folk bruger mindre tid på ting som eksempelvis køb af dagligvarer, elektronik og rejser. Især for de to sidstnævntes vedkommende hentes en stor del af omsætningen på nettet. Samtidig vinder måltidskasser og aktører som Nemlig.com frem. Det ændrer dog ikke på, at vi mennesker er sociale væsener, der gerne vil betale for en god oplevelse,” siger Henrik Hyltoft. 

 

LÆS MERE

Kapitalfond og familie i bitter strid om konkursramt virksomhed

Private pengetanke satser formuen på alternativer

L’Easy-ejer åbner for helt eller delvist salg af livsværket

Kapitalfond klar til frasalg af Scandlines

Rival truer kapitalfonds drøm om milliardsalg