Stadil shipping

Inside story

Tidligere samarbejdspartner stævner Stadil med millionkrav

Stadil-familiens shippingeventyr har efterladt en række af kreditorer med tab på over 1 milliard kroner. En af de største er Hisaaki Masuda, der driver en række rederier i Japan. Han har stævnet familien for 70 millioner kroner og er dybt rystet over familiens metoder.

Denne uge bød på en kærkommen sejr til Christian Stadil og hans familie, da man på en ekstraordinær generalforsamling fik aktionærernes accept til at afnoterede det børsnoterede selskab Brødrene Hartmann.

Forud var gået flere uger med hård kritik af den velpolstrede familie, der oprindelig havde forsøgt at tage æggebakkeproducenten af børsen til en kurs, som mange aktionærer anså for at være alt for lav.

I sidste ende hævede Stadil-familien dog sit tilbud til de øvrige investorer, hvorfor en dramatisk generalforsamling blev afværget og forløb helt efter planen.

Den sejr til trods må Stadil-familien dog samtidig erkende, at det store sats på at opbygge en slagkraftig shippingkoncern fortsætter med at give familien økonomiske slagsmål og ridser i et image, der har lidt en del skade de senere år.

Efter flere år med store tab og truende forpligtelser i horisonten lykkedes det ellers endelig i år Stadil-familien at slippe ud af deres kriseramte shippingeventyr.

Tidligere i år fik familien og storaktionær Christian Stadil nemlig frasolgt de sidste aktiviteter til børsnoterede D/S Norden. Men forude venter en stribe retssager, hvor en række af kreditorer har stævnet familiens og dens selskaber og en række forhold.

Indtil videre har det været uvist, hvem der reelt har mistet penge på Stadil-familiens fejlslagne shippingforretninger, men nu tager en af de mest prominente kreditorer bladet fra munden.

Den højt respekterede japanske shippingmand Hisaaki Masuda, der blandt andet driver selskaberne Yamamizu Shipping og Exeno, fortæller nu til InsideBusiness, at han ud over at have tilsluttet sig de andre kreditorer herhjemme i opgøret med Stadil-familien også har sagsøgt familien ved retten i Tokyo.

Det samlede krav fra Masuda og hans selskaber lyder på godt 70 millioner kroner og stammer blandt andet fra et joint venture, som Yamamizu har haft med Stadil-familiens selskab Thorco Projects, hvor japanerne blandt andet havde leaset et skib til den danske virksomhed.

Ifølge den erfarne forretningsmand er det dog ikke det økonomiske tab i kølvandet på samarbejdet, der er værst for ham.

”Vi lavede en forretning med Stadil i gensidig tillid, og meningen var, at der skulle være tale om et joint venture, der kunne gavne begge parter. Derfor er jeg rystet over, at man kan agere på en sådan måde, hvor man tilsidesætter al form for almindelige moral og etik,” siger Hisaaki Masuda, der understreger, at man mener at have en meget stærk sag.

”Der er lavet underskrevne kontrakter, og vi har efterfølgende set os nødsaget til at tage båndede optagelser i brug. Det har gjort Stadil-familien meget vrede, men vi mener at have retten på vores side,” siger Hisaaki Masuda.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Stadil-familien, men tidligere har man ved flere lejligheder udtalt, at man selv var den største kreditor i konkursen, og at man samtidig har den opfattelse, at kuratorerne og kreditorernes jagt på familien til tider har mindet om chikane.

Satsede på skibe efter finanskrisen

Det var i forbindelse med finanskrisen, at Stadil-familien, der ellers primært er kendt for især at producere æggebakker, kastede sig over shipping.

Planen var at investere i den kriseramte sektor, hvor mange selskaber var kommet i problemer efter en række guldrandede år, hvor tårnhøje rater havde sikret historisk stærkt indtjening.

Desværre viste sig, at flere sektorer, herunder både tank, tørlast og containerfragt, havde mere end svært ved at finde tilbage til tidligere tiders storhed.

Det samme havde markedet for projektskibe, som Thorco anført af daværende formand og hovedaktionær Thor Stadil havde kastet sig over.

Allerede i slutningen af 2015 forsøgte Stadil-familien at få greb om problemerne ved at foretage en spaltning af shippingkoncernen, hvor man blandt andet etablerede nye holdingselskaber i form af TCT Shipping og Sofia Shipping.

Samtidig gik man i gang med at afvikle en række tabsgivende aktiviteter fra 2016 og frem, blandt andet fordi Stadil-familiens shippingkoncern hæftede for enorme fremtidige forpligtelser.

Tilbage i begyndelsen af 2017 stod det således klart, at Stadil-familiens shippingimperium var tynget af en række købs- og garantiforpligtelser til blandt andre partnere, banker, finansielle spillere og andre rederier for knap 900 millioner kroner.

Ydermere hang familien på lejekontrakter på en række skibe for næsten 1 milliard kroner, og Stadil-familien måtte dermed sande, at deres mangeårige shippingeventyr nu har lagt sig som en sort sky over den ellers så succesfulde familiekoncern, der i dag tæller Hummel samt Brødrene Hartmann, som familien i denne uge sikrede accept til at afnotere fra børsen.

Flere retssager

De mange kreditorer, der har penge til gode i det spind af selskaber, der er blevet erklæret konkurs har ifølge InsideBusiness’ oplysninger over 1 milliard kroner til gode.

Listen tæller primært andre rederier og samarbejdspartnere, og kuratorerne bag Stadil-familiens konkurser har indtil videre valgt at køre tre retssager i kølvandet på de mange konkurser.

De to af dem, der vedrører henholdsvis et skattemæssigt underskud og en betaling til et af familiens selskaber på omkring 20 millioner kroner, skal efter planen køre til januar, mens en tredje mod den samlede ledelse i shippingkoncernen i skikkelse af Christian Stadil, Thor Stadil og direktør Thomas Mikkelsen først er anlagt i år.

Ud over at have lagt sag an ved retten i Japan har Yamamizu og Hisaaki Masuda også gjort deres krav gældende i Danmark side om side med de øvrige kreditorer.

”Vi har gennem årene haft samarbejde med andre danske virksomheder og har altid set Danmark og de danske rederier som gode og troværdige samarbejdspartnere. Men det er klart, at det, som Stadil har foretaget, risikerer at ramme det gode image den danske shippingindustri normalt har,” siger Hisaaki Masuda.

 

Læs mere

Direktør fyret efter modstand mod Stadil-manøvre

Drama på børsen: Stadil kan snuppe selskab med milliardrabat

Storinvestor i krig med Stadil-familien

Sky kapitalfond jagter nyt milliardsalg

Kapitalfond genopliver salgsplaner med it-gigant

Krise tvinger kapitalfonde til lommerne

Maj Invest klar til salg af guldæg

EQT arbejder på største danske frasalg siden Færch

Bejlere retter igen sigtekortet mod GN. Her de sandsynlige scenarier

Her er de mest succesfulde M&A-rådgivere i svært marked