Kim baroudy 2

Inside story

Tronskifte på vej i McKinsey. Her er de mest oplagte efterfølgere

Konsulenthuset McKinsey & Company har med stor diskretion sat gang i et dansk tronskifte. Den siddende landechef, Kim Baroudy, har fået en international toppost, og nu spekuleres der i, hvem der overtager den karrierefremmende stilling.

Det prestigefulde konsulenthus McKinsey & Company skal finde en ny chef for det danske kontor.

Kim Baroudy, der har været landechef i Danmark siden 2016, er på vej væk fra sin stilling som managing partner i Danmark, og internt i McKinsey kører der nu en proces, hvor der skal findes og udpeges en efterfølger.

Tronskifter i konsulentbranchen er sjældent helt gnidningsløse, fordi der typisk er flere kandidater til de karrierefremmende poster, og fordi det er partnerkredsen, der skal træffe beslutningen i fællesskab. Men indtil videre ser processen ud til at forløbe lige så udramatisk som Kim Baroudys egen exit fra det danske kontor.

Den afgående landechef har efter mere end 15 år i McKinsey &Company fået en international toppost i organisationen med ansvar for blandt andet det lukrative og voksende forretningsben teknologi og digitalisering, og den nye rolle efterlader ikke megen tid til administrationen af det danske kontor.

Flere kilder, som InsideBusiness har talt med, forventer, at Baroudys afgang og navnet på den nye landechef bliver offentliggjort inden årsskiftet, men partnerne holder kortene tæt ind til kroppen.

I det hele taget har det notorisk hemmelighedsfulde konsulenthus ikke ladet mange informationer om landechefens nye rolle slippe ud. Kim Baroudy fik allerede ved årsskiftet tildelt sin nye rolle i McKinsey, og selv om det tidligt på året stod klart, at det også betød, han ville overlade stillingen som dansk landechef til en anden, har McKinsey endnu intet meldt ud.

Sagen kort

InsideBusiness erfarer fra flere kilder, at McKinsey & Companys managing partner siden 2016, Kim Baroudy, er ved at forlade sin danske post. Han har fået en international toppost i McKinsey, hvilket har sat gang i proces, hvor det globale partnerskab nu skal finde, vælge og godkende en efterfølger.

Hverken efterfølgeren til Kim Baroudy eller landechefens afgang er endnu offentliggjort, men i og uden for konsulenthuset spekuleres der allerede nu i, hvilke profiler der er i spil. Tre navne synes mest sandsynlige: seniorpartner Philip Christiani, seniorpartner Martin Møller eller partneren Lars Vinter.

Den nye landechef kommer til at overtage et kontor med tung faglig ballast og en bred portefølje af internationale kunder, men skal også beslutte, om det danske kontor fortsat skal allokere så mange ressourcer til de danske kunder, når de danske rådgivere har så stor succes med klienterne i udlandet.

Som pavevalget i Rom

Baroudys efterfølger er endnu ikke officielt udpeget – det er hverken en let eller kort proces. Af folk i branchen sammenlignes det med pavevalget i Det Sixtinske Kapel, idet de prestigefulde stillinger i konsulenthusene skal varetages af folk, der ikke alene skal være fagligt kompetente og have tid, men også appellere bredt til kunderne og de øvrige partnere både lokalt og internationalt.

Opdateret: Kim Baroudy oplyser til InsideBusiness, at der er mange gode kandidater internt i McKinsey.

“Vi har en fantastisk dansk partnergruppe. Så der er heldigvis mange gode kandidater,” skriver han.

De ledende partnere skal have en bred kundeportefølje, men må samtidig ikke have så travlt, at de ikke har tid til at administrere de magtfulde poster. Det er en balancegang, der udelukker lige så mange partnere, som den inkluderer.

Et andet dilemma er konflikter, for selv om det internt betragtes som tillidshverv, er de ledende stillinger forbundet med stor prestige, der – som det nu er tilfældet med Kim Baroudy – også leder til andre stillinger højere oppe i den globale partnerorganisation. Tronskifter er i høj grad også politiske i konsulentbranchen.

Et tredje spørgsmål er, hvor højt oppe i partnerhierarkiet man skal være, før man kan komme i betragtning til en karrierefremmende stilling som eksempelvis landechef. Er det nok at være partner, eller skal man være seniorpartner?

En ting står dog tilsyneladende klart: At den kommende landechef vil blive hentet internt i organisationen. De kilder, InsideBusiness har talt med, udelukker eksterne profiler, og de vurderer det heller ikke sandsynligt, at den næste landechef bliver hentet ind fra et McKinsey-kontor i udlandet. Den næste profil ser således ud til at blive en danskboende McKinsey-partner.

Tre sandsynlige efterfølgere

Blandt de partnere, der er tilknyttet det danske kontor, springer især tre profiler i øjnene som oplagte kandidater. Af seniorpartnere peger flere på Philip Christiani som den nok mest oplagte overtager efter Kim Baroudy. Christiani er specialist i strategi og forbrugsvarer og leder McKinseys arbejde med forbrugsvarekunder i Europa, og i McKinsey gør det ingen skade, at han ikke har den store medietække.

Han har til gengæld en bred portefølje og beskrives som fagligt stærk. Tidligere på året brugte McKinsey ham således også i en af konsulenthusets undtagelsesvise mediebegivenheder, da konsulenthuset i samarbejde med VL-grupperne offentliggjorde en relativt ufarlig analyse af de danske virksomheders arbejde med CSR.

Det kunne således tyde på, at McKinsey så småt er ved at køre ham i stilling, men flere kilder sætter spørgsmålstegn ved, om han mellem arbejdet med sine mange komplekse klienter har plads i kalenderen til også at administrere det danske kontor.

En anden oplagt kandidat er Martin Møller, som er konsulenthusets farmaprofil. Han er blandt andet med til at lede McKinseys arbejde med farmaklienternes forskning og udvikling i Europa, Mellemøsten og Asien. Og i Danmark, hvor det er de store farmavirksomheder som Novo Nordisk, Lundbeck og Leo Pharma, der sætter dagsordenen, ville det ikke være ufornuftigt at vælge en landechef med netop det speciale.

Kilder beskriver ham som en vellidt person på det danske kontor, og en profil, der betjener kunder i en bred portefølje.

Ser man bort fra seniorpartnere, bliver Lars Vinter fremhævet som en tredje mulig kandidat.

Lars Vinter er partner i McKinsey og har arbejdet i konsulenthuset i 12 år, men har ikke samme tyngde som seniorpartnerne. Til gengæld er han også vellidt og har – nok vigtigst af alt – fokus på det meget lukrative forretningsområde digitalisering, som fylder mere og mere i konsulentbranchen i dag. Han bliver betegnet som mindre sandsynlig, men dog en mulig kandidat, hvis partnerkredsen er villig til at vælge en landechef, der ikke er seniorpartner. Han har derudover erfaring fra telegiganten Telia, hvor han arbejdede, før han gik ind i McKinsey i 2007.

Endelig kan man ikke udelukke muligheden for, at tidligere landechefer og kandidater, der tidligere har været i spil til posten, kan få chancen igen. Thomas Schmidt, der har været seniorpartner siden 2006, og som angiveligt var i spil til rollen som dansk landechef i 2016, hvor Kim Baroudy løb med titlen, kan muligvis også få en chance mere inden for de næste måneder.

Fremtiden for McKinsey i Danmark

Den nye landechef, uanset hvem det bliver, overtager en forretning, som fagligt er i topform. År efter år får McKinsey dækket underskuddet i Danmark af den globale forretning, men det er udtryk for, at de danske rådgivere udfører en relativt stor del af deres arbejde for klienter i udlandet. Omvendt fylder danske klienter relativt mindre i den danske forretning.

Det er ikke et problem for McKinsey i global sammenhæng. Tværtimod er det udtryk for, at de danske rådgivere er efterspurgte på den internationale scene. Men overvægten af tunge folk på det danske kontor betyder også, at den kommende landechef på et tidspunkt må træffe et valg.

Er det værd at allokere så relativt mange ressourcer til de lokale danske klienter, når McKinseys faktiske fokus er Fortune 500-selskaberne? Bør McKinsey ikke i endnu højere grad satse på at være en faglig leveranceplatform for de store udenlandske klienter i stedet for at stræbe efter at være en bastion for de lokale danske kunder, som konsulenthuset i dag bruger relativt mange ressourcer på at servicere?

McKinseys danske rådgivere har de senere år fokuseret mere og mere på udenlandske klienter, og den udvikling vil nok fortsætte, medmindre den nye landechef ændrer retning.

LÆS OGSÅ

Vogelzang trækker topkonsulenter ind til spareøvelse, men hvor meget tør topchefen trimme?

McKinsey snupper kriseramt storkunde fra ærkerival

Konsulenter skæver nærvøst til markedet efter endnu et rekordår

Slumrende kæmpe blæser til angreb på det danske konsulentmarked

Stort konsulenthus snubler på buldrende vækstmarked

Her er rådgiverhusene med flest stjerner hos de unge. Accenture falder som en sten

Her er de mest populære konsulenthuse

Her er virksomhederne, de unge vil arbejde for

Nøglefigur stempler ud af fremadstormende konsulenthus

Topchef forlader revisionsgigant