delferweb

Ugens Insider

Ugens Insider: Drop banken – og start forfra

Den danske designvirksomhed Designit har skabt en global millionforretning på at udvikle den digitale kundeoplevelse for alverdens banker. Hør designer og medstifter Martin Delfer om det, der bliver fremtidens bank i Danmark og globalt.

Læg hele din eksisterende bankplatform på hylden – og start forfra med et helt nyt brand og helt nyt univers på en perfektioneret digital platform. Denne mulighed bliver stadig mere oplagt for både nutidens og fremtidens banker.

Allerede i dag er der globale banker, der gør det – og det kan være en særlig stor fordel, hvis en bank af den ene eller den anden årsag har fået belastet sit brand eller ønsker at træde ind i et nyt univers og ramme en anden målgruppe. Sådan lyder meldingen fra en af Danmarks skrappeste eksperter i design af digitale banker, medstifter Martin Delfer fra Designit. Og der er god grund til at lytte til det danske designhus, for Designit netop har spillet hovedrollen i den israelske bank Bank Leumis’ lancering af et toptjekket fuldt ud digitaliseret online bankunivers under navnet Pepper, som Leumi over tid måske vil migrere deres nuværende platform til.

Endnu har ingen danske banker taget springet og rebrandet sine aktiviteter, selv om fordelene er oplagte og spillere som f.eks. Danske Bank har taget de indledende øvelser med skabelser som June og MobilePay samt den nye netbank, der p.t. er tilgængelig for kunderne i en såkaldt betamodel:

”Få industrier har så mange fordele ved at gennemdigitalisere sine aktiviteter som bankerne. For man kan på én gang reducere transaktionsomkostningerne, øge indtjeningen og forbedre kundeoplevelsen,” forklarer Martin Delfer, som mener, at det blot er et spørgsmål om tid, før en dansk eller nordisk bank gennemfører en lignende manøvre som den israelske bank gjorde med skabelsen af Pepper.

Onlinebanker er vejen frem

Der er også den fordel ved onlinebanker, at de kan bringe bankkunderne tættere på deres penge – og det er med til at understøtte kundeoplevelsen i en tid, hvor brugeren er blevet langt bedre til at træffe beslutninger på egen hånd. Det kommer til udtryk i, at stadig flere kan diagnosticere sig selv inden besøget hos lægen eller ved mere om den nye bil, de vil købe, end den forhandler, der sælger den. Den samme udvikling gælder folks forhold til penge, idet flere selv ønsker at have viden til at træffe vigtige beslutninger inden besøget i banken.

Udviklingen bliver blot accelereret af de regulatoriske forandringer, som i disse dage rammer bankerne som open banking i PSD2 og MiFID II. De giver mulighed for, at helt nye spillere og forretningsmodeller kan få adgang til eksisterende bankkunders data mod bankkundens tilladelse – og det er en gamechanger, mener Martin Delfer i Designit, der arbejder for globale banker som Credit Suisse, Lloyds Bank og Deutsche Bank foruden en række danske banker, f.eks. Sydbank, Jyske Bank og Nykredit Bank, samt de to datacentraler Bankdata og BEC.

”Vi arbejder for en række forskellige danske banker. Ligger de for tæt på hinanden, så nedsætter vi forskellige teams på forskellige kontorer. Som i andre konsulenthuse sørger vi for, at man ikke arbejder med to konkurrenters fremtidige produkt samtidig.”

Businesscasen understøttes ifølge Martin Delfer af, at det oftest er langt billigere at starte nye bankplatforme op end at udvikle videre på gamle platforme.

Designit har i dag kontorer i 15 forskellige lande globalt. I alt omsætter virksomheden for ca. 500 millioner kroner, hvoraf en tredjedel kommer fra design af bankers digitale platforme.

Forskningsorienteret model

Derfor er der fyldt med gule sedler på de forskellige kontorer og med billeder af netbanker fra en række af Danmarks største banker i Designits kontorer i nordvestkvarteret i København. Centralt for Designits arbejdsmetode er, at man løser opgaverne akademisk og næsten forskningsorienteret. Det betyder, at de indkalder grupper af forbrugere eller eksperter om f.eks. køb af realkreditlån. De indkaldte interviewes om deres holdninger til realkreditlån og screenes nøje undervejs samt optages og overvåges af antropologer. Hensigten med metoden er, at den høstede viden bruges til at gentænke hele håndteringsprocessen, ligesom man sikrer, at uhensigtsmæssigheder i kundens oplevelse af processen ikke bliver gentaget.

”Vi arbejder på samme måde som i Apple og hos Uber. Det er en kendt arbejdsmetode.”

Det stod ellers langtfra ristet i runer, at netop den slags designarbejde for banker skulle blive en millionforretning for Designit. For designhuset blev stiftet af Mikal Hallstrup og Anders Geerti 1991 efter at have ramt plet med designet af et skærebræt. Selskabet satsede stort på at blive globalt, åbnede kontorer i store dele af verden og designet blev mere avanceret og blev knyttet tættere til f.eks. Novo, der havde brug for hjælp til at gøre sine insulinpumper såvel æstetiske som brugervenlige.

Skabte Danske Banks mobilbank

Senere blev det til andre komplekse og meget vanskelige designopgaver inden for healthcare. Først i 2008-2009 kom Designit i gang med at levere digitalt design til banksektoren. Danske Bank havde brug for en netbank – og resultatet blev det digitale hjul med valg mellem konto, overførsler, kort og meget mere, som alle brugere af Danske Bank i dag kender. Siden er det lykkedes at få solgt bankdesignopgaverne globalt.

Designit har 550 medarbejdere globalt med 15 kontorer i bl.a. Tel Aviv, New York, Barcelona, Berlin, Lima, London, København, Århus og Tokyo.

I dag er kun en mindre del af ejer- og stifterkredsen tilbage i virksomheden. For i 2015 blev Designit købt af den store indiske virksomhed Wipro for 635 mio. kr.

 

LÆS MERE

Tidligere Danske Bank-profiler erklærer banken krig

Vindmøller, sol og hø trumfer kapitalfonde 

Investeringschef forlader pensionskasse efter bitter strid 

Hvad bliver næste opkøb i pensionsbranchen?

EQT skaber gigantisk ny fond

Her er landets dyreste og billigste pensionsselskaber