Nordea_København

Ugens vindere og tabere

Ugens tabere: Nordea vraget af Axcel. Misser oplagt mandat – Aviser får konkurrencestyrelsen på nakken

InsideBusiness giver dig et overblik over ugens vindere og tabere i dansk erhvervsliv.

Ugens tabere

Aviser får konkurrencestyrelsen på nakken

Ordsproget ’nød lærer nøgen kvinde at spinde’ passer i disse dage lidt for godt til den danske avisbranche, som i kampen for at overleve har fået Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på nakken. Det skyldes, at man har gennemført en række mystiske handler og lukket en række små aviser, der stærkt indikerer, at man har delt markedet for ugeaviser og annoncekroner.

Historien har floreret blandt erhvervsjournalister i nogen tid, og det var således ikke den store overraskelse, da JydskeVestkysten afslørede, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen havde været på uanmeldt besøg hos Jysk Fynske Medier.

Også Politikens Lokalaviser er under angreb i sagen, der således trækker spor til Danmarks største avishus, JP/Politikens Hus. Her har direktør Stig Ørskov i flere år kæmpet for at præsentere store problemer i avisbranchen i kampen mod udenlandske giganter som Google og Facebook. Og det var også denne begrundelse, han brugte for at få lov til at købe Dagbladet Børsen, hvilket Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen også satte en stopper for.

Helt galt går det da heller ikke for JP/Pol, som leverede et pænt resultat på bundlinjen i 2017 på 206 millioner kroner med nok en hilsen til uvennerne i konkurrencestyrelsen: ”Koncernen vil fortsætte arbejdet på at skabe konkurrencedygtige rammevilkår for danske medier, særligt i relation til de danske konkurrencemyndigheder.”

Med denne uges nye og potentielt ret dyre konkurrencesag på halsen risikerer de mest pressede lokalaviser at få et solidt bødeforlæg og en svær retssag mod Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på halsen.

Og JP/Pol har endnu en gang vist, at man gerne ser stort på konkurrencen for at blive en stadig mere dominerende spiller i det danske mediebillede. Derfor er de denne uges tabere.

 

Storbanken Nordea har i årevis kørt et yderst tæt parløb med Axcel-virksomheden EG. Nordea har både været primær bank for it-koncernen, ligesom man senest i efteråret var tovholder på at refinansiere selskabets obligation. Investormøderne blev sågar afholdt i Nordeas hovedsæde på Christianshavn.

Da det for nylig kom frem, at Axcel var begyndt at kigge sig rundt efter en rådgiver, der kunne sælge EG inden for en overskuelig fremtid, var det således den klare forventning, at Nordea her ville spille en central rolle. Og for Nordeas ’nye’ chef for M&A, Kasper Dichow, ville EG være en kærkommen fjer i hatten i en tid, hvor der er benhård kamp om de gode mandater.

Med Nordeas årelange samarbejde med EG, de tætte relationer til Axcel, og det at rivalen Danske Bank qua deres centrale rolle i børsnoteringen af Netcompany var bundet på hænder og fødder, lå EG lige til højrebenet for Nordea.

Skuffelsen i ’Ørkenfortet’ var derfor til at få øje på i denne uge, da Axcel noget overraskende valgte at droppe alle planer om at undersøge mulighederne for både en børsnotering og et rent salg og i stedet udelukkende at satse på et M&A-spor, som FIH nu skal stå for. Et opsigtsvækkende valg, der må gøre ondt helt ind i Nordeas selvforståelse, hvor man ellers altid har været berømt for evnen til at omsætte den stærke kreditbog til lukrative salgsmandater.