danske-bank-web

Ugens tabere: Vil Danske Bank være bankernes svar på Apple? – Lang næse til pensionskasser 

Peter Nyholm & Morten Johnsen giver dig et overblik over ugens vindere og tabere i dansk erhvervsliv. 

Tabere 

 

Vil Danske Bank være bankernes svar på Apple? 

Det var næsten som at være tilbage i de gode gamle Peter Straarup-tider, da Danske Banks Realkredit Danmark buldrede frem med en ny slags realkreditlån. Flexlife lød det sexede navn, der umiddelbart fik en fin og ret ukritisk præsentation i Berlingske Business. Der er bestemt nye og spændende ting ved lånet, som giver mulighed for, at kunden selv kan bestemme, hvor meget han/hun vil afdrage.  

En dramatisk nyskabelse er der dog ikke tale om, for Danske Bank har i forvejen været markedsledende sammen med BRFKredit om fleksibilitet indenfor realkreditlån. Man har således både kunnet vælge en ”klippekortsordning” og haft muligheden for at efterlade sig realkreditlånet med gæld efter 30 år. På den måde er der ikke så meget nyt ved lånet.  

Det nye lån er heller ikke billigt, men afspejler, at Danske Bank synes at være ved at placere sig øverst i markedet, når det gælder priser og nyudvikling af produkter. En slags bankernes svar på Apple, om man vil.  

Det hjalp heller ikke på lanceringen, da Nationalbank-direktør Lars Rohde undsagde den form for afdragsfrie produkter. Tidsmæssigt falder lanceringen også sammen med et kraftigt indgreb mod realkreditlån for at bremse en eventuel prisboble i København og Aarhus. Det var måske ikke den klogeste timing, som Danske Bank valgte her.  

Også BRFKredits direktør Lars Sandberg gik ud med drilske kommentarer til Danske Banks lancering i Finanswatch. Så lanceringen blev ikke så problemfri, som Danske Bank kunne have ønsket sig.  

 

Lang næse til pensionskasser 

En perlerække af landets største pensionskasser herunder PKA, PFA og Danica havde for længst gjort det klart, at man var yderst interesserede i at komme til fadet i Københavnsk Lufthavne. Den australske storaktionær Macquaire havde allerede i maj måned meddelt, at man ville afsøge markedet for en potentiel køber af fondens aktiepost, der har en værdi på knap 10 mio. kr. 

Og mens samtlige pensionskasser samt en række store kapitalfonde stod klar i kulissen med et bud, dukkede ATP pludselig op som trolds af en æske og snuppede den store aktiepost. Hvorvidt tidligere ATP-direktør Bjarne Graven Larsen, der sidder som finansdirektør i lufthavnens anden storaktionær OTTP har hjulpet sin tidligere arbejdsgiver foran i køen vides ikke. Dog er det interessant, at langt hovedparten af de interesserede købere havde den klare opfattelse, at OTTP havde en forkøbsret på aktierne, og at canadierne derfor først skulle beslutte sig, hvorvidt de ville bruge den eller ej. 

Så mens de fleste sad og ventede på, at Bjarne Graven og co. besluttede sig, har man i al hemmelig først lukkede forhandlinger med Danmarks største investor, der nu køber sig ind i Københavns Lufthavne for 9,8 mia. kr. ATP kan nu gå i gang med at opkøbe de øvrige aktier i lufthavnen, mens konkurrenterne kan se slukøret til.  

For både aktionærer og for formanden i Københavns Lufthavne Lars Nørby Johansen er der tale om en fin ørnefjer i hatten. For kursen på aktien strøg op med 10 pct. torsdag og nærmede sig budkursen på 5700 kr. pr. aktier. Reelt får ATP nu kontrol over lufthavnen sammen med OTPP via moderselskabet Kastrup Airport Parents, som sætter sig på 57,7 pct. af alle stemmer og aktier.  

Handlen, der har en værdi på knap 10 mia. kr., er betinget af at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen godkender den.  

Det bliver spændende at se i hvilken retning, som den stadig mere kommercielt tænkende Københavns Lufthavne vil blive ført i under de nye ejere.