Tabere
Energikonges prestigeopkøb flopper fælt
Det jyske energiselskabs SE’s topchef, Niels Duedahl, er lidt af en solkonge i det vestjyske energiselskab, men den stålsatte direktør har langtfra haft nogen heldig hånd med sit opkøb af fiberselskabet Stofa.
Senest er Duedahl blevet tvunget til at nedskrive værdien af Stofa med hele 1,3 milliarder kroner, men alligevel afviser topchefen, at energikæmpen har problemer.
Og indtil videre ser det ud til, at den magtfulde topchef har fuld opbakning fra både bestyrelse og ejerkreds, hvor ingen har hverken evner eller lyst til at sætte spørgsmålstegn ved SE-direktøren, der i efteråret 2012 opkøbte Stofa fra kapitalfonden Ratos for 1,9 milliarder kroner. Tværtimod giver SE-bestyrelsen deres direktør bonus.
Den høje pris, man i 2012 betalte for Stofa, fik allerede dengang flere kapitalfonde til at ryste på hovedet ad den ekspansive energikoncern. Det fejlslagne opkøb har da også indtil videre bremset Duedahl og SE’s ekspansive planer. I december overtog man således Stofa-konkurrenten Boxer TV fra svenske Teracom, der i længere tid havde forsøgt at finde en køber til virksomheden efter flere års modgang på det danske marked.
Nu bliver det så op til Duedahl at vise, at man i SE kan trylle minus og minus om til plus, men direktøren kan glæde sig over, at han sandsynligvis kan sidde trygt i stolen, selv om heller ikke det regnestykke går op
Træls timing for Nordea-direktør
Timing er afgørende i mange af livets henseender. Det gælder især topchefers exittidspunkt, som ikke altid er topchefens eget valg. For Nordeas danske topprofil, Peter Lybecker, er tidspunktet for at slutte en glorværdig bankkarriere ikke optimal.
Da den garvede bankdirektør torsdag holdt sit sidste pressemøde i Nordea Danmark inden sin pensionering, var det med en Nordea-koncern, som netto har kundeafgang. Og der er ikke tvivl om, at den livlige Peter Lybecker gerne ville have haft en lidt bedre situation for banken. For vendepunktet skal nok komme.
I disse dage arbejder bankens folk på højtryk med en omstrukturering og udvikling af it-systemerne, der nok skal give en positiv effekt, når de kommer på plads. Det samme gælder branding og profilering af banken, om end det er en sværere opgave i lyset af de mange møgsager.
P.t. ser Nordens største bank ret forpjusket ud. Man glemte at stå på toget til fremtiden i modsætning til Danske Bank, der takket være hårdt arbejde, svære beslutninger og innovationskraft må siges at have overvundet det mindreværd, som opstod under finanskrisen.
Da det gik endelig gik op for Nordea, at man var kørt agterud, har man især fra den svenske side af Øresund fremstået rådvild og lidt forvirret. Man handler og eksekverer, lyder det fra topchef Casper von Koskull. Men alligevel er man nu kommet i tvivl om, hvor bankens hovedsæde skal ligge. Skal det være i Stockholm, Oslo eller København?