Peter warnøe web1

Ugens vindere og tabere

Ugens tabere: Er Warnøes enhjørning et luftkastel? – Massiv elbilsvindel: Det bør både banker og forsikring holde øje med

InsideBusiness giver dig et overblik over ugens vindere og tabere i dansk erhvervsliv.

Er Warnøes enhjørning et luftkastel?

I betragtning af hvor vild en virksomhed Bellabeat angiveligt er, kan det undre, at det endnu ikke er lykkedes venturefonden Nordic Eye at få solgt sit helt store guldæg. Man har ellers forsøgt med flere forskellige løsninger gennem længere tid, men mens tavsheden fra fondens side vokser, begynder investorerne at tvivle på, om de nogensinde får det guldrandede exit, som Peter Warnøe har stillet dem i udsigt.

Og den tvivl er nok ikke blevet mindre i denne uge. Tværtimod.

I en omfattende artikel gennemgår Berlingske den kontroversielle erhvervsmands helt store guldæg, techselskabet Bellabeat. Et selskab, der står for stort set hele værdien i den skandaleramt fond.

Og det er bestemt ikke rar læsning hverken for Warnøe, fonden, dens investorer eller erhvervsmanden Jeppe Christiansen, der både er investor i Nordic Eye og sidder i bestyrelsen for Bellabeat.

For mens Nordic Eye selv værdisætter sit ubestridte guldæg til 26 milliarder kroner, så har talrige eksperter svært ved at få tallene til at hænge sammen.

Ydermere er det ualmindelig svært at finde de mange millioner brugere, som den populære app angiveligt har, og som er hele fundamentet for det eksorbitante prisskilt.

Selv er Warnøe som sædvanlig ikke til at finde, mens Nordic Eye i en halvhjertet redegørelse til sine investorer mest af alt også selv lader til at være noget skeptisk.

Peter Warnøe har snart tangeret Kasi-Jesper i antallet af skandaler, som han på mirakuløs vis har overlevet. Men er der plads til en mere?

 

Massiv elbilsvindel: Det bør både banker og forsikring holde øje med

Der er igen en alvorlig krise i bilbranchen under opsejling. Konturerne blev synlige i denne uge, da Mads Rørvig, administrerende direktør i De Danske Bilimportører, gik ud med en pressemeddelelse med advarsler i sagen, som er gravet ud af TV 2:

“Vi kan ikke leve med, at der systematisk kan være svindlet og lavet forkerte indberetninger i forhold til uautoriserede brugtbilimportørers registreringsafgift. Staten kan være gået glip af meget store beløb, og der har fundet ulige konkurrence sted i markedet,” lød det fra Mads Rørvig.

Når en importeret brugt bil skal indregistreres i Danmark, skal man ved afgiftsberegning tage udgangspunkt i, hvad nyprisen var i Danmark på første registreringstidspunkt i udlandet, hvilket ofte ikke er det, man har gjort. Eksempler betyder, at en meget stor del af de importerede brugte biler har indberettet en forkert nypris, hvilket gør, at man kan indregistrere en bil til 0 kroner i afgift, som ellers skulle have været ca. 30.000 kroner, fremgår det videre af pressemeddelelsen fra bilimportørerne.

Der er selvfølgelig ingen tvivl om, at bilimportørerne har en interesse i at lukke ned for konkurrencen, som ret beset er en slags europæisk elbilarbitrage, hvor fiffige brugtbilsfolk kan hente biler i Tyskland, som eksempelvis oprindelig er solgt med afgiftsrabat. Disse biler bliver så solgt i Danmark som let brugte biler i direkte konkurrence med de autoriserede importører og forhandlere.

Det ser ud til, at sagen bliver så voldsom, at den kan koste nogle af de store brugtbilhuse og koncerner, som er gået for langt i sagen, livet. For det handler om store beløb. Men lad os nu se.

Det er værd at have in mente, at hele miseren ud over de måske lidt for kreative bilhandlere handler om det danske registreringsafgiftssystem, som mildest talt er helt ude i hampen. Og de store bilimportører har skam også haft taget kreative metoder i brug – de kan bare nemmere slippe af sted med det.

For hvorfor har man valgt at subsidiere for eksempel pluginhybridbiler i stor stil, ligesom de nu igen fritages for afgift med den seneste finanslov? Ingen siger det højt, men i forhold til de megasummer, som ejere af benzin- og dieselbiler gennem årene har betalt til det danske velfærdssamfund, så er det besynderligt, at alle nu skal have en elbil uden afgifter. For har det nu den ønskede klimaeffekt i et samfund, hvor hver en skattelettelse vendes og drejes kritisk?

Uanset hvad, udløser sagen en ugens taber til de ramte parallelimportører af elbiler, for eksempel af Teslaer, for det kan blive en rigtig grim omgang. Og deres kreditorer og forsikringsselskaber bør være vakse ved havelågen nu.