Kæmpe skandale rammer dansk mediegigant
Hvis man bruger kommunikation professionelt og derfor følger med i mediebranchen, er der en vigtig historie, som mustread i denne uge, dygtigt afdækket af Jyllands-Posten. Temaet er en aktindsigt, som avisen har fået i et tilbud, som lobbyorganisationen Drukfri Ungdom – der bl.a. er finansieret af de danske spiritusproducenter – indhentede hos TV2.
Her tilbyder statsejede og statsstøttede TV2, at Drukfri Ungdom kan købe en pakke hos TV2, der vil ”få jeres dagsorden til at blive »top of mind« hos danskerne og bringe emnet op i ’Go’ morgen Danmark’.”
Kort sagt stiller TV2 sine journalister til rådighed mod kontant betaling for omtale. De fleste med en smule indsigt i markedsføringsloven ved, at dette er ulovligt, hvis det ikke deklareres korrekt som annonce. At det foregår mere eller mindre i det skjulte på TV2, er intet mindre end rystende.
Selv afviser tv-stationens chef for ekstern produktion og rettigheder i TV2’s programafdeling, Morten Fisker, med ordene: ”Ingen kan købe sig til redaktionel omtale på TV2 eller betale sig til at få en sag bragt op.”
Ikke desto mindre afdækker Jyllands-Posten, hvordan der for tre uger siden kørte en såkaldt branded content-kampagne, hvor man ”ved overgangen til nyhederne på skærmen kunne læse, at kampagnen ”’Flere, end du tror’ er et samarbejde mellem Alkohol & Samfund, Trygfonden og TV2.”
På InsideBusiness er vi rystede over afsløringen. Så kan TV2 jo ikke siges at stå for at publicere upartisk, kritisk journalistik længere, for som seer ved man så ikke, hvad der er hvad. Der kan selvfølgelig være tale om en enlig svale, men det er ikke første gang, at TV2 befinder sig på den forkerte side af etiske retningslinjer.
Det kan også her bemærkes, at tv-stationens værter kan købes ind som konferencierer af diverse interesseorganisationer. En praksis, som man på DR har sat en stopper for.
Spørgsmålet er, hvornår etikken får sit indtog på TV2. Den nuværende skalten og valten med journalisternes uafhængighed kan ikke fortsætte.
Derfor får TV2 en ugens taber.
Topdanmark-topchef i uvant modvind
Topdanmark og topchef Peter Hermann har haft medvind fra investorerne gennem det meste af 2022, men det seneste regnskab fra forsikringskæmpen var en gedigen skuffelse for både investorer og analytikere.
Peter Hermann forsøger ellers ihærdigt at få samtalen i Topdanmark til at handle om forsikringsselskabets højere rentabilitet, som også er højere end flere af rivalernes. Alligevel er det ikke det, som investorerne og analytikerne hæfter sig ved.
Sagen er nemlig, at Topdanmarks vækst i årets første ni måneder er markant lavere end hos rivalerne Tryg og Gjensidige. Ydermere måtte investorerne sluge en besked om, at væksten bliver endnu lavere til næste år.
Den slags skuffelser koster. I Topdanmarks tilfælde betød det, at investorerne sendte forsikringsselskabets aktie ned med næsten 6 procent i tirsdags.
Noget af det, som for alvor giver investorerne nervøse trækninger, er Topdanmarks forklaring på, hvorfor væksten i 2023 vil blive lavere end i år. En væsentlig del af forklaringen er nemlig, at Topdanmark står midt i en omfattende og dyr manøvre, hvor man skal skifte it-systemer. Det vil trække salgskræfter ud af Topdanmark, erkender Peter Hermann.
Udmeldingen har i visse kredse skabt en frygt for et deja-vu tilbage til dengang, hvor implementeringen af et nyt it-system i Topdanmarks liv- og pensionsforretning satte væksten i stå. Peter Hermann forsøger på bedste vis at mane til ro og mener ikke, at de to opgaver kan sammenlignes. Ikke desto mindre er det en tanke, som allerede er plantet visse steder.
Ugens taber går derfor til Topdanmark og topchef Peter Hermann.