horten billede

Ugens vindere og tabere

Ugens tabere: Konkursstjerne kylet på porten – Tryg sender priserne i vejret

InsideBusiness giver dig et overblik over ugens vindere og tabere i dansk erhvervsliv.

Konkursstjerne kylet på porten

TV2’s stort anlagte dokumentar ”Den Sorte Svane” har ryddet overskrifter det meste af ugen. Det dramatiske program har solgt billetter med løfter om at afsløre toppe af dansk erhvervsliv tætte bånd til skruppelløse kriminelle, og selv om det måske ikke lykkedes til fulde, har man i hvert fald fået ophidset den vanligt uoplyste justitsminister Peter Hummelgaard, der raser over ”overklassedanmark”.

Ingen tvivl om, at ”Den Store Svane” er godt skruet sammen, og de måbende seere får i den grad indblik i en kriminel underverden, hvor man efter alle kunstens regler forsøger at snyde statskassen gennem diverse svindelnumre.

Der er dog et sted i det bedre borgerskab, hvor dokumentarer allerede nu har gjort massiv skade. Og det er hos advokathuset Horten, der normalt er blandt kommunernes førende juridiske rådgiver.

Her optræder firmaets intetanende konkurstjerne Nicolai Dyhr på slap line og løfter sløret for den ene kreative manøvre efter den anden, som han er villig til at skrue sammen for at hjælpe sine klienter med at svindle staten.

Han er nu ikke overraskende fortid hos Horten, der naturligvis tager afstand fra de metoder, deres partner gennem mange år har brugt bag deres ryg.

Spørgsmålet er nu, hvor meget Horten reelt har vidst om deres mangeårige partners metoder, men ingen tvivl om, at sagen i den grad kommer ubelejligt både for firmaet og advokatbranchen, hvor man med jævne mellemrum synes at have svært ved at modstå fristelser.

 

Tryg sender priserne i vejret

Det var tilbage i december, at Tryg overtog det fulde ejerskab over forsikringsformidleren Undo. Herefter stod det klart, at Danmarks største forsikringsselskab ville lukke Undo. En nedlukning, der ville ske i løbet af 2024, og som nu er skudt i gang. Undo er eller snarere var et rent digitalt selskab, der tilbød digitale forsikringstilbud. Lige siden selskabets opstart i 2017 har Tryg været medejer, men nu er det altså slut. En beslutning, der formentlig er båret frem af Undos resultat i 2022, hvor selskabet præsenterede et underskud på godt 63 millioner kroner.

Undos gamle kunder er derfor i gang med at blive flyttet over i Tryg, men noget kan tyde på, at det kan blive lidt af en udfordring for Tryg at få alle kunderne med over. I denne uge har InsideForsikring set flere eksempler rundtomkring på digitale platforme, hvor nu tidligere Undo-kunder har modtaget en markant præmieforhøjelse fra Tryg.

Et eksempel er en privatkundes bilforsikring, der hos Undo kostede omkring 1.600 kroner om året. På den nye police hos Tryg er præmien steget til over 4.000 kroner. Et andet eksempel er en indboforsikring, der er steget fra cirka 750 kroner til næsten 1.300 kroner. Lignende eksempler afslører omkring det dobbelte i præmie. Herefter følger flere bemærkninger i kommentarsporene, hvor Undo-kunder giver udtryk for, at de kommer til at se sig om efter et nyt selskab.

Tilbage i december udtalte Henrik Grønborg, direktør i Trygs danske privatkundeforretning, at der med Trygs mangeårige forsikringserfaring og Undos ekspertise i innovative, digitale løsninger var tale om et ’perfekt match’. Det lød jo godt dengang, og det kan sagtens vise sig at være sandt, men det er nok ikke sådan, de gamle Undo-kunder oplever dette match i første omgang efter at have modtaget de nye policer fra forsikringsgiganten.

Der er ingen tvivl om, at en præmieforhøjelse kan forsvares, når man flytter fra et mindre til et større selskab, men med en stigning langt over det dobbelte i flere tilfælde fremstår Tryg som et selskab, der skyder forbi skiven i dette tilfælde. Mon ikke mange af Undos kunder vil se sig om efter en billigere løsning, altså et andet forsikringsselskab? Ender Tryg i virkeligheden med at skyde sig selv i foden og skræmme en gruppe potentielle kunder væk? Det må tiden vise.

Her og nu udløser det en ugens nedtur til Tryg for at skrue så markant op for priserne og dermed risikere at tabe en betydelig del af de gamle Undo-kunder. Noget, der formentlig kan blive interessant at følge med i for andre forsikringsselskaber.