Tabere
Norwegian er udfordret
Der var engang, da Norwegian-direktør Bjørn Kjos kunne gå på vandet. Men i 2017 var det slut. Over for en undrende offentlighed forklarede Kjos et underskud på 230 millioner kroner for hele året, og det skete endda i en tid med medvind til SAS. Årsagen er forsinkelser ved indfasning af de nye Max-fly fra Boeing. Også valutamodvind, pilotmangel og stigende brændstofpriser driller flyselskabet.
Tillige har Norwegians larmende satsning på at drive bank- og kreditvirksomhed givet bagslag, og Norwegian har fået det norske finanstilsyn på nakken. Det handler om værdisætningen af Norwegian Bank og kan i yderste konsekvens ende med, at flyselskabet må korrigere værdisætningen af banken.
InsideBusiness nøjes med at konstatere, at træerne trods alt ikke vokser ind i flyhimlen for Norwegian. Det er sådan set betryggende nok. Derfor er Bjørn Kjos denne uges taber.
Jesper Lok fyrer Dagrofa-direktør
Det skriggrønne discountlogo blev Per Thaus endeligt. Set i bakspejlet måske ikke så overraskende. Under højtråbende overskrifter forsøgte Kiwi Minipris en vild ekspansion, men på det tidspunkt var discountkrigen så godt i gang, og de etablerede brands så fasttømret i folks bevidsthed, at det var for sent at bringe en ny butikskæde på banen.
Per Thau var på alle måder trængt op i en krog. Kiwi-kæden kostede en formue at holde kørende, men som øverste chef for Dagrofa var det Per Thaus ansvar at få Kiwi-projektet til at lykkes – hvilket det altså ikke gjorde. Han traf den eneste fornuftige beslutning: Luk ned for Kiwi Minipris, og den beslutning kostede ham jobbet.
Nu vil Dagrofas bestyrelsesformand, den tidligere DSB-topchef Jesper Lok, tage koncernen i en ny retning og satse på andre dele af forretningen: Foodservice og logistik generelt, og her er der altså ikke brug for Per Thau.