Novozymes-chef sender aktien i dørken
Topchef i Novozymes Peder Holk Nielsen havde travlt med at sælge aktier onsdag, og det var bestemt ikke noget, enzymkoncernens investorer kunne lide.
Den fåmælte direktør solgte i alt 50.000 Novozymes-aktier til den nette sum af 17,2 millioner kroner, og selv om der kan være tale om en skatteteknisk manøvre, er det bestemt ikke noget, et nervøst aktiemarked ser positivt på.
Efter en svær overgang fra selskabets mangeårige frontfigur Steen Risgaard til den noget mere lukkede Holk Nielsen med flere skuffende resultater til følge er Novozymes’ nuværende topchef efterhånden ved at få styr på forretningen og ikke mindst greb om den kultur, som forgængeren var bannerfører for. Derfor kommer aktiesalget på et uheldigt tidspunkt, da det blandt mange investorer skaber tvivl om, hvorvidt direktøren tror, selskabet har toppet.
Samlet set tabte enzymaktien over 4 procent på en dag, hvilket må siges at være et klart signal om, at investorerne bestemt ikke er begejstrede for direktørens tidlige juleudsalg. Generelt har de danske topchefer gennem flere år været kritiseret for at eje for få aktier i deres egne virksomheder, hvis man ser bort fra optioner og warrants, der mere skal ses som et løninstrument frem for en reel tro på selskabets potentiale.
Set i det lys er Peder Holk Nielsens salg bestemt ikke et skridt i den rigtige retning.
Et syndigt rod hos journalisterne
Normalt er vindere og tabere hos InsideBusiness forbeholdt hardcore erhvervsnyheder, men i disse dage udspiller der sig et dilettantisk drama hos selve kernen af det danske journalistfag, Dansk Journalistforbund, som også organiserer erhvervsjournalister og nogle kommunikationsfolk. Kommunikationskrisen har nu nået et omfang, som gør, at også erhvervsledere kan lære af katastrofen.
Den 21. november offentliggjorde journalisternes eget fagblad, Journalisten, en artikel om to kvinder, der berettede som del af den såkaldte #metoo-kampagne, at de havde været udsat for seksuelle krænkelser internt i forbundet.
I dag er to medarbejdere og en direktør, Linda Garlov, suspenderet, indtil en undersøgelse klarlægger forholdene.
Forbundsformand Lars Werge kan blot håbe på, at de ramte medarbejdere ikke anklager fagforeningen for uberettigede krænkelser af deres rettigheder.
Mandag aften lancerede Lars Werge så en ny kommunikationsfadæse. Man ville spørge alle DJ’s medlemmer om deres erfaringer med seksuelle krænkelser i det hektiske liv på redaktionerne.
Lige i tidsånden har man sikkert tænkt – bortset fra at journalistforbundet havde lagt sig i ske med deres yndlingsavis Politiken, der skulle skrive om undersøgelsen.
Men journalister på for eksempel Berlingske ønskede bestemt ikke at se eventuelle grimme oplevelser udbasuneret i anonymiseret form i konkurrentavisen Politiken. Den undersøgelse måtte Lars Werge under stor kritik trække tilbage.
Det er ikke alle journalister, der er lige gode til at kommunikere.