uber wen

Ugens vindere og tabere

Ugens tabere: Skæbnedag nærmer sig i DR – Højesteret spænder ben for Uber 

InsideBusiness giver dig et overblik over ugens vindere og tabere i dansk erhvervsliv.

Tabere

Skæbnedag nærmer sig i DR  

Der venter en barsk tid for Danmarks suverænt største mediehus, DR, for en gigantisk sparerunde er på trapperne, efter at regeringen i et smalt forlig kom frem til, at 20 procent skal skæres ned i DR. Arbejdet er allerede gået i gang, idet der den 24. september er deadline for at melde sig til en frivillig fratrædelse, som det er kutyme at tilbyde i mediebranchen før store sparerunder.  

Og det kan blive ganske voldsomt for statsradiofonien. For ifølge Journalistforbundets forhandlingschef i Journalisten.dk kan det blive op mod hver tredje journalistiske medarbejder hos DR, svarende til 350, der skal spares væk, fordi der er en række faste udgifter, som DR ikke kan spare på.  

DR’s bestyrelse mødtes tirsdag for at drøfte udmøntningen af spareplanen, som endnu ikke helt kan gennemføres, da Kulturministeriet endnu ikke har publiceret den kommende public service-kontrakt for DR, som udstikker de store linjer for, hvordan DR skal bruge kræfterne og dermed også en væsentlig del af pengene. Desuden er det usikkert, om DR’s ledelse vælger at gennemføre besparelsen i en eller flere omgange.  

Slemt er det i hvert fald – og det er også en historisk besparelse, der rammer DR. Omvendt har de private mediehuse været igennem en hestekur i flere år, og i den kontekst vil mange mediechefer i det skjulte tale om, at konkurrenceforvridningen nu bliver mindre.  

 

Højesteret spænder ben for Uber 

”Det er bare et spørgsmål om tid, før vi er tilbage.” Sådan lød det optimistisk og en kende provokerende fra Kåre Riis Nielsen, Ubers politiske direktør for Norden, efter at kørselstjenesten sidste år havde lukket og slukket for sine tjenester i Danmark.  

Gennem Disruptionrådet har han over for Løkke kunnet lobbye for nye teknologiske forretningsmodeller – læs: Uber – men med torsdagens højesteretsdom er Kåre sat i en prekær situation, og han får tilsyneladende brug for at trække på alle sine netværkstråde i Disruptionrådet.  

For nu er det slået fast fra højeste instans, at politiet kan sende bøder til de 1.500 chauffører, der har kørt ulovlig taxikørsel. En regning, som Uber angiveligt har lovet adskillige chauffører at betale, og som ifølge Berlingske kan løbe op i 50 millioner kroner.  

Men det kan meget vel blive småpenge i forhold til den regning, der venter Uber i månederne fremover. For med dommen er man kommet et skridt tættere på, at Anklagemyndigheden vil køre en endnu større bødesag mod Uber selv med udgangspunkt i en anklage om medvirken til ulovlig taxikørsel. Den bøde kan blive anseelig.  

Hvis Kåre Riis Nielsen skal genrejse Uber i Danmark, er selskabet naturligvis nødt til at betale alle de bøder, selskabet eventuelt selv måtte pådrage sig, og sandsynligvis også chaufførernes bøder, hvis man vil gøre sig nogen forhåbninger om at holde sig på god fod med de mennesker, der udgør Ubers indtjening.  

Højesteretsdommen sætter derfor Kåre Riis Nielsen og det øvrige Uber i lidt af et dilemma. For hvis ikke selskabet betaler, forsvinder chaufførernes tillid til Uber ikke bare her, men nok også i andre lande. Men er det danske marked virkelig det værd?