morten jeppesen

Ugens vindere og tabere

Ugens tabere: Politiet går ind i celeber sag med millionstævning af presserådgiver – Topchef forlader ATP’s fiaskofond

InsideBusiness giver dig et overblik over ugens vindere og tabere i dansk erhvervsliv.

Ugens taber: Topchef forlader ATP’s fiaskofond

Hele Danmarks pensionskasse, ATP, har ikke just medvind for tiden, og i denne uge var der så igen dårligt nyt fra Hillerød.

Af de mange kuriøse tiltag, den store pensionskasse har stået bag de senere år, må ATP’s eget bud på en kapitalfond, ATP Langsigtet Dansk Kapital, være i den mere dubiøse afdeling.

Fonden blev for nogle år siden lanceret med store fanfarer med et tilsagn på 6 milliarder kroner ud fra et ønske om at investere i solide danske virksomheder, skabe vækst og arbejdspladser og ikke mindst lefle for Christiansborg. Men i dag synes musikken at være forstummet.

Som beskrevet i InsideBusiness har ATP’s kapitalfond haft ualmindelig svært ved at finde opkøbsemner og få brugt sine mange milliarder, og i denne uge valgte direktør Anja Bach Eriksson så i al stilhed at liste ud ad bagdøren.

Et tydeligt vidnesbyrd om, at ATP’s politisk korrekte satsning har været præcis den fiasko, alle havde forventet. For hvordan skulle en støvet pensionskasse være i stand til at opsnappe spændende virksomheder for næsen af de mange kapitalfonde på det danske marked, der lever af netop det og har gjort det i årevis?

Indtil videre tæller ATP-fondens to eneste investeringer Veo Technologies og Ferrosan Medical Devices, der må siges at være vidt forskellige selskaber, hvilket vidner om, at den røde tråd er druknet i en stræben efter at være politisk korrekt.

 

Ugens taber: Politiet går ind i celeber sag med millionstævning af kommunikationsrådgiver

Det er måske ikke alle, der har bemærket det, men en af erhvervslivets tungere kommunikationsrådgivere, Morten Huse Eikrem-Jeppesen fra PressConnect, er havnet i noget af et uføre. Det kom ud allerede forrige weekend i en noget diskret pressemeddelelse med ordene: “Kommunikationsvirksomheden PressConnect har i dag erfaret, at selskabet er blevet politianmeldt af Dansk Journalistforbund, som mener, at PressConnect har krænket visse journalisters ophavsrettigheder.”

Sagen handler kort fortalt om, at en tidligere medarbejder fra pressebureauet valgte at blive whisteblower, da han gik til Dansk Journalistforbund, fordi han blev opmærksom på, at der efter hans opfattelse skete krænkelser af en større skare journalisters ophavsret, når PressConnect i sine presseklip til en række virksomheder delte deres artikler i mere eller mindre fuld længde.

“Jeg er selvfølgelig klar over, hvem den pågældende tidligere medarbejder er. Og ikke overraskende fik vedkommende helt tilbage i 2020 en noget brat afsked fra PressConnect. Samtidig ser det ud, som om Dansk Journalistforbund vælger en politianmeldelse for at styrke det civile søgsmål, som jeg endnu ikke har set indholdet af,” lød det fra Morten Huse Eikrem-Jeppesen i pressemeddelelsen.

Det er klart, at der kan være et problem i modellen, for det svarer i grove træk til, at en virksomhed tegner abonnement til en række erhvervsmedier for at dele indholdet med sine kunder mod betaling. Det er så alvorligt, at politiet er gået ind i sagen og har valgt at sigte PressConnect og selskabets direktør, Morten Huse Eikrem-Jeppesen, i sagen, fremgår det også af PressConnects egen pressemeddelelse.

Dertil kommer, at Dansk Journalistforbund (DJ) har rejst et søgsmål på omkring 2 millioner kroner mod PR-bureauet PressConnect på vegne af en række af forbundets medlemmer for påståede ophavsretskrænkelser, fremgår det af en artikel i MediaWatch  hvor DJ beskylder PressConnect for ”systematisk, ulovlige brug af” artikler og billeder fra journalistforbundets medlemmer.

”Det er sjældent, at vi ser sager, hvor det er så systematisk og så langvarigt,” siger Tine Johansen til MediaWatch, der også skriver, at PressConnect af DJ bliver beskyldt for ”systematisk, ulovlige brug af” artikler og billeder fra journalistforbundets medlemmer.

PressConnect er ikke uinteressant set med finanssektorens briller, da man både tæller banker og pensionskasser såvel som en række virksomheder og fonde som nuværende og tidligere kunder, blandt andre Sparekassen Sjælland-Fyn, Kirk Kapital, Pædagogernes Pension, Dansk Sundhedssikring, Nemli.com, Egetæpper, Obton og Puregym.

PressConnect driver desuden hjemmesiden MarketConnect, der er en slags medie, hvor man kan købe sig til et partnerskab, som indebærer, at man får ’redaktionelle besøg’, hvorefter der typisk bliver skrevet to-tre nyhedshistorier på MarketConnect.dk. Alle medlemskaber på siden indebærer tilsyneladende, at ’partnerne’ får fire såkaldte partnerartikler på sitet hvert år.

Sagen om ophavsretlige krænkelser er selvfølgelig principielt interessant for både de virksomheder, som har modtaget materialet, såvel som for de øvrige kommunikationsfirmaer, der deler lignende presseklip og materiale til deres kunder. For InsideBusiness har den også en principiel interesse, da vi er blevet opmærksomme på, at også en artikel fra InsideBusiness er blevet delt – det er dog en sag, vi har besluttet os for ikke at gå videre med.

Selv afviser Morten Huse Eikrem-Jeppesen, at der er noget at komme efter i pressemeddelelsen:

“Hvis Dansk Journalistforbund måtte mene, at der tilbage i 2018 til 2020 er sket krænkelser af ophavsretten, har de mildest talt haft god tid til at henvende sig, så vi kunne tage en snak om det. Jeg har nu haft anledning til at se dele af sagen, og jeg har mere end svært ved at se problemet. PressConnects forretning er baseret på at yde strategisk kommunikationsrådgivning, udarbejde pressemeddelelser, hjælpe med synlighed i medierne, producere videoindhold til sociale medier og hjælpe med intern kommunikation i virksomhederne. I et lille hjørne mellem alle disse forskellige aktiviteter holder vi naturligvis vores kunder orienteret, når der står noget relevant om dem i pressen. Jeg ser frem til, at der kommer en fornuftig afklaring.”

Uanset hvad, får PressConnect og Morten Huse Eikrem-Jeppesen en lettere forsinket ugens taber.