Hvor meget kan Brian Mikkelsen malke tragisk Børsen-brand?
Der ligger et meget sigende billede på Dansk Erhvervs hjemmeside. Det viser Brian Mikkelsen være med til at bære et stort maleri foran Børsen, der ryger en smule, på vej over vejen mod Christiansborg. Han går sammen med en mand i gult tøj og ligner unægtelig en person, som er i fuld gang med at redde et ægte stykke dansk kulturarv.
Læser man overskriften til den artikel, det handler om, så lyder den. “Brian Mikkelsen: Vores hjerter græder stadig, men Børsen rejser sig igen.”
På forsiden af Dansk Erhvervs hjemmeside pryder et billede af den smukke gamle børsbygning med ordene ”Sammen om Børsen” – og man falder hurtigt over sætningen: “Brian Mikkelsen: Børsen skal genopbygges. No matter what.”
På InsideBusiness vil vi derimod gerne spørge, Brian Mikkelsen: Hvor meget kan man tillade sig at malke en national tragedie som Børsen-branden, uden at det bliver usmageligt?
I det her tilfælde synes grænsen at være vel overskredet. Det er en tragedie, at Børsen er brændt, men er det rimeligt, at man som direktør for en erhvervslobbyismeorganisation sætter sig selv så meget i centrum? Vel handler det om, at det er tragisk, men det er faktisk i sidste ende et forsikringsspørgsmål, ligesom det er en sag for staten at sikre, at man lever op til fredningsreglerne i forbindelse med genopbygningen af den på mange måder svært anvendelige bygning.
For Brian Mikkelsen er det således et spørgsmål om, hvorvidt han har tegnet en forsikring med en tilstrækkelig forsikringssum til at genopføre Børsen. Det bliver dyrt, og som man kan læse i InsideForsikring fredag, er det naturligt nok også tvivlsomt, om forsikringssummen er tilstrækkelig. Men hvem skal ellers betale for Brian Mikkelsens løfter? Staten, diverse fonde eller Dansk Erhvervs medlemmer?
Københavns Kommune meldte overfor Politiken/Ritzau hus forbi, da en kommune ikke umiddelbart må støtte en privat virksomhed, hvad der er vel er betryggende nok, omend overborgmester Sophie Hæstorp Andersen straks viste handlekraft ved at ringe til Paris og få råd om, hvordan de har løst branden i Notre Dame.
Uanset hvad, ser vi os på InsideBusiness nødsaget til at give Brian Mikkelsen en ugens vinder. Der opstod en krise, og han greb den til at profilere sig selv og sin organisation.
DI snupper profileret chefredaktør
Der foregår netop nu en benhård positionskamp mellem landets to største erhvervsorganisationer, Dansk Industri og Dansk Erhverv. Sidstnævnte var i mange år lillebror, men især under Brian Mikkelsen har man sat alt ind på at skabe en skarpere offentlig profil i håbet om at kapre medlemmer og indflydelse.
Det kan DI og topchef Lars Sandahl Sørensen naturligvis ikke blot betragte i stilhed, og derfor kunne DI i denne uge præsentere lidt af et scoop.
Det er nemlig lykkedes organisationen af snuppe Berlingskes chefredaktør Mette Østergaard, der 1. juni forlader Pilestræde til fordel for Rådhuspladsen og indtræder som ny direktør for public affairs, kommunikation, brand og marketing, og som samtidig indtræder i direktionen.
Et klart signal fra DI, at man nu formår at hente en af landets skarpeste medieprofiler, der tilmed kommer fra en borgerlig højborg.
Til gengæld må Østergaards exit være lidt af en bitter pille at sluge for Berlingske og Anders Krab-Johansen, hvis mediekoncern synes at være under massivt pres for tiden.