Anders Dam WEB

Ugens vindere: Anders Dams næse for god omtale – Skatterabat hjælper Mærsk-boss med at slippe af med olien 

Peter Nyholm & Morten Johnsen giver dig et overblik over ugens vindere og tabere i erhvervslivet.

Vindere

Anders Dams næse for god omtale

Hvis Nykredit efter store prisstigninger af kunderne ses som lidt af en sorteper i dansk realkredit, så har Jyske Banks Anders Dam ualmindelig stor flair for at fremstå som ridderen på den hvide hest. Det lykkes igen og igen at fremstå som den spiller, der er billigst, efter at Jyske Banks BRFKredit har holdt priserne i ro, mens konkurrenterne har hævet dem.  

Denne gang faldt budskabet sammen med Konkurrencestyrelsens rapport, der blandt andet langede hårdt ud efter især Nykredits forretningsmodel. Men Anders Dam vil fortsat ikke hæve priserne, som Danske Banks Realkredit Danmark og Nordea Kredit gjorde det under stor furore, efter at Nykredit havde gjort det.  

Anders Dam er da også nødt til at være helt fremme i bussen. For Jyske Banks salgskanal på boliglån er fortsat den mindste i form af Jyske Bank, mens Nykredits Totalkredit-samarbejde er det største og dyreste målt på omkostninger.  

Onde tunger vil nok sige, at Anders Dam til tider er ekstra kæk for at skjule de sorte pletter i regnskabet. Efter første halvår klarede banken sig da også lidt svagt, målt på at basisomkostningerne er steget markant. Men Anders Dam skyndte sig at imødegå det kritiske spørgsmål ved straks at rose helåret med denne kommentar til Finanswatch:  

”Et år har fire sæt – lidt ligesom en tenniskamp.”  

Jo, Anders Dam er i superligaen, når det gælder kommunikation med pressen. 

 

Skatterabat hjælper Mærsk-boss med at slippe af med olien 

Efter flere år med dybe panderynker på Esplanaden slap Mærsk i denne uge af med sin kriseramte olieforretning, der gennem de senere år har givet koncernen et par alvorlige økonomiske øretæver. 

For Mærsk-direktør Søren Skou er salget af Maersk Oil første skridt på vejen mod at skabe en rendyrket logistikkæmpe med fokus på skibe, havne og transport. Prisen for Maersk Oil lød på 47 milliarder kroner, og da franske Total skulle uddybe sit køb af det store forretningsben, stod det klart, at et vigtigt salgsargument var den lempeligere nordsøaftale, som Mærsk forhandlede sig frem til i marts. Dengang lød meldingen fra den lyseblå koncern, at den nye og gunstigere olieaftale ville danne basis for Mærsks fremtidige investeringer og vækst i Nordsøen.  

Mindre end et halvt år senere er Mærsk nu fortid i det olierige danske farvand, og man må sige, at Søren Skou ud over at være en glimrende shippingmand også har vist sig som en snu strateg. Det vides ikke, hvor længe forhandlingerne med Total har stået på, men franskmændenes topchef, Patrick Pouyanné, lagde under en telekonference ikke skjul på, at den nye olieaftale bestemt havde været et vigtigt argument for Totals milliardopkøb af Maersk Oil.  

Mens de røde partier rasede, jublede både de borgerlige politikere og Mærsks aktionærer, men det bliver nu spændende at se, hvilke andre frasalg Søren Skou har i ærmet. Hvor olien ganske vist var vanskelig, men ikke usælgelig, står flere af Mærsks andre uønskede forretninger med den store udfordring, at de slet ikke er det værd, som Mærsk i skrivende stund har investeret i dem.