Casa web1

Ugens vindere og tabere

Ugens vindere: Kapitalfond bag nyt supersalg – Kommende forsikringsægtepar skovler penge ind

InsideBusiness giver dig et overblik over ugens vindere og tabere i dansk erhvervsliv.

Vindere

Kapitalfond bag nyt supersalg

Den danske kapitalfond Catacap har flere gange haft den tvivlsomme fornøjelse at være på forsiden af Dagbladet Børsen ledsaget af en konstatering af, at fonden længe har sukket efter sit første frasalg. At man tilmed måtte smide nøglerne til sin første investering, gjorde ikke humøret bedre.

Men 2021 tegner i den grad til at blive året, hvor den danske fond sætter kritikerne eftertrykkeligt til vægs.

Som tidligere beskrevet i InsideBusiness lykkedes det Catacap tidligere i år at frasælge busselskabet HB Care til Trion-ejede Dantaxi for omkring 450 millioner kroner. Den exit sikrede kapitalfonden og dens investorer en solid forrentning af deres investering, idet Catacap fik øget sin oprindelige investering med 2,5 gange.

Siden fulgte så frasalget af entreprenørvirksomheden Casa før sommerferien i et vaskeægte homerun – et begreb, der dækker over, at Catacap med det ene frasalg fik returneret hele værdien af sin første fond på lidt over 1 milliard kroner. Da man kun selv havde investeret omkring 100 millioner kroner, er der reelt tale om mere end en tidobling af investeringen – et afkast, som kun succeser som eksempelvis Pandora herhjemme kan overgå.

Nu kan Catacap så løfte sløret for sit tredje succesrige frasalg på blot få måneder: Fonden har med hjælp fra revisionshuset EY’s corporate finance netop solgt Languagewire til den internationale kapitalfond Bridgepoint. Prisen lyder på omkring 1 milliard kroner, og med de knap 125 millioner kroner, som fonden i 2017 betalte for omkring to tredjedele af aktierne i selskabet, har Catacap og fondens investorer udsigt til en afkastmultipel på næsten 6.

Kapitalfonden er derfor en velfortjent vinder i denne uge, og det bliver svært at komme uden om den danske fond senere på året, når kandidaterne til årets bedste kapitalfond skal findes.

 

Kommende forsikringsægtepar skovler penge ind

Det kunne være værre, er en mild jysk underdrivelse for udviklingen inden for skadesforsikring. Det kom der syn for, da både Alm. Brands topchef, Rasmus Werner Nielsen, og Codans topchef, Christian Baltzer, i denne uge præsenterede halvårsregnskaber. De to står over for en sammenlægning af aktiviteterne, da Alm. Brand har købt Codan af Intact og Tryg til 13 milliarder kroner, hvilket både investorer og forsikringsfolk finder er en vældig høj pris.

Hvis Rasmus Werner Nielsen fra tid til anden skal sluge spyttet en ekstra gang pga. den gigantiske investering, så må det give ham en vis ro i maven at læse Codans regnskab for første halvår.

Hårdtprøvede Codan, som gentagne gange har leveret underskud med en combined ratio på over 100, kom nemlig ud af første halvår med en combined ratio på 85,3 i første halvår, svarende til en forbedring på 8,2 procentpoint i forhold til første halvår 2020, hvoraf 4,8 procentpoint kommer fra et forbedret og mere normaliseret niveau af storskader. Det er oprydningen i Codans erhvervsforretning, der ser ud til at give pote.

Det er dog stadig et stykke fra at matche Alm. Brands forsikringsforretning, som leverede en combined ratio på 84,2 efter et nærmest kriminelt godt andet kvartal med en combined ratio på 76,3 (78,2, eksklusive afløb). Det fik Alm. Brand til at opjustere forventningerne til combined ratio for hele 2021 til 87 mod tidligere 89.

Trods de gode nyheder fra det kommende forsikringsægtepar var aktiemarkedet som vanligt nådesløst over for Alm. Brand, der på en i øvrigt sur dag på aktiemarkederne faldt til det laveste niveau i år.