Lego-familiens pengetank i milliardopkøb
I et nervøst marked, hvor investeringsbanker og rådgivere så småt er ved at skifte champagnen ud med gravøl, er det trods alt positivt, at de store danske mastodonter stadig har selvtillid og kapital nok til at satse.
Først var det Lundbeckfonden, der sammen med ATP overtog kapitalfonden Impilos aktier i Ferrosan Medical Devices, og i denne uge kunne Kirkbi, pengetanken bag Lego, så løfte sløret for et ganske ambitiøst opkøb.
Knap 7 milliarder kroner betaler Billund-pengetanken for den amerikanske e-læringsplatform Brainpop. Selv om beløbet i Lego-regi ikke fylder mange klodser, så sender investeringen et klart signal om, at de store pengetanke ikke lader sig skræmme.
Krig, inflation og stigende renter har ellers lagt en markant dæmper på de fleste opkøberes investeringslyst og ikke mindst bankernes appetit på at låne ud på gunstige vilkår.
Men de store pengetanke kan tåle at tænke langsigtet, og med nærmest uendelig kapital i ryggen kan de stadig tillade sig at stille kontante krav i banken.
På InsideBusiness har vi dog en god hukommelse, så vi tillader os at minde både Kirkbi og Lundbeckfonden om, at det at købe en virksomhed er noget helt andet end at drive den. Og tilmed drive den godt. De tunge pengekasser har historisk været knap så stærke, hvad angår styring og et aktivt ejerskab af unoterede investeringer, så hvad sker der denne gang, hvis opkøbene pludselig kører af sporet?
Risikoen er overhængende med en recession i horisonten, men indtil videre lader vi tvivlen komme Kirkbi til gode.
Sydbank-direktør kaster sig ind i valgkampen
Det er temmelig atypisk, at erhvervsledere tager en aktiv rolle i valgkampen, medmindre de stiller op til tinge. Ikke desto mindre er Sydbanks Karen Frøsig gået i gang med et projekt ved navn erhvervspolitisk valgdebat sammen med Dansk Erhverv. Tiltaget er først og fremmest interessant, fordi det italesætter Sydbank som en slags aktør i debatten.
Men hensigten fra topchef Karen Frøsig er ikke som sådan at blande sig i debatten og vælge side partipolitisk; ønsket er derimod at italesætte virksomhedernes rammevilkår i den nuværende svære krisesituation. Ikke mindst fordi Sydbank markedsfører sig som Danmarks erhvervsbank.
”Det er en borgerpligt at interessere sig for valget, og vi er i gang med nogle af demokratiets festuger. Vi synes dog, at der er alt for lidt fokus på virksomhedernes sundhedstilstand og rammevilkår, der sikrer, at erhvervslivet kan blomstre. Det vil vi gerne lave om på, fordi forudsætningen for et godt sundhedssystem og for folkeskolen er et velfungerende erhvervsliv,” lyder det fra Karen Frøsig.
På InsideBusiness må vi bare konstatere, at Karen Frøsig og Sydbank har så inderligt ret. Der er simpelthen brug for, at erhvervslivets vilkår fylder mere end det evindelige fokus, der er på at bruge statens og i sidste ende borgernes og virksomhedernes penge på flere regler og mere velfærd.
Derfor får hun en ugens vinder for at indgå i den erhvervspolitiske valgdebat, der torsdag løb af stablen i København, men som i de kommende uger bevæger sig videre til Aarhus, Vejle og Næstved. Dog med Sydbanks lokale områdedirektører som deltagere.