Vinder
Rådgiver snupper ombejlet milliardudbud
Da den børsnoterede schweiziske gigant Wolseley i slutningen af marts meldte ud, at man ville sælge sine nordiske aktiviteter i DT Group i form af blandt andet Stark og Silvan fra, stillede en perlerække af rådgivere sig straks i kø for at sikre sig den potentielt lukrative opgave. Alligevel lykkedes det Rothschild med tidligere Danske Bank-chef Jesper Jensen i spidsen at snuppe det attraktive salgsmandat.
Prisskiltet på DT Group lyder på op imod 7 milliarder kroner, og med det mandat sætter Rothschild en fed streg under, at man bestemt er med i kampen om de attraktive opgaver herhjemme. Sidste år stod man blandt andet bag salget af den genopstandne logistikkæmpe Scan Global Logistics, ligesom man netop nu arbejder på salget af offshorevirksomheden Ziton, der ligeledes ejes af kapitalfonden BWB Partners. Også den kommende børsnotering af Nykredit ligger i skrivebordsskuffen hos Rothschild.
Med den stærke tilknytning til blandt andet den danske stat ville det ikke være overraskende, hvis den engelske rådgiver også blander sig i kampen om de prestigefyldte opgaver med at sælge ud blandt statslige selskaber, hvor især TV 2 står som en af de mest interessante.
Vinder
Optur for det gode gamle dankort
Visionerne var bestemt til stede på det pressemøde, som Nets afholdt for at præsentere det nye mobile dankort. Der var blot den lille, men væsentlige detalje, at Nets’ nye mobile dankort fortsat kræver, at man skal ind at rode med appen, før man kan gennemføre en betaling. Så indtil den nye version er klar, er mobilbetalingen både langsommere og mindre effektiv end MobilePays løsning.
Men væsentligere er det, at Nets’ mobile løsning fortsat er mindre effektiv end brugen af det kontaktløse dankort. Resultatet ser vi allerede i butikkerne, hvor en fjerdedel af alle transaktioner nu foregår med det ret nye kontaktløse dankort. Til sammenligning er det kun omkring 1 procent af alle transaktioner, der foregår via mobiltelefonen i de fysiske butikker.
Der var derfor en skarp observation, da Nets’ ansvarlige for dankortet, Jeppe Juul-Andersen, påpegede, at den største konkurrent til mobilbetalinger er det kontaktløse dankort og ikke MobilePay.
For Nets venter nu også den svære opgave at få danskerne til at downloade det nye mobile dankort, for her har MobilePay et forspring på et par millioner kunder, og det er ikke så lidt i lille Danmark.
Kampen om pladsen ved kassen i butikkerne foregår også fortsat. Alene MobilePays løsning kan bruges i 39.000 butikker, og det tal vokser med 1.000 om måneden. Til sammenligning har Nets dag 10.000 butikker, som det mobile dankort kan bruges i, men antallet af terminaler, der kan blive aktiveret til kontaktløs mobilbetaling i butikkerne, ligger ifølge Nets på 75.000.
Trods de store tal er der indtil videre kun en vinder af betalingskrigen i butikkerne, og det er det kontaktløse dankort.