Anders Dam tager stikket mod rivaliserende bankdirektører
At gøre gode miner til slet spil er et fint gammelt dansk ordsprog. Og læser man ugens dækning af Nykredits, Spar Nords og Jyske Banks regnskaber med tilhørende kommentarer fra Michael Rasmussen, Lasse Nyby og Anders Dam kommer man til at tænke på ordspillets betydning fra Den Danske Ordbog: ”At lade som om man accepterer noget, selv om det er ubehageligt eller utilfredsstillende for en selv.”
De tre bankdirektører er nemlig langtfra de bedste venner i disse tider, efter at Anders Dam fik held til at vriste Handelsbankens danske forretning ud af Spar Nord og Nykredits hænder, selv om makkerparret ellers var favoritter til at løbe med den dansk-svenske lækkerbisken.
I denne uge kom så halvårsregnskaberne – og der var nu endelig basis for at udspørge topcheferne om den henholdsvis fejlslagne og vundne handelsproces.
Hvis vi begynder med Spar Nords Lasse Nyby, havde han klogeligt valgt at tage den ærgerlige salgsproces up front i meddelelsen i forbindelsen med regnskabet: ”Når det ikke blev aktuelt med et virksomhedsopkøb, så er det glædeligt, at banken fortsat vækster organisk, herunder tre nyetableringer i 1. halvår 2022, og dermed erobrer markedsandele, som det har været tilfældet gennem mere end et årti,” lød det fra administrerende direktør Lasse Nyby, som ovenikøbet lancerede en vækstplan. Kommunikationsprøven bestemt bestået, men ikke nok til at sikre en ugens vinder med et middelgodt regnskab.
For Nykredits Michael Rasmussen var kommunikationen anderledes svær. For ikke alene tabte han slaget om Handelsbanken, han står også fortsat med en monumental kommunikationsudfordring i forbindelse med den mulige konkurrencesag, som stort alle medier omsider har fået øjnene op for, efter at InsideBusiness for snart et år siden afslørede, at Jyske Bank havde klaget over Nykredits Totalkredit-aftale til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, ligesom vi har kulegravet problemstillingerne i Totalkredit-aftalen. Nu har også Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skrevet lidt kritisk om Totalkredit-aftalen i sin seneste rapport, men igen i ganske svage vendinger.
Det store spørgsmål er fortsat, om klagen fra Jyske Bank rent faktisk udløser en konkurrencesag. Det tyder alt dog på, ikke mindst efter at Michael Rasmussen over for for Finans bekræftede den slet skjulte hemmelighed, at Nykredit nu har over 50 procent af markedet for private boliglån i Danmark – og at salgskanalen med mellemstore og lokale pengeinstitutter er så effektiv, at både Jyske Bank, Nordea og Danske Bank bløder kunder. Det betyder, at konkurrencemyndighederne før eller siden bliver nødt til at gribe ind, især da bindingerne i Totalkredit-aftalen næppe er holdbare.
Den situation forsøgte Michael Rasmussen også at foregribe med talrige kommentarer til medierne, f.eks. Børsen, om, at ændringer i Totalkredit-aftalen kan ramme sårbare familier. Uanset hvad, endte regnskabsaflæggelsen med at handle om alt andet end Nykredits ret gode resultat for første halvår, og det udløser en taber blandt de tre ærkerivaler.
Anders Dam får til gengæld en vinder, fordi han med dygtig kommunikation formåede at fastholde presset på Totalkredit-aftalen, ligesom han også fik leveret et hæderligt regnskab med en mindre opjustering.
Tidligere EQT-chef scorer kassen – igen
Tidligere EQT-chef Peter Korsholm nåede blot et par år i spidsen for kapitalfondens danske kontor, men i privat regi har den garvede investor haft pæn succes. Det sætter et nyt frasalg, der på ny forgylder investoren, en tyk streg under.
Sammen med partneren Morten Strømsted og den tredje storaktionær, A/S Motortramp, er det nemlig lykkedes Peter Korsholm at sælge den danske kontorforsyningsvirksomhed Lomax til konkurrenten Lyreco. Som InsideBusiness tidligere har beskrevet, er det sket med hjælp fra Carnegie.
Peter Korsholm og Morten Strømsted overtog i 2014 i al ubemærkethed Lomax, som var havnet i lidt ufrivilligt rod på ejerfronten, hvor især Keops-stifter Ole Vagners store aktiepost i stigende grad blev en udfordring, i takt med at ejendomsmatadorens finansielle udfordringer tårnede sig op.
Siden da er det lykkedes at gøre Lomax til en særdeles profitabel vækstvirksomhed, der næsten har fordoblet omsætningen siden 2016, ligesom man i 2021 tjente knap 90 millioner kroner før renter og afskrivninger.
Salget af Lomax er det seneste pletskud fra Peter Korsholm, der tidligere har scoret kassen på en investering i det tidligere DSV Miljø, der i dag hedder DSVM Group, hvilket var med til at gøre ham til en af Danmarks rigeste personer.
Spørgsmålet er, om Peter Korsholm kan gøre det samme med sine øvrige investeringer, der blandt andet tæller bøfkæden Bones, modebrandet Day ET samt RGS Nordic. Sidstnævnte har Peter Korsholm dog tidligere forsøgt at sælge uden held med hjælp fra FIH Partners.
Det skal dog ikke tage spotlyset fra salget af Lomax, som giver Peter Korsholm en ugens vinder i InsideBusiness.