uber wen

Ugens vindere og tabere

Ugens tabere: Udskældt direktør stopper og aktien stiger – Farvel til udfordringen til det gennemregulerede taxamarked

Peter Nyholm & Morten Johnsen giver dig et overblik over ugens vindere og tabere i dansk erhvervsliv. 

Udskældt direktør stopper – aktien stiger

Børsnoteringen af det kriseramte auktionshus Lauritz.com har langtfra været nogen guldrandet forretning for investorerne. Aktien er faldet med over 50 procent, og den ene negative historie efter den anden har forfulgt det ekspansive auktionshus.

En stor del af kritikken mod den landskendte virksomhed går blandt andet på den særprægede konstruktion, hvor stifter og storaktionær Bengt Sundtröm sidder på magten, mens hustruen, Mette Rode Sundström, agerer øverste direktør.

Men det er slut nu, for i denne uge meddelte direktøren, at hun forlader posten i Lauritz.com, hvilket blev modtaget med stor jubel blandt de hårdtprøvede aktionærer.

Det helt store spørgsmål er nu, hvem der skal erstatte hende. For af meddelelsen om Mette Rode Sundströms exit kan man samtidig læse, at topchefen fortsætter i selskabets bestyrelse side om side med sin mand. Med de problemer Lauritz.com i skrivende stund kæmper med, må der være tale om lidt af en uriaspost for en kommende direktør, og her på InsideBusiness tør vi allerede godt nu forudse, at den kommende Lauritz-boss får sit at se til med at holde ægteparret Sundström ud i strakt arm.

 

Farvel til udfordringen til det gennemregulerede taxamarked

Taxadrift i Danmark er et besynderligt reguleret marked. Her kører store og lidt mindre Mercedeser rundt med chauffører, som ofte er totalt afhængige af navigationssystemer for at finde selv ret kendte lokationer. Vi har kommunale taxinævn, der udsteder tilladelser til vognmænd og førerkort til chauffører. Man kalder sågar taxikørsel for ’en form for offentlig transport. Lidt af et paradoks med tanke på serviceydelsens simple karakter. Det lugter mere af betonkommunisme end af et liberalt moderne land. Derfor var det en kærkommen forandring, da Uber kom til. En simpel tilgang til at omgå et træt og gammelt system.

Men ja, de skulle selvfølgelig have tænkt sig bedre om ved indtoget i socialdemokratiske gamle Danmark. Man skulle have sat sig ind i lokale skatteforhold og sikret sig, at chaufførerne fulgte dem til punkt og prikke. Med et par små detaljer på plads kunne man have taget hele markedet fra det forældede danske taxasystem.

I stedet siger vi nu farvel til en rigtig disruptor.