;
teslay

Inside story

Uro om Tesla-forsikringer: Stort dansk selskab i kovending

Forsikringsselskaberne kæmper om at profilere sig som klimavenlige på grønne biler, men det volder store kvaler og usikkerhed på markedspladsen. To spillere laver noget, der ligner prisdumping på især Tesla, mens et stort selskab har måttet trække store prisstigninger på Tesla-biler tilbage.

Forsikring af såkaldt grønne biler med mange hestekræfter er langtfra let at håndtere for landets forsikringsselskaber. Priserne på især de populære elbiler fra Tesla varierer kraftigt, og rundt om på markedspladsen tales der om, at visse selskaber dumper prisen til et niveau, hvor det ikke er rentabelt. Og lige præcis Tesla har flere forsikringsselskaber gennem tiderne brændt fingrene på.

Tesla er således både langt hurtigere end almindelige biler og har historisk set været ekstremt dyre at reparere. Det er således vældig svært for selskaberne at prissætte dem. Det har især LB Forsikring måttet sande, efter at man tilbage i maj præsenterede kunderne for en helt ny bilforsikring til elbiler med op til 35 pct. i prisfald på små og mellemstore elbiler. Samtidig gennemførte man en prisstigning for elbiler med over 350 hk. I tiden derefter profilerede LB Forsikring sig også som et af de mest grønne selskaber på markedet qua en grøn investeringspolitik.

Men trods de grønne ambitioner har man fra LB’s side valgt at hæve priserne betragteligt på især store Teslaer. Det skete ifølge et kundebrev, som InsideBusiness er i besiddelse af, da LB Forsikring f.eks. hævede prisen på en Tesla fra 11.200 til 15.900 kr. den 27. september i år. Dog samtidig med at man præsenterede kunden, der kommer fra PFA, for øgede forsikringsdækninger på bilens batteri, på ladeboksen og på ladekablet.

Men nu erkender LB Forsikrings pressechef, Marie Grabow, at prisstigningen var en fejl.

”Helt grundlæggende så skulle det brev slet ikke have været sendt ud, og de ca. 70 medlemmer med store Teslaer, der har modtaget brevet, skulle nu alle være blevet ringet op med beskeden om, at det var en fejl, og de stadig har samme tarif. Vi har siden foråret arbejdet på at prissætte de store elbiler, og det arbejde er vi ikke færdige med. Der er stadig meget stor statistisk usikkerhed i skadesdata på elbiler, og derfor kommer vi ikke med en ændring nu.”

Nu er beslutningen om prisstigninger på Tesla således udskudt.

”Elbilmarkedet er stadig meget ungt i Danmark, så der vil komme løbende justeringer de næste par år.  Justeringerne afhænger af, hvordan risikoen udvikler sig, så der kan både komme prisforhøjelser og prisnedsættelser – og der kan være forskel på de forskellige typer elbiler,” fortsætter Marie Grabow.

Sociale medier: Kunderne var ikke vilde med LB’s ageren

Det har da heller ikke været helt nemt for LB Forsikring at forklare de nye tariffer for kunderne, selv om LB’s nye grønne forsikring af Forbrugerrådet – Tænk endda fik en pris som den bedste bilforsikring til elbiler. Det viser en gennemgang af social medie-aktivitet på LB’s facebookside.

For her er der talrige kunder, som ærgrer sig over prisstigninger siden i sommer på f.eks. 15 pct. på Tesla3 eller 12 pct. på Hyundai Kona, mens en tredje var blevet lovet en pris på 9.800 kr. for en Tesla3, men da bilen blev hentet, var prisen pludselig steget til 15.000 kr. Samtidig er der ejere af konventionelle biler, som ærgrer sig over, at lige præcis det gensidige selskab LB Forsikring sænker prisen på elbiler, mens konventionelle biler har samme pris.

Det store spørgsmål er her, om der rent faktisk er noget om snakken. En kunde med en konventionel bil beskriver nemlig netop det paradoksale i at have modtaget en prisstigning på årlig basis fra 3.800 kr. til 5.600 kr. om året; vedkommende frygter, at han er med til at finansiere LB Forsikrings eventyr med hvervning af elbiler.

Men hos LB Forsikring forklarer Marie Grabow, at man bestemt ikke finansierer den store satsning på at få flere elbiler i folden ved at øge priserne på konventionelle biler.

”Der er ingen sammenhæng mellem prisstigningerne og så vores nye og billigere forsikring til grønne biler. Vi ændrede hele vores risikoberegning på bilforsikringer i 2020 og har fra oktober 2020 til september 2021 udrullet de nye tariffer til de eksisterende medlemmer. Det har for langt de fleste betydet en billigere bilforsikring, men for nogle har der været en stigning. Den sidste del af den udrulning er tidsmæssigt faldet sammen med vores nye elbilforsikring. Det er altså ikke sådan, at vi tager fra den ene kasse og lægger over i den anden.”

I forhold til uenighederne om prissætningen på Tesla hos LB Forsikring kan det have noget at gøre med, at selskabet tager en noget højere pris for elbiler med mere end 350 hestekræfter.

”De rabatter, som vi kom med i maj på elbiler, gælder kun biler med mindre end 350 hestekræfter. Vi har også haft problemer med at prissætte store elbiler, fordi vi ikke har årevis af skadesdata endnu. Men meget tyder på, at der er et højere skadesniveau i starten, fordi folk skal vænne sig til en hurtigere bil, og så får mange elbilførere færre skader senere hen. Men hvor det præcis ender, må tiden vise,” forklarer Marie Grabow.

Sønderjysk Forsikring: Vi har lave priser, men dumper ikke prisen

Der er da heller ingen tvivl om, at især Tesla, men sådan set også andre kraftfulde elbiler som fra Audi, Jaguar, Volvo/Polestar, BMW, Porsche og Mercedes, er en udfordring for forsikringsbranchen, fordi de balancerer mellem at være muskelbiler, der er dyre at reparere og samtidig har accelerationsevne som en Ferrari.

Det store spørgsmål, som branchen stiller sig for tiden, er da også, om nogle spillere dumper prisen så meget på de grønne muskelbiler, at det ikke kan løbe rundt. Fortilfældene er talrige, f.eks. for If Forsikring, der tabte mange penge på hundedyre reparationer, da Teslaerne først kom frem. Som tidligere beskrevet i InsideBusiness har FDM undersøgt markedet for pluginhybridbiler, og umiddelbart tager selskaberne samme pris for en konventionel bil som en pluginbil.

InsideBusiness’ gennemgang af priserne på Forsikringsguiden viser umiddelbart, at Sønderjysk Forsikring er billigst for den storsælgende Tesla3, i hvert fald for en kunde i København, skarpt forfulgt af FDM Forsikring og TJM Forsikring, som begge leveres af Tryg.

Fra Sønderjysk Forsikrings side afviser administrerende direktør Frank Abel, at man har sat priserne på et for lavt niveau for Tesla og andre hurtige grønne biler.

”Det er rigtigt, at vi har stærke priser på Tesla, men vi er ikke billigst alle steder. Det kan svinge meget fra område til område. Men det er klart, at skadesniveauet på f.eks. elbiler er noget af det, vi følger tæt, og der kan sagtens komme korrektioner på både priser og områder.”

Frank Abel havde med Sønderjysk Forsikring i første halvår en præmievækst på 26 pct., hvilket er helt ekstraordinært og formentlig det højeste i landet for et større forsikringsselskab. Han forventer, at man kan holde niveauet resten af 2021. Han afviser dog, at Sønderjysk er ude at dumpe prisen.

”Vi har ikke forsøgt at dumpe nogen priser. Det er ikke vores strategi. Vi skal være lønsomme, men vi ønsker også at være knivskarpe på prisen. Vi har ikke brændt fingrene på Tesla og tænker os godt om. Men vi skal også have vækst, fordi vi skal have større volumen i forhold til at finansiere udvikling og digitalisering,” lyder det fra Frank Abel, som er tilfreds med en combined ratio på omkring 95 på tre til fem års sigt. For første halvår lå man på 92 for selskabet, der ikke omfavner mikrotarifering af kunder, som mange af de store selskaber gør det.

”Vi tariferer også på forskellige parametre, men jeg vil ikke kalde det for, at vi mikrotariferer, som mange af de store selskaber gør det ved at anvende alle mulige data.”

Et af Sønderjysk Forsikrings vækstområder er via samarbejder med diverse bilfirmaer, herunder bilmærket MG, såvel som med selskabet Techno Forsikring, hvor det er muligt at finde endog rigtig stærke priser for helt unge bilister, som jo ellers historisk set har været dyre at forsikre i selskaberne.

”Det er korrekt, at vi har et samarbejde med MG om forsikringer. Det er et område, vi har udviklet flere produkter til. Om vi sælger billige forsikringer til unge i den forbindelse, har jeg ikke været inde at undersøge, så der må jeg blive svar skyldig,” siger Frank Abel.

Tryg: Hos os får kunderne samlerabatter og kundefordele

Omkring landets største skadesforsikringsselskab, vækker det undren, at Tryg prissætter elbiler vidt forskelligt, alt efter om kunden kommer fra Tryg eller fra et af de to partnerselskaber FDM Forsikring eller TJM Forsikring, selv om det er Tryg, der står bag alle tre brands, som præsenteres som tre forskellige selskaber på Forsikringsguiden. Selv har Tryg følgende forklaring:

”Tryg er forsikringsformidler for flere selskaber, herunder FDM Forsikring og TJM Forsikring. Begge selskaber er kun tilgængelige for medlemmer; det vil sige, at deres kundesammensætning er en anden end kundesammensætningen i Tryg. Selskaberne fungerer desuden som selvstændige brands, og de har forskellige produkter, dækninger og forretningsmodeller. I Tryg benytter vi os f.eks. af en forretningsmodel, hvor vi tilbyder samlerabatter og særlige kundefordele i form af services og ydelser, som følger med i købet af forsikringen,” siger Susanne Lindhage pressechef hos Tryg.

Da Tryg ligesom If Forsikring og Gjensidige har forretninger i hele Norden, har man haft lidt bedre forudsætninger for at indsamle skadesdata på elbilerne, især fra det norske marked, som er langt foran det danske med udrulningen af elbiler. Susanne Lindhage oplyser, at selskabet forventer øgede reparationsudgifter ved elbiler.

”Vi ser på den korte/mellemlange bane ind i øgede reparationspriser som følge af en øget kompleksitet (batterier, sensorer mv.). På den lange bane forventer vi en udligning af de øgede priser, i takt med at brugen af ny teknologi og materialer ‘normaliseres’.”

Om Tryg selv har valgt at køre med en lavere combined ratio for at presse på udrulningen af elbiler, vil man ikke svare klart på.

”Om combined ratio kan ligge lavere for elbilforsikringer, afhænger af virksomhedens strategi og forventningen til fremtidens omkostningsudvikling. Historikken på hybrid- og elbil er stadig begrænset, så derfor kan der være en usikkerhed på det eksakte niveau.”

Som tidligere beskrevet i InsideBusiness har Topdanmark på el- og pluginhybridbiler valgt at acceptere en lavere indtjening for at skubbe til den grønne indtjening.

”Vi oplever, at risikoen på el- og hybridbiler ofte er højere, da der både kan være flere skader, og de er dyrere at udbedre. Når det er sagt, så afspejler det sig ikke 1:1 i vores prissætning, da vi også ønsker at have stærke priser på netop el- og hybridbiler, da vi gerne vil bidrage til at støtte den grønne omstilling,” lød det dengang fra privatdirektør Carsten Elmose. Til sammenligning lægger spillere som Købstædernes Forsikring og GF Forsikring begge vægt på, at også forsikringerne til de grønne biler er lønsomme.

Læs mere

Her er forsikringsbranchens guldæg og smertensbørn

Lukrative bilforsikringer: Selskaber beholder næsten halvdelen af præmierne

Hårdt forsikringsmarked fortsætter med stigende priser. Ofte må mæglere afvise udbud

Alm. Brands store Codan-satsning har vind i sejlene

Hårdt udskilningsløb i forsikringsbranchen: Grønne biler er kamppladsen

Forsikringsselskaber tørner sammen med pensionsbranche i ophedet SUL-debat

Halvvejs inde i 2021. Her er vinderne og taberne i forsikringsbranchen

Forsikringsselskaber på slingrekurs med kontroversielt forbud

Nøgleprofiler forlader Codan til fordel for konkurrent