boganmel

Lifestyle

Boganmeldelse: Digital strategi med hestekræfter

Vores anmelder ser nærmere på bogen ’Digitaliseringens paradokser’, der fremhæver 12 danske cases og deres erfaringer, for eksempel B&O Play og MobilePay. Det er underholdende læsning.

For nylig var jeg på tur gennem det flotte Bayern. Jeg slog et smut forbi det tyske tuningsselskab ABT, der blandt andet har specialiseret sig i at lægge ekstra hestekræfter i motorrummet på Audi og VW. Blandt mange flotte og dyre modeller stod en Audi RS 6+ med ufattelige 700 HK til den nette sum af 200.000 euro – og det vel at mærke på tyske plader.

Som en dinosaur, der ikke har opdaget, at den er uddød

En medarbejder var så venlig at starte forbrændingsmotoren. En brutal lyd fyldte lokalet, og straks dukkede en anden nysgerrig kunde op. Han gav et enkelt, men rammende råd, der borede sig ned i de forandringer, bilbranchen er underlagt i den digitale tidsalder: ”Køb den. Udlev din inderste drøm, inden elbilerne overtager!”.

Fakta

Digitaliseringens paradokser. 12 virksomheders erfaringer med hastig forandring

Af: Søren Schultz Hansen og Jan Horsager

Forlag: Jurist- og Økonomforbundets Forlag

Sideantal: 210

Sprog: dansk

Pris: 350 kroner

ISBN: 9788757437140

5 af 6

Det fik mig straks til at se med nye øjne på forretningen. Stod jeg i et showroom fyldt med det ypperste, bilbranchen kunne præstere? Eller var det rettere et museum for en outdated teknologi, produkt og forretningsmodel?

Tesla, Uber og lignende virksomheders indtog har rystet hele den etablerede bil- og transportbranche. De gamle spillere i markedet har behov for at genopfinde sig selv, samtidig med at de skal forstå og påvirke de mange forandringer, der sker omkring dem.

Forstå de digitale paradokser med speederen i bund

Virksomheder, der forsøger at forstå og drage fordel af digitaliseringen, vil med stor fordel kunne læse Søren Schultz Hansens og Jan Horsagers bog ’Digitaliseringens paradokser’.

Dette er bestemt ikke den første bog, der gør sig klog på området. Men det er meget få bøger, der gør emnet så konkret og tilgængeligt.

Bogen er bygget omkring 12 danske og godt beskrevne cases, der redegør for, hvordan organisationer har imødegået og draget fordel af de forandringer, der følger i slipstrømmen på digitaliseringen.

Mange læsere vil umiddelbart tænke, at cases som B&O Play og MobilePay er noget fortærskede, men selv dem forstår forfatterne på nyttig vis at sammenholde med bogens andre cases.

Samtidig udleder forfatterne en række gennemgående paradokser, der karakteriserer den digitale transformation og vender op og ned på mange af vores gængse antagelser. På ypperlig pædagogisk vis samles der op på såvel den enkelte case som på tværs af dem alle. Hvad kan vi lære af virksomhederne, og hvilke spørgsmål må vi nødvendigvis forholde os til?

Sluttelig afrunder forfatterne med ’Det paradoksale manifest’, hvor bogens pointer trækkes skarpt op i 10 paragraffer, deres konsekvenser samt principper, råd og værktøjer til at håndtere dem.

Martin Ford har tidligere med bogen ’Robotterne kommer’ givet en af de bedste og mest spændende fremskrivninger på, hvad digitaliseringen kommer til at betyde på samfundsniveau. Men jeg har ikke læst andre bøger, der som ’Digitaliseringens paradokser’ gør emnet tilgængeligt og relevant på virksomheds- og ledelsesniveau.

Reelt set er der tale om et mustread på de danske direktionsgange.

Skrevet af Olav Vorup Jensen olav_vorup@hotmail.com

H&B | Hildebrandt & Brandi