Rasmus Hougaards skrev i 2013 ’Et sekund foran’, hvor han præsenterede sin model for corporate-based mindfulness training. Her gik han til angreb på multitasking og attention deficit trait – vores manglende evne som mennesker til reelt at være til stede i det, vi laver. ’The Mind of the Leader’ er en naturlig overbygning til dette.
’The Mind of the Leader’ tager afsæt i skræmmende statistik: 77 procent af alle ledere mener, at de er ’engaging’, 88 procent af medarbejderne mener, at deres ledere er ’disengaging’, og 65 procent af medarbejderne vil sige nej tak til en lønstigning for at få deres leder fyret.
Vi står med andre ord over for det, bogen kalder en global ledelseskrise. Og svaret? Ledere skal kunne lede med mindfulness, uselviskhed og medfølelse. Det lyder måske en anelse ukonkret og blødt – men tværtimod er det her, ledelse virkelig bliver hardcore. Det lykkes forfatterne at koble mindfulness, uselviskhed og medfølelse til resultatskabelsen, hvilket mange ledelsesbøger ofte har svært ved. Måske netop derfor sidder man som læser med fornemmelsen af, at det her er vigtigt.
Konkrete veje på tre niveauer
Fakta: The Mind of the Leader
Forfattere: Rasmus Hougaard og Jacqueline Carter
Forlag: Harvard Business Press
Sprog: Dansk
Sideantal: 230
Pris: 280 kroner
ISBN13: 9781633693425
5 af 6 stjerner
I bogen præsenterer forfatterne en grundmodel, som pakkes ud i bogens tre dele:
- Understand and lead yourself
- Understand and lead your people
- Understand and lead your organization
Det er en styrke, at bogen rummer alle tre niveauer. Rækkefølgen er ikke tilfældig. Du får først input til at arbejde med mindfulness, uselviskhed og medfølelse på et personligt niveau, herefter får du værktøjer til indarbejde det i ledelsessituationer, og til sidst får du råd til, hvordan du kan udvide praksissen til hele din organisation.
Normalt vil man på organisationsniveauet forfalde til at fortælle om initiativer som den klassiske mindfulnessmandag, men her går bogen heldigvis meget videre. Du ser, hvordan du forankrer det i organisationens grundpiller og gør hele organisationen mere mindful, uselvisk og medfølende.
En tankevækkende bog, som de fleste ledere kan have glæde af
Bogen rammer en tidsånd. Vi har travlt, og der er konkurrence om vores opmærksomhed.
Den store styrke ved bogen er, at den formår at kombinere passager, der får dig til at tænke og reflektere over dig selv som leder, med konkrete værktøjer. Værktøjerne kan hjælpe dig som leder med at holde fokus og sikre, at du er til stede, når du er sammen med en medarbejder, der har brug for dig.
Bogen bygger på omfattende praktisk erfaring og research fra virkelighedens verden. Ikke mindre end 35.000 ledere og 250 topdirektører er med i undersøgelsen, som bogen tager afsæt i. De konkrete eksempler er ganske vist fra store verdensomspændende virksomheder, men de ledelsesmæssige problemstillinger er velkendte – som leder vil man kunne nikke genkendende til de fleste.
Så prøv at lægge din skepsis på hylden et øjeblik, og giv dig i kast med ’The Mind of the Leader’. Den vil både give dig noget at tænke over og konkrete værktøjer, du kan tage med i din ledelsespraksis.
Og i bedste Søren Kierkegaard ånd, så starter bogen med dig selv: Hvis du skal kunne lede andre, så er der ingen vej udenom – du skal kunne lede dig selv.
Af Kasper Wittrup, H&B | Hildebrandt & Brandi