Dreams and details

Kultur

Boganmeldelse: Genopfind din virksomhed og dit lederskab, mens det går godt

Jim Hagemann Snabe og Mikael Trolle har udgivet bogen ’Dreams & details’ med det hovedbudskab, at du skal genopfinde din virksomhed og dit lederskab, mens den kører godt og stabilt.

Vi er alle med på, at fremtiden bliver mere uforudsigelig, og at forandringer kommer til at ske hurtigere og hurtigere. Vi ser levealderen for virksomheder falder drastisk. Der tales om disruption dagligt, som betyder, at nye virksomheder udraderer gamle veletablerede virksomheder, som bare ikke har været i stand til at forandre sig hurtigt nok. Dette bruges der også nogle sider på i bogen til at konstatere. Intet nyt her.

Boganmeldelse: Dreams & Details

Dreams & Details
Af Jim Hagemann Snabe og Mikael Trolle
Forlag: Gyldendal Business
Sideantal: 256
Sprog: Dansk
Pris: 250 kroner
ISBN-13: 9788702247138
4 af 6

Men det er befriende og værdifuldt, at en af Danmarks sværvægtere i erhvervslivet fremkommer med logiske, sunde og enkle løsninger på de livstruende forandringer, mange virksomheder rammes af. Forfatterne fortjener også ros for deres evne til at sætte nogle gode billeder på de udfordringer, der skal håndteres.

Her er den vigtigste ’sæsonskifte’. For at forklare dette begreb bruges et eksempel fra formel 1. I formel 1 skifter de tekniske krav markant hver sæson. Derfor skal en ny sæson forberedes, allerede inden den eksisterende er færdig, og deltagerne skal genopfinde deres biler og være utrolig innovative inden for de nye regler.

Sæsonskift for virksomheder vil komme hyppigere og ikke have en rytme som i formel 1. Derfor bliver det afgørende at kunne spotte de skjulte signaler, der fortæller, at et sæsonskifte er på vej. Amazon nævnes som en virksomhed, der har været god til at forudsige sæsonskift og genopfinde sig selv flere gange. Nokia opdagede ikke et sæsonskifte og var på kort tid i store problemer.

Bogen kredser meget om det at skabe en drøm for udvikling af virksomheden. Drømmen skal være ambitiøs, inspirerende og give retning. Det er vel også det, en vision skal kunne?  Men budskabet er det samme: Det er ledelse, der gør forskellen, om organisationen køber ind på drømmen/visionen.

Lederskabet behandles i anden halvdel af bogen med udgangspunkt i sportens verden. For en gangs skyld lykkes denne overførsel fra ledelse i sport til ledelse i en virksomhed ret godt.

Bogen er skrevet til alle, der interesserer sig for, at deres virksomhed eller organisation skal overleve på lang sigt. Hvis din virksomhed har flotte resultater og har haft det i længere tid uden de store forandringer, er det meget vigtigt, at du læser denne bog. For det er netop dig og din virksomhed, der er i farezonen.

Jeg giver bogen 4 af 6 stjerner. Der er meget kendt stof i bogen, men de gode råd og enkle løsninger er bestemt et plus.

Af Anders Nørgaard, partner, H&B Hildebrandt & Brandi, an@hildebrandtbrandi.com