moedeledelse-saadan-leder-du-vaerdiskabende-og-motiverende-moeder

Lifestyle

Boganmeldelse: Der kan tjenes penge på effektiv mødekultur

De fleste virksomheder oplever, at 10-20 procent af den tid, der bliver brugt på møder, er spild. Hvis dette holder stik, er der store penge at tjene med indførelse af en stærk og effektiv mødekultur. Ny bog forholder sig til temaet at skabe en god sund mødekultur.

Bo Krüger sætter i sin bog ’Mødeledelse’ fokus på, hvordan du og din virksomhed kan arbejde med at øge effektiviteten af møder, så tiden sammen på møder anvendes endnu mere værdifuldt.

Men hvorfor er møder i det hele taget nødvendige? Her fremfører Bo Krüger følgende argumentation:

”Møder er knuderne, der binder tingene sammen i en hyperkompleks verden, hvor tingene går stærkt, og hvor vores viden om, hvad fremtiden vil bringe, er lige så usikker som vejrudsigten. Derfor er det afgørende vigtigt for enhver virksomhed, at mødekulturen er velkørende og opdateret, så møderne kan hjælpe os med at bevare overblikket, motivationen, finde løsninger og binde os sammen. Møder må ikke være energidræbende kaos. I stedet skal de ruste os til at løse vores kerneopgave bedst muligt, uanset om det er at undervise, sælge, producere, servicere eller udvikle.”

I bogen sættes der fokus på redskaber, der kan være med til at forbedre eksisterende møder og til at sikre, at der ikke holdes flere møder end højst nødvendigt.

Når man har læst de 110 sider om gode råd til, hvordan man gennemfører et møde effektivt, vil de fleste opleve, at det ikke var nogen råd, som man ikke har hørt før. For eksempel at et godt møde skal have et klart formål, en god dagsorden, der skal skrives referat,etc. Ja, det ved vi jo godt, men i de fleste organisationer følger man ikke de mange gode råd, selv om det er sund fornuft.

Finale med bid i

Fakta

Mødeledelse
Af Bo Krüger
Forlag: Akademisk Forlag
Sideantal: 199
Sprog: Dansk
Pris: 270 kroner
ISBN-13: 9788711401729
4 af 6 stjerner

Efter den lange del 2 i bogen om værktøjer følger en god finale med bid i. Her behandles forskellige mødetyper, måder at øge kvaliteten i beslutninger, metoder til videndeling og gode tilgange til idegenerering på møder.

En lille kritik af bogen er den manglende fokusering på digitalisering, og onlinemøder behandles kun på ganske få sider. De fleste virksomheder kæmper med at opnå værdi af onlinemøder, som qua deres natur rummer nogle store udfordringer, hvad angår effektivitet. Onlinemøde er svære at styre, mangler nærvær, rummer risiko for tekniske udfald mv.

Hvordan tæmmer vi disse møder typer? Hvordan bruger vi ny teknologi i vores måder at mødes på?

Efter at have læst bogen savner jeg også noget mere om, hvordan man skaber en stærk mødekultur, hvordan vaner ændres, og hvordan vi holder fast i en mere effektiv måde at gennemføre møder på.

Forfatteren skal dog have ros for at adressere dette, men desværre bruges der kun 5 sider på at beskrive, hvordan man kan lave en mødestrategi i sin organisation – det er her, de fleste organisationer fejler, og her, vi alle kan blive bedre.

Bogen er skrevet til alle, der går til møder eller leder møder, og som er optaget af at forbedre værdien af de møder, der holdes.

Jeg giver bogen 4 af 6 stjerner. De 4 stjerner gives for at adressere et meget vigtigt emne samt komme med et (kort) bud på, hvordan man laver en mødestrategi. Hertil kommer, at de 110 sider om værktøjer har nogle gode tjeklister, som alle kan tage i brug med det samme.

Bogen er meget pædagogisk og hurtig at læse. 

Af Anders Nørgaard, partner, Hildebrandt | Brandi, an@hildebrandtbrandi.com