;
frygtløs org

Kultur

Den frygtløse organisation skaber mere værdi

Ny bog om at skabe en frygtløs, effektiv og fremadstormende organisation får seks stjerner. Et mustread, hvis man kæmper mod en nulfejlskultur.

Den klassiske organisation med dybe hierarkier, klassisk ledelse, performancemål, nulfejlskultur, mistillid og pres for at løbe hurtigere, hvis resultaterne skal nås, er nok den forkerte ledelsesform i en uforudsigelig verden, hvor omgivelserne er volatile, usikre, komplekse og flertydige.

Bogen dokumenterer, at den frygtløse organisation måske snarere er vejen frem. Her sættes fokus på, hvordan der drages nytte af forskellige perspektiver, situationsforståelser og faglige fremgangsmåder. Psykologisk tryghed og læring er målet, og helt central er troen på, at man ikke skal straffes eller ydmyges, hvis man taler om fejl, tvivl eller problemer, stiller spørgsmål og bryder tavsheden. Organisatoriske samtaler, læring og udvikling skaber markante resultater. Men det er en krævende ledelsesform, som stiller store krav til lederne, som tvinges til at slippe kontrollen, til at være åbne og ærlige, til at indrømme egen uvidenhed og til at ville se egne blinde vinkler og svagheder i øjnene.

I denne bog åbnes for alle perspektiver og fordele ved den frygtløse organisation, og det dokumenteres, hvordan en frygtløs organisation skaber mere værdi.

Boganmeldelse

Titel: Den frygtløse organisation – skab psykologisk tryghed på arbejdspladsen, og styrk læring, innovation og vækst
Forfatter: Amy C. Edmonson
Sider: 288
Omslag: Hardcover
Forlag: DJØF
ISBN: 9788757448665
Pris: 395 kr.
6 af 6 stjerner

Tryghed og ydmyghed er nøglen

Tryghed er omdrejningspunktet i denne glimrende bog. Tryghed og situationsbestemt ydmyghed er grundlæggende for opbygningen af en lærende og frygtløs organisation. Hvis organisationer stræber efter at forblive relevante gennem kontinuerlig læring, innovation og agil eksekvering, så skal der opdyrkes et frygtløst arbejdsmiljø, som opmuntrer folk til at bidrage og til at ytre sig.

Det kræver lederskab. Lederne skal sætte retning, skabe rammer, vise ydmyghed, lytte og betragte medarbejderne som værdifulde bidragydere. Psykologisk tryghed er ikke et spørgsmål om overdreven venlighed eller manglende disciplin. Det er grundværdier for samarbejdet, som får teamet og fællesskabet til at blomstre.

Desværre er psykologisk tryghed ofte en mangelvare. Dels fordi det er svært at skabe, dels fordi mange ledere tænker meget hierarkisk, er styrings- og planlægningsfikserede og dårlige til at lytte.

Bogen er fyldt med eksempler på, hvordan man som leder udøver den svære ledelseskunst at skabe psykologisk tryghed. Man kan eksempelvis udbetale bonusser til teams, når deres projekter slår fejl, fordi fejl betragtes som en slags fremskridt.

Psykologisk tryghed opstår, når fejl ikke skal gemmes væk, når man har modet til at tale om fejl og lære af dem.

En indsigtsfuld bog, der kan skabe stor værdi for alle ledere

Den anerkendte Harvard-professor Amy C. Edmonson er udkommet med en yderst indsigtsfuld bog, der nu er oversat til dansk. Bogen er et sandt overflødighedshorn af forskning, cases og praktiske værktøjer til ledere, der ønsker at skabe værdi ved at indrette og udvikle organisationer på en ny og bedre måde. Edmonson har fået masser af velfortjente anerkendelser for sin forskning og sin praktiske erfaring med organisatorisk frygt, tryghed og organisatorisk læring.

Bogen er lettilgængelig, siderne vender sig selv, og bogen er svær at slippe, og det virker så indlysende som leder at følge bogens anbefalinger. En af de bedste ledelsesbøger, jeg har læst gennem længere tid, og jeg kan varmt anbefale bogen både til ledere og akademikere. Og ikke mindst ville mange organisationer og medarbejdere på de danske arbejdspladser have stor glæde af, at vi fik flere ledere, der satte sig en ambition om at omsætte bogens mange anbefalinger og bidrog til at skabe psykologisk tryghed i frygtløse organisationer. Det ville være til glæde for medarbejdertrivsel, innovation, vækst og virksomhedernes bundlinje. Og som leder ville man være en helt.

Anmeldt af Lilian Mogensen, professionelt bestyrelsesmedlem og rådgiver, tidl. koncerndirektør i ATP og Udbetaling Danmark.