DANS
’Tro’
Koreografi: Stephanie Thomasen
Uppercut Danseteater
Dansekapellet, Bispebjerg Torv 1, 2400 København NV
27. januar–12. februar
Uppercut Danseteater er kendt for sin særlige fusion af urban og moderne dans. Det har fået anmeldere til at få øjnene op for gruppen, som til daglig hører til i København Nordvest, hvor også flere af danserne er opvokset. Her tages breakdance moves lige så alvorligt som balletteknik, og fysisk teater krydrer blandingen, der ofte taler lige i øjenhøjde med publikum.
Uppercut Danseteaters nyeste forestilling, ’Tro’, er koreograferet af den anerkendte koreograf Stephanie Thomasen. Hun gransker fænomenet tro i alle dets afskygninger og forståelser, og resultatet kan ses fra 27. januar i Dansekapellet.
DANS / PERFORMANCE
‘Cell’
Koreografi: Tina Tarpgaard
Republique
Lille Scene, Østerfælled Torv 34, 2100 København Ø
5.–29. april
Den reumertvindende koreograf Tina Tarpgaard undersøger ikke mindre end 37.000.000.000.000 af menneskets celler i forestillingen ’Cell’.
Med tre dansere guides publikum gennem en sanselig oplevelse, hvor vi hører, mærker og føler nanoforskningen på egen krop. Det er gennem en længere researchperiode, hvor blandt andet havbiologiske celler er kommet under loop, at forestillingen er udformet.
På ægte tarpgaardsk manér forventer jeg at blive betaget af et visuelt univers, der rækker ud over det sædvanlige.
OPERA
‘Macbeth’
Instruktion: Benedict Andrews
Det Kongelige Teater
Operaen, Equipagemestervej 10, 1438 København K
Maj–juni
Ingen teatersæson uden en højkulturel basker – og det bliver ikke finere end Shakespeare som opera!
Det er den britiske operainstruktør Benedict Andrews, der giver sig i kast med opsætningen af Giuseppe Verdis opera, der synges på italiensk. I den moderne opsætning tages vi med i afgrundens dyb, når – spoiler alert! – Lady Macbeth i sin magtliderlighed initierer mord på mord på mord, der i sidste ende bogstavelig talt driver hende til vanvid, hvorefter hun begår det berømte off–stage selvmord.
Det bliver Verdi – vildt og vovet.
TEATER
’I am also Somalia’
Instruktion: Ditte Maria Bjerg
Sort/Hvid
Pakhus 11, Dampfærgevej 2, København Ø
23. februar–11. marts
Har man fingeren bare en lille smule på teaterpulsen, er Christian Lollike et navn, man ikke kan undgå at være faldet over.
Som en anden enfant terrible skabte han i særdelshed et navn for sig selv ved iscenesættelsen af den norske massemorder Anders Breiviks manifest i forestillingen ’Manifest 2083’ fra 2013. Siden har han vundet en række priser for sit arbejde som dramatiker og instruktør; senest for ’Living Dead’ i 2016.
Til daglig er han leder af Sort/Hvid, der efter en længere kickstarterkampagne er ved at indrette sig i deres nye teater i Kødbyen. Behøver man at sige innovativ teatertænker?
Foråret 2017 sparkes i gang med at give tøjlerne til instruktør Ditte Maria Bjerg, der sammen med somaliske indvandrere tager os med til Vollsmose, London og Mogadishu i søgen efter at afdække begrebet riwaayad (en art politisk teater).
Med lettere ironisk, løftet pegefinder, skulle forestillingen ’I am also Somalia’ efter sigende ”underholde og opdrage jer til jeres eget bedste”.
TEATER
’Vredens druer’
Instruktion: Katrine Weidemann
Betty Nansen Teater
Frederiksberg Allé 7, 1820 Frederiksberg
4. marts–9. april
Det 700 sider lange kanoniske værk af John Steinbeck forvandles til 2,5 times teater på Betty Nansen i forestillingen ’Vredens druer’. Her skal den garvede instruktør Katrine Weidemann forvandle den amerikanske kulturskat om fattigdom, sult og fordrivelse til en gribende fortælling på scenen.
Til det har hun et stjernespækket cast, der blandt andet tæller Kristian Halken, Marie Bach Hansen og Nicolaj Kopernikus. Og så selvfølgelig Frank Galatis Tony Award-vindende manuskript fra 1988.
I kølvandet på Betty Nansens anmeldersuccesser fra efterårssæsonen som ’Dekalog’ og ’Livlægens besøg’ er det i spænding, vi venter dramatiseringen af mesterværket, der på mange måder har en lige så aktuel betydning for samfundsforholdene i dag som dengang, romanen udkom i 1939.