jeff bezos

Kultur

Ny bog om Amazon rydder bordet. Bedste læseoplevelse i 2021

Den nye bog ’Invent & Wander, The Collected Writings of Jeff Bezos’ er en af de bedste læseoplevelser i år. Hvis du har den mindste smule interesse i strategi, forretningsudvikling og kundeoplevelser, skal du læse denne bog, lyder opfordringen fra InsideBusiness’ anmelder.

Bogen ’Invent & Wander, The Collected Writings of Jeff Bezos’ er en anderledes ledelsesbog. Dybest set er størsteparten af bogen ’bare’ en kopi af noget, der har været skrevet tidligere. Ingen dybere analyser, ingen refleksioner, ingen sammenfatninger. Meget atypisk for en Harvard Business Review-udgivelse. Men ikke desto mindre fungerer udgivelsen fantastisk.

Bogen er sammensat af dels en række breve, som Jeff Bezos i perioden 1997-2019 (og med en ’beyond Covid-19’-opdatering årligt har skrevet til Amazons aktionærer. Dels en række taler og interviews fra samme periode

Indledningsvis har Walter Isaacson, formand og CEO for CNN samt formand for Time Magazine, skrevet en indledning, hvor han kort sætter læseren ind i Jeff Bezos’ personlige historie og i skabelsen af Amazon. Hvis ikke andet, så læs dette første afsnit. Disse første 25 sider er en fantastisk grundfond for at forstå Amazon og Bezos’ hysteriske fokus på den gode kundeoplevelse.

Boganmeldelse

Titel: Invent & Wander – The Collected Writings of Jeff Bezos
Forlag: Harvard Business Review Press
Sprog: Engelsk
Sideantal: 256
Pris: 260 kroner
ISBN: 9781647820718
6 af 6 stjerner

Kundeoplevelsen som garant for den langsigtede værdiskabelse

Når man læser de forskellige breve til aktionærerne, er der to faktorer, der går igen: Bezos altoverskyggende interesse for konstant at udvikle kundeoplevelsen og hans evne til på trods af et til tider skrøbeligt aktiemarked at holde fokus på den langsigtede værdiskabelse. Alt, hvad han foretager sig fra systemudvikling, ledelsesstil, rekruttering, kompetenceudvikling etc., drejer sig om disse to ting og måske i særdeleshed jagten på en stadig bedre kundeoplevelse.

Man kan være enig eller uenig i Amazons indtog i verdenshandlen. Men der er håb forude, hvis man er en af dem, der tror på langsigtet ledelse i en kortsigtet verden. Hvad der er godt for vores kunder, er godt for vores aktionærer.

Bezos slår med syvtommersøm fast, at den klassiske kortsigtede kvartalsfokus på vækst og afkast ikke nødvendigvis er en holdbar vej. Om man er Amazon eller ej, så er fokus på kundeoplevelsen i hele organisationen der, hvor slaget om fremtiden slås.

Det, som Bezos gør, er på ingen måde raketvidenskab, men bare fokus, indlevelse og egne oplevelser eller som kunde det, der gør forskellen. Denne udgivelse giver masser af inspiration til umiddelbar efterlevelse.

Denne udgivelse fra Harvard Business Review er meget læsevenlig og lettilgængelig. At den mangler de klassiske Harvard Business Review-elementer i forhold til sammenfatninger, tjeklister og selvevalueringer, gør ingenting.

Jeg giver bogen 6 store stjerner af 6 mulige. Læs den, og bliv inspireret til selv kaste dig ud at jagte langsigtet værdiskabelse gennem uovertrufne kundeoplevelser.

Af Søren Strunk-Sørensen, sss@hildebrandtbrandi.com