For mig har strækningen mellem København og Århus altid været en lidelse. Gennem snart 20 år har turen været et mere eller mindre fast månedligt kapitel – og jeg har prøvet alle alternativer uden at blive tilfreds. Især med tog har forsinkelser og dårlig service efterhånden gjort rejsen utålelig, mens bilturen ofte er præget af tæt trafik. Derfor var det for mig en stor nyhed, at Nordic Seaplanes har åbnet en vandflyverrute mellem disse to forbindelsespunkter, som for længst burde have været lagt sammen med en hurtig og moderne togforbindelse.
Min første rejse med Nordic Seaplanes finder sted tirsdag den 4. oktober med adgang klokken 10.45, mens hjemturen er fastsat til samme dag klokken 14.30. Jeg glædes over den centrale beliggenhed af gaten, som er indrettet på Toldboden lige ved Esplanaden. Let at nå på cykel eller til fods fra metroen, og der er gode parkeringsforhold.
Selve gaten er hyggeligt indrettet i et mindre rum, hvor der serveres kaffe, chokolade og vand, ligesom Dagbladet Børsen ligger fremme. En venlig ekspeditrice tager imod og udleverer et boardingkort. Der er intet gennemlysningssystem til bagage, hvilket er lidt af en befrielse.
Opleves som tidsbesparende
Jeg kommer en halv time før afgang, men man kan møde så sent som 15 minutter før afgang – tiden er vigtig her, for Nordic Seaplanes slår sig op på at være det tidsbesparende alternativ til de eksisterende transportmidler. Der går da heller ikke lang tid, før jeg kaldes ud til gaten.
Vi går om bord i den lille maskine med plads til bare 12 mænd i de små sæder på grund af vægten. Er der tale om kvinder eller børn, kan flere af sæderne fyldes ud. Jeg sætter mig godt til rette i det forreste sæde, hvor jeg sidder helt tæt på piloterne. Benpladsen er der ikke meget af her på forreste række, den er langt bedre bagest i flyet.
Flyet forlader sin kajplads et stenkast fra Den lille Havfrue. Og nøjagtig 12 minutter efter at jeg gik om bord, letter flyet på stykket mellem Trekroner Fort og Refshaleøen. Udsigten ved at sejle gennem Købehavns Havn er en vigtig del af oplevelsen. Det samme er den hurtige stigning i det lille fly, som er en såkaldt STOL (short take off and landing).
Det går rapt af sted – og det vigtigste ankepunkt er nu, at der er et højt støjniveau i flyet. Det kompenseres i nogen grad af et par høreværn til hver passager, som gør rejsen tålelig. Til gengæld nyder jeg muligheden for at bruge internettet på min mobiltelefon. Der er ingen begrænsninger på det.
Visuelt helt fantastisk
Også det visuelle er bestemt med til at gøre rejsen pengene værd. Twin Otteren flyver tættere på jorden end almindelige rutefly – og det er derfor muligt at skelne gårde og huse fra hinanden på landjorden. Det er en fantastisk del af rejsen.
Nøjagtig 52 minutter efter at jeg gik om bord i flyet i København, lander vandflyet i Århus.
Det er blæst op, og der er krappe søer. Men nedturen går nu rimelig smertefrit alligevel, om end det gynger lidt. Det skal tilføjes, at vandflyet også har hjul, så der i nødstilfælde kan landes på land. Det er dog ikke muligt at lande med flyet i mørke, så der er visse begrænsninger i vandflyvning. Et par minutter senere lægger flyet igen til land, men med de større bølger skal jeg fokusere på at holde balancen ned ad den stejle stige. Det er ikke for dårligt gående.
Gaten ligger på den yderste mole i Århus Havn, og det betyder, at det er nødvendigt med en taxa til den fire kilometers tur til den indre by. Alternativt kan man låne en Audi, som Nordic Seaplanes har en sponsoraftale med. I øvrigt er der også en varm gate med kaffe og chokolade i Århus – også med gode parkeringsforhold. Og jeg bliver spurgt, om jeg har brug for en taxa. Det sker faktisk allerede, da jeg går om bord i flyet.
Tager for lang tid at sejle gennem havnen
For mig er det lidt et irritationsmoment, at jeg lander så langt væk fra centrum, da jeg har en aftale i byen. Forklaringen er, at turen til bunden af havnebassinet tager meget lang tid at gennemføre i det lille fly. Derfor har man valgt den anden løsning for at spare tid for både passagerer og personale.
Alt i alt var turen for mig en meget positiv oplevelse. Det gik stærkt og var effektivt uden tidsspilde, men har man et møde uden for Århus, giver det mere mening at tage et indenrigsfly. Også prismæssigt, idet en billet med Nordic Seaplanes til 1.800 kroner synes dyr. Det er dog muligt at finde billigere priser, og mon ikke prisen falder lidt med tiden?
Vil jeg benytte mig af ruten igen som pendler? Ja, det vil jeg nok. Især hvis prisen kommer lidt ned. Men det primære er og bliver oplevelsen. For det er bare en langt sjovere rejseform end at sidde i bil eller tog i tre timer eller at skulle omkring Kastrup Lufthavn med ventetid, security og i øvrigt at skulle rejse fra Tirstrup til Århus bagefter.
LÆS MERE
Flyvende iværksætter med eget jagerfly
Billedtekst:
Det røde-hvide propelfly er kækt og sjovt. Følelsen af eventyr og canadisk ødemark er en central del af oplevelsen.(foto: InsideBusiness)