alfa1

Lifestyle

Består den ægte italienske kærlighed?   

Den nye Alfa Romeo Giulia er den bedste bil, den hårdtprøvede italienske bilfabrik nogensinde har præsteret, men kan den særlige italienske charme bestå i en bil, som er bygget til at slå de bedste fra Tyskland på hjemmebane? Alfa Romeo-entusiast Peter Nyholm satte sig for at undersøge sagen.

En Alfa Romeo købes ikke med fornuften. Den købes af en særlig sanselig æstetisk årsag, kombineret med lidt ægte kærlighed som den, man kan føle for en bedårende og fascinerende kvinde, som er umulig at leve sammen med. Som det måske fremgår her, er jeg ikke just en nybegynder udi Alfa Romeo.

Jeg har selv gentagne gange været bidt af den særlige Alfa Romeo-virus, som sætter de følelseskolde bilberegninger om gensalgspris, vedligeholdelse og benzinforbrug ud af kraft. De senere år har det dog været svært at finde kærligheden frem. Nuvel, Alfa Romeo har leveret et par verdensfjerne sportsvogne, der har fået entusiaster som tidligere ’Top Gear’-vært Jeremy Clarkson til at dåne af billidenskab, men i praksis har vi Alfa Romeo-interesserede skullet nøjes med den noget bedagede Golf-konkurrent Giulietta, som jeg selv ejede gennem et års tid, før jeg fik nok af familiebil og købte en Porsche Boxster.

Men der har været noget at vente på. For nu er Alfa Romeo endelig klar med en bil, der potentielt kan blive den bestseller, som det lille italienske bilmærke længe har sukket efter. Og som noget helt unikt går Alfa Romeo bort fra konkurrenternes fokus på forhjulstræk og har valgt baghjulstræk, der som bekendt er den køreglade bilists favorit.

Sidst Alfa Romeo havde baghjulstræk i en personbil, var i 75-modellen, som udgik af produktion i 1992. Men netop 75-modellen med den store 3,0-liters V6 er allerede nu ved at opnå klassikerstatus med pæne prisstigninger, hvilket er ret usædvanligt for en så ny bilmodel. Jeg ejede sågar selv en sådan Alfa Romeo i mine yngre år.

Det er derfor med nogen spænding, at jeg henter den nye Alfa Romeo Giulia for at prøve den bil, som i praksis skal redde Alfa Romeo fra at blive nok et hedengangent bilmærke. I kikkerten har italienerne den populære klasse af prestigesedaner i det mindste segment, hvor BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4 sidder på en større og større andel af det danske bilmarked.

Alfa Romeo Giulia lever i denne indstigningsmodel med den mindste dieselmotor ikke helt op til den sportslige dynamik, man forventer. Men i forhold til kvalitetsoplevelse, køreegenskaber er bilen spot on. Skal det være en diesel, så vælg den med automatgear. Ellers vælg benzinvarianten med 200 hestekræfter.

Alfa Romeo Giulia lever i denne indstigningsmodel med den mindste dieselmotor ikke helt op til den sportslige dynamik, man forventer. Men i forhold til kvalitetsoplevelse, køreegenskaber er bilen spot on. Skal det være en diesel, så vælg den med automatgear. Ellers vælg benzinvarianten med 200 hestekræfter.

Frækt Alfa Romeo-grin

Umiddelbart er der bestemt en niche for Giuliaen. For med det signifikante og frække Alfa Romeo-grin, pænt indpakket i nydelig sedankrop, skal der nok være succesarkitekter, mediefolk og supersælgere fra it-branchen, som falder for Giuliaen. Det store spørgsmål er dog, om Alfa Romeoen også kan appellere til de snusfornuftige revisortyper, specialister og mellemledere, som typisk vælger en konservativ Audi A4.

Da jeg sætter mig bag rattet af Giuliaen, er jeg ikke i tvivl. Design, materialekvalitet og en diskret smule Alfa Romeo-galskab er bestemt nok til at gøre bilen interessant for en bredere kreds end den gruppe af nørder, som faldt for min hedengangne Alfa Romeo 75.

Jeg drejer nøglen og konstaterer det, jeg allerede vidste. Testbilen er diesel. Tilmed den mindste version med 150 hestekræfter kombineret med manuelt gear. Det er altså indstigningsbilen – og ikke den, som Alfa Romeo forventer bliver bestseller herhjemme på firmabilmarkedet, den lidt større dieselmotor med 180 hk og automatgear. Til gengæld er det altid sundt at prøve en modelrækkes billigste model. I dette tilfælde Giuliaen med et beskatningsgrundlag på 400.000 kr.

I første omgang er det mest lyden, der skæmmer Giuliaen. Motoren har en karakteristisk dieselhakken, som aldrig helt forsvinder, når motoren er varm. Der er kraft nok og sekstrinsgearkassen er lækker, men kombinationen med dieselmotoren bliver aldrig sporty, som jeg forventer, at en Alfa Romeo skal være.

Fakta om Alfa Romeo Giulia

Alfa Romeo Giulia 2,2 diesel

2,2-liters, firecylindret dieselmotor med 150 hestekræfter og et drejningsmoment på 380 Nm ved 1.500 omdrejninger i minuttet

Tophastighed: 220 km/t

Acceleration fra 0-100 km/t: 8,4 sek.

Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 23,8 kilometer på literen

Pris: 475.000 kr.

Køb benzinmotor eller automatgear

Køb derfor diesel med automatgear. Eller måske endnu bedre: Køb den model med benzinmotor, som ser meget interessant ud, med 200 hestekræfter og automatgear, eller vent, og køb den model med 280 hk, som er på vej.

En central del af Alfa Romeos sportslige kultur er nemlig koncentreret omkring motorer. Den sidste af Alfa Romeos motorlegender var den 3,2-liters V6’er, som udgik af produktion i 2007, primært på grund af et endog særdeles højt benzinforbrug. Siden har Alfa Romeo haft svært ved at finde en maskine, som leverer samme potente nerve. Mon ikke Alfa Romeos nye Q-model leverer det ønskede med 510 hestekræfter? Men det er også en anden prisklasse.

Til gengæld er køreegenskaberne i denne lille diesel spot on. Alfa Romeo Giulia har fastholdt skiftesystemet DNA, hvor man kan indstille bilens dynamik alt efter temperament. Jeg prøvede lidt af hvert, men skiftede straks tilbage til den mest sporty indstilling, D, hvor bilen synes tændt, køreglad og skarp i sin rytme. Baghjulstrækket er sat op til at være sikkerheden selv. Kun på fedtet vej og med bevidst provokation kan man opleve et lille vrinsk, før ESP-systemet sætter ind og stopper legen.

En vigtig del af Alfa Romeos salgsargumenter over for en sportsorienterede bilist er da også, at Giulia i forhold til konkurrenterne er en lettere og en mere avanceret konstruktion med kulfiberkardanaksel. Det argument bider nok kun på bilnørderne, men de skal jo også føle, at de får noget for pengene. Og de skal nok bide på.

For Alfa er udfordringen snarere at få fat i en bredere kundekreds. Bilen har designet, køreglæden, pladsforholdene og kvalitetsoplevelsen. Og der er også en vis naturlig medvind. For der er i firmaklassen trængt med tyskere, som ikke har Alfa Romeos særlige ånd.

Få styr på leasing og stationcar

Mercedes, BMW og Audi har til gengæld perfektioneret sig til det nye system med udbredt leasing og privatleasing, som gør, at mærkerne har vundet kraftigt frem i Danmark i de senere år. Blandt andet takket en høj gensalgsværdi, som gør, at leasingpriserne kan holdes nede. Her kan Alfa Romeo få en udfordring.

Et mere håndgribeligt problem er, at Alfa Romeo har behov for at få en stationcarversion til landet hurtigst muligt. For det er den bedst sælgende modelvariant i denne klasse og et must at have på hylderne. Italienerne har dårligt nok bekræftet dens eksistens. Men en lancering af ny bilmodel fra Italien skal være forbundet en smule uforudsigelighed. Det er jo italiensk, og det er en del af charmen.

Vil jeg købe en Alfa Romeo Giulia som Alfa Romeo-entusiast? Ja bestemt – og jeg vil også vælge den frem for de førnævnte tyske bilmodeller. Men det er mest på grund af sanselige udefinerbare årsager. Ikke den sunde fornuft, og sådan skal det nok være.

LÆS MERE

Sådan vil Alfa Romeo generobre Danmark

Så meget billigere kan luksusbiler blive

Massiv disruption i bilejerskab. Banker taber slaget