audi Q7 bred

Lifestyle

Kan 2,5 ton Audi Q7 virkelig være en miljøbil?

En hybridbil med dieselmotor har længe stået højt på bilindustriens ønskeliste, og nu er Audi endelig klar med sin pluginhybridbil målrettet Europa. Men giver det overhovedet mening at kalde en 2,5 ton Audi Q7 for en miljøbil?

Jeg bliver en smule forskrækket, da jeg ser den voldsomme elledning rullet sammen i bagagerummet på den store Audi Q7. I forvejen er Audis SUV jo noget overdimensioneret med fem meter firehjulstrækker, som primært er tilpasset transport af fire personer.

I denne såkaldte E-tron er alt det tekniske endnu mere overdimensioneret. Bilen vejer nu ikke længere godt to ton, men i stedet et halvt ton mere end en standard-Q7. Det har selvfølgelig sine årsager. For det har været nødvendigt at gøre plads til det, som hele bilen handler om. En elmotor med 115 hestekræfter, som kan lades op i stikkontakten og få bilen til at køre 56 kilometer helt uden at tære på diesel og jordens sparsomme ressourcer.

På papiret er det en genial løsning. For 56 daglige kilometer på ren el rummer fint de flestes kørselsbehov til og fra arbejde, og så behøver den 3,0-liters dieselmotor aldrig at blive startet, medmindre man tager på forretningstur til Jylland, på ferie sydpå eller blot har glemt at lade bilen op.

Det er da også umiddelbart en positiv og kultiveret køreoplevelse, da jeg får sat mig bag rattet i det store sæde og glider lydløst indad mod København. Kørestilen på Audi Q7 er så tilpas afdæmpet, at man ikke behøver så store fartdemonstrationer, at dieselmotoren bliver vækket til live.

Indefra har Audi det nyeste look med fuld digital instrumentering – det giver et udpræget hightechmiljø. For at kompensere for udfordringen med at indtaste adresser i navigationen undervejs, har Q7 en skriveplade, hvor man med fingeren kan skrive bogstaver. Det kræver dog megen tilvænning.


Arven fra USA

Det er her værd at bemærke den arv, som Q7 E-tron forsøger at løfte. For oprindelig blev hybridbilen udviklet til det amerikanske marked, hvor man generelt ikke synes om dieselmotorer til personbefordring. Og man er næppe blevet gladere for dem efter VW’s dieselmiljøskandale. Derfor er rigtige pluginhybrider med dieselmotor uhyre sjældne – både fordi det er vældig teknologisk krævende at bygge en bil, som også kan køre mange kilometer på ren eldrift, og hvor elmotoren samtidig er fuldt integreret med den normale kørsel. Og det sidste er sådan set også vigtigt. For Audi Q7 kan også lægge fra land og køre stærkt, hvis man beder den om det. I alt yder de to motorer 373 hestekræfter og har 700 newtonmeter i drejningsmoment.

Rent teknisk

Audi Q7 E-tron

Motor: 3,0-liters V6-dieselmotor med 24 ventiler og turbo med 258 hk. Hertil kommer elmotor, der bringer bilens samlede effekt op på 373 hk og et drejningsmoment på 700 Nm.

Det rækker til en tophastighed på 234 km/t. og en accelerationstid fra 0 til 100 km/t. på 6,2 sekunder.

Ifølge de gængse miljønormer er Audi Q7 E-tron oplyst til at køre 55,6 km på en liter diesel. Det er dog et noget andet billede, man får, hvis bilen kun kører på diesel. I så fald er E-tron ikke mere økonomisk end en hvilken som helst anden stor firehjulstrækker.

Pris: 1.432.000 kroner.

Det betyder, at den tunge bil accelerer fra nul til hundrede på bare 6,2 sekunder. Men til sammenligning kan en Q7 TDI uden eldrift med stort set samme motorkraft klare samme disciplin på samme tid. Så bliver det tydeligt, at kraften fra den ekstra elmotor bruges til at trække de ekstra 500 kilo, som batteri og de højteknologiske E-tron-systemer vejer.

Men i praksis kan elbiludgaven altså ikke mere end den standard-Audi Q7, som koster 300.000 kroner mindre. Dermed åbenbares også det problem, som pluginhybridbilerne har på det danske marked. For skattefar har i modsætning til de rene elbiler hos Tesla ikke for alvor nogen afgiftslempelse til en pluginhybridbil.

Får du brugt elmotoren?

Derfor koster en Audi Q7 E-tron 1,43 millioner kroner, mens Teslas X SUV kan fås for 1 million kroner. Man forstår i denne situation godt afgiftssystemet. For selv for miljøbevidste købere af en Q7 E-tron bliver det dagligdag at spare miljøet og et par kroner i diesel. Man forestiller sig levende, hvordan man i regn, slud og i fortravlede aftener glemmer at sætte strøm til den store SUV, hvorved bilen let ender som en helt almindelig Q7 blot med 500 kilo ekstra mavefedt.

Derfor vil jeg anbefale at købe en standard-Audi Q7 TDI med 272 hestekræfter til 1,15 millioner kroner. Den kører hæderlige 18 kilometer på en liter diesel, og du får alligevel aldrig sparet merprisen hjem ved at fylde strøm på E-tron-modellen.

For Audi Q7-modellen fejler bestemt ikke noget, hvis man vil have en stor og komfortabel SUV til at stå for familiens transportbehov.

Læs mere

Er verden af lave med Porsche 911

Porsches lille gamechanger

Vi udnytter lavere bilafgifter til sportsvognskøb