419Y9YWlmKL._SX330_BO1,204,203,200_

Kultur

Mustread om strategiudvikling

I en tid, hvor flere og flere virksomheder omfavner digitalisering og brugen af AI og machine learning, er det afgørende for virksomheder at redefinere deres måde at lave strategi på. Bogen ‘Smart Business – What Alibaba’s Success Reveals About the Future of Strategy’ giver et fremragende bud på, hvordan virksomheder kan omfavne disse tendenser og bringe dem ind i strategiudviklingen.

Hvis man tænker 15 år tilbage, var der intet, der hed Uber og Airbnb. 15 år senere er disse to selskaber blevet henholdsvis verdens største ’taxaselskab’ og ’hotelkæde’ uden at eje et eneste aktiv.

Digitale selskaber som Uber og Airbnb dukker op konstant og udfordrer etablerede virksomheder. Et eksempel på en af disse virksomheder er Alibaba, hvor man blandt andet ved at anvende AI og machine learning har været i stand til på få år at skabe en milliardvirksomhed.

Men hvorfor kan disse digitale virksomheder skyde op overalt? Det giver Ming Zeng, der er tidligere chieff of staff and strategy adviser for Alibaba-stifter Jack Ma, et fremragende bud på, hvor han giver et indblik i, hvordan Alibaba omfavner digitale teknologier til brug i strategiudviklingen.

Ny tilgang til strategi

Boganmeldelse:

Smart Business – What Alibaba’s Success Reveals About the Future of Strategy

Af: Ming Zeng

Forlag: Harvard Business Review

Sprog: Engelsk

Sideantal: 272

Pris: 290 kroner

ISDN: 9781633693296

6 stjerner

Vi hører, at robotter og digitale teknologier kommer til at erstatte menneskelige jobfunktioner, men bogen ’Smart Business’ beskriver, hvordan mennesker via kreativitet og innovation kan bidrage til endnu mere værdiskabelse i fremtiden.

Bogen er i tre dele, hvor man i første del bliver introduceret til begrebet ’smart business’. Smart business defineres som summen af network coordination og data intelligence, og det er disse to begreber, der udgør resten af første del og fungerer som byggesten for resten af bogen.

Anden del har mere fokus på at beskrive de nye strategiske principper om at skabe livedata, consumer-driven og gentænkning af strategisk positionering. I anden del præsenterer bogen ’Smart Business’ også en radikalt ny tilgang til strategiudvikling, som er hele kernen i denne bog. Især begrebet C2B er en ret central del i at forstå, hvorfor digitale virksomheder har stor succes.

Tredje del har fokus på at skitsere en ny form for strategiproces og vision for ledelsen, hvor spredningen af netværk og digitale forretningsgange laver om på virksomheders funktion og mindset. Dette afsluttes i sidste kapitel, hvor man som læser får indblik i, hvad det har af praktisk betydning for os.

Absolut mustread

Vi har alle hørt om, at cloud computing, AI, machine learning, automation etc. er fremtiden for virksomheder, men det kan være svært at se, hvordan disse digitale teknologier kan danne byggestenene for fremtidens nye organisationsstrukturer. Derfor er det forbløffende, at Ming Zeng med legende lethed formår at trække dette ned på et praktisk niveau.

Ming Zeng er tidligere underviser på Insead, så man har høje forventninger, inden man starter med at læse bogen – Ming Zeng leverer dog hele vejen igennem bogen.

Så dette er klart et mustread for direktører og ledere, der ønsker at være opdateret på nye trends i brugen af AI i praksis i en tid, hvor AI og machine learning redefinerer vores samfund.

Hvis du ikke er direktør eller leder, men blot interesseret i fremtidens strategiudvikling og forretningsudvikling, kan bogen også varmt anbefales.

Af Daniel Omann Gru, H&B – Hildebrandt & Brandi