ferrari

Lifestyle

Find en perfekt investeringsbil. Staldtips fra bilsamler med 20 Ferrari 

Michael Krog har en helt særlig samling af nyere Ferrari, som han har købt op i hele verden. Indtil videre ser det ud til at være med pæn fortjeneste. Men hvor er den næste samlerbil, der kan tjenes en formue på? 

Nogle går så seriøst op i biler, at det bliver rigtig mange penge værd. En sådan person er forretningsmanden og GranTurismo Cars-stifter Michael Krog, der har kastet sin kærlighed på nyere Ferrari.  

Michael Krog har brugt mange år på at opkøbe samler- og investeringsbiler, heriblandt flere Ferrari F355 Spider. Han interesserer sig nemlig især for Ferrari med letvægts-V8-motorer, som typisk er Ferraris indstigningsmodel. 

InsideBusiness møder ham og hans imponerede samling af ca. en snes højrøde vidundere på et sted, han helst holder for sig selv.  

”Jeg kan godt lidt en rød tråd i min samling. Jeg køber gerne biler, der er den sidste generation af en modelårgang. Så er bilerne typisk nummererede – og de er ofte udstyret med særligt udstyr, for eksempel kulfiber i kabinen.”  

Det betyder, at han gerne ejer 2 eller 3 af en særlig serie, eksempelvis Ferrari F355 Spider Fiorano, som blev produceret i 100 eksemplarer, og som stort set kun blev solgt i USA: 

”Det er typisk de lidt mere specielle biler, der stiger i pris, og som der er noget særligt ved,” forklarer Michael Krog. 

Det betyder også rigtig meget research for at finde bilerne. For investering i Ferrari er ikke isoleret til ét land, men er en global disciplin for entusiastiske samlere.  

Faktaboks: 

Michael Krog har samlet sine erfaringer med investeringsbiler i selskabet GranTurismo Cars.

Her har fire ejere og partnere forsøgt at skabe en mere gennemskuelig tilgang til det ofte noget komplicerede fænomen fleksleasing og handel med luksus- og superbiler. Det er blandt andet sket via et samarbejde med Nykredit om finansieringen.

Hvad sker der med priserne? 

P.t. er der en global tendens til stigende priser inden for specialbiler, klassiske sportsvogne og samlerbiler. Men det er også lidt af en jungle, hvor nogle biler stiger i pris, mens andre er på et uholdbart niveau og falder igen.  

Der er også tendens til opportunisme, hvilket kan ses på priserne, hvis for eksempel en anerkendt biljournalist som Jeremy Clarkson omtaler en bestemt klassisk bil positivt. 

En af de lødigere kilder til at forstå markedet er bildatabasen Mobile.de, der samarbejder med danske Bilbasen.dk.  

Her peger analyserne typisk på biler fra 80’erne, der stiger pænt i pris, eksempelvis Audis ikoniske Quattro-modeller, taxamodellen Mercedes W124 med 6 cylindre som cabriolet og stationcar, BMW 3-serie cabriolet og BMW M3 og M5.  

Men også endnu mere specielle Lancia Delta HF Integrale og Porsche 928 har taget et nøk opad i pris. Sågar mere folkelige biler som Porsche Boxster, Ford Cosworth og VW Boble Type 2 (split screen) er begyndt at kravle opad prismæssigt ifølge tal fra Mobile.  

Også den Ferrari 355, som Michael Krog ejer flere af, er blandt bilerne, der ifølge Mobile stiger i pris.  

Men den erfarne bilsamler nøjes ikke med at handle Ferrari i Tyskland. Han har købt biler i Asien, i Europa, i USA og selvfølgelig også i Danmark både som nye og brugte. 

”Jeg handler typisk via en agent i Asien. USA tager jeg selv over til og får bilen sendt hjem, mens jeg i Danmark tager en flaske vin i hånden og tager ud og hilser på. Det er altid ret spændende at se bilen første gang, for ofte ved man ikke, hvad man står med. Jeg bruger meget tid på at undersøge servicehistorikken, før jeg tager af sted.”  

Det er velkendt, at især japanske samlerbiler er populære at importere til Europa. Det skyldes, at bilerne som regel har rattet i venstre side, ligesom de ofte er ekstremt pertentligt vedligeholdt.  

Lave kilometertal er konge 

Typisk går Michael Krog efter biler med lave kilometertal, og den bil i hans samling, der har kørt længst, har kørt 40.000 kilometer.  

Det er da også et kvalitetsstempel for mange bilsamlere, at bilen har kørt så få kilometer som muligt. Det er imidlertid en udfordring at købe biler, der har stået for meget stille. Man bør derfor altid købe biler, som er blevet passet i henhold til serviceanbefalinger med løbende olieskift, selv om bilen ikke kører så meget. 

Set fra et økonomisk synspunkt er den værste faldgrube nok at købe en bil i for dårlig stand, som man bruger mange penge på at restaurere, uden at biltypen har, hvad der skal til for at blive en rigtig samlerbil.  

Michael Krog køber i udgangspunktet ikke biler, der behøver istandsættelse, bortset fra en hvid Lamborghini Countach, han har købt i Frankrig. 

”Ja, det koster ret mange penge at restaurere en sådan bil, men den Lamborghini er jo et helt særligt designikon.” 

For Michael Krog startede interessen for Ferrari, da han som 24-årig købte sin første Ferrari – en 348 Spider. Det usædvanlige ved hans samling er, at der er tale om de mindste V8-modeller af Ferrari – her er for eksempel ingen klassiske Ferrari eller de eftertragtede F40 og F50-modeller: 

”At jeg begyndte at samle på de mere prisbillige Ferrari, hænger sammen med mine midler på det tidspunkt, og så har det holdt ved.” 

Bilerne stiger i pris 

Indtil videre har det været en lukrativ strategi. For nogle af Michael Krogs Ferrarier er flerdoblet i værdi, om end han ikke rigtig ønsker at sælge dem. Og det er først, når en specialbil er solgt, at man kender værdien. 

Over det ganske danske land findes der overraskende mange imponerende bilsamlinger. Ofte tilhører de diskrete rigmænd, der helst holder deres hobby for dem selv. Men det er faktisk et generelt problem for bilsamlere i Danmark, at afgiftssystemet er så rigidt, oplyser salgs- og leasingrådgiver Ulrik Walter Rasmussen fra GranTurismo-leasing, der har en fortid hos både Ferrari-importøren i Danmark, Formula Auto, og hos Porsche. 

”Det er blevet rigtig populært at flekslease sportsvogne og specialbiler i Danmark. For selv om nogle forsøger at omgå det, så må man ikke købe bilen efter endt leasingperiode, og så kan det være svært at beholde bilen over længere tid, men det hjælper naturligvis på regnestykket, hvis bilen har holdt prisen eller er steget i løbet af leasingperioden.” 

En alternativ løsning er at købe bilen, så den står uden afgift og moms. På den måde kan den bedst handles globalt, men så er det omvendt svært at komme ud at køre i bilen, og man skal leje prøveplader eller et fejeblad for at få bilen til service. For uden servicehistorik forringes selv en samlerbils værdi og tekniske brugbarhed over tid. 

Ifølge Ulrik Walter Rasmussen er der masser af muligheder for at købe sig til investeringsbiler af enhver slags og prisklasse: 

”En Ferrari F40 kunne fås for 2,5 millioner kroner i 2010. I dag koster den 7,5 millioner kroner. Jeg ser ikke nogen grund til, at den ikke fortsat skulle kunne stige i pris. For det er en helt særlig bil, der ikke er produceret ret mange af. Men den ligger uden for mit budget. Så jeg anbefaler, at man gør noget andet, for eksempel køber en Volvo 850R fra 90’erne i en speciel farve. Det gælder om at finde bilen, som nogle har drømt om i deres unge dage. For så vil de gerne eje én senere i livet,” forklarer Ulrik Walter Rasmussen. 

 

LÆS MERE

Her er de biler, der stiger mest i pris