At ramme den rigtige investeringsbil er lidt som at ramme den helt rigtige vækstaktie. Er du heldig og har begået godt købmandskab, kan du ramme et afkast på over 20 procent om året.
Det har indtil videre været ret sløjt med informationer om prisudviklingen, til trods for at markedet for investering i biler bevæger sig lynhurtigt opad. Men udødeliggjort af talrige bilprogrammer om den ret nye investeringsform er der kommet stadig mere tryk på kedlerne, ligesom der overalt i Danmark popper nye bilforretninger op med fokus på klassiske biler og specialbiler.
Det kan dog være ret svært at få et overblik over prisudviklingen, medmindre man følger den tæt på daglig basis. Men i denne udgave af InsideBusiness har vi fået den store tyske salgsportal Mobile, der samarbejder med danske Bilbasen, til at køre en særkørsel over de biler, der stiger mest i pris sidste år.
Resultaterne er overraskende. For tidligere tiders stensikre investeringer som Mercedes SL og Porsche 911 er trådt i baggrunden til fordel for 80’er-biler, der p.t. stiger med mellem 15 og 25 procent om året.
Biler, der er steget 15-25 pct.
Audi Quattro
Mercedes E-klasse W124, især modellerne med 6 cylindre – og såvel cabriolet som stationcar
Mercedes E500 W124
De tidligste udgaver af BMW M3 (E30), alle modeller af 3-serie cabriolet frem til 1994
BMW CSL
BMW 635 CSI
BMW 850
BMW M5 (E39)
Lancia Delta HF Integrale 16V
Porsche 928
Porsche Boxster
VW Type 2 Splitscreen
Kilde: Mobile
Det gælder biler som Audis ikoniske Quattro-modeller, taxamodellen Mercedes W124 med 6 cylindre såvel som cabriolet og stationcar, BMW 3-serie cabriolet, M3 eller M5. Men også endnu mere specielle Lancia Delta HF Integrale og Porsche 928 har taget et nøk opad i prisen.
Selv bestsellere som Boxster og Folkevogn stiger
Prisstigningerne har sågar ramt de to bestsellere Porsche Boxster og Folkevogn Boble (Type 2 Splitscreen).
Markedet bærer nu præg af, at man skal passe på med de biler, der har taget de store prishop, konstaterer Jan Lang fra Bilbasen, som følger bilmarkedet tæt:
”Man skal passe på med at komme på bagkant af markedet forstået på den måde, at man investerer i biler, der allerede er steget markant i pris. Her er Porsche 911 et godt eksempel, men det gælder også Mercedes-modellerne i bred forstand fra 1960- og 1970’erne. De er løbet af sted.”
Der har også været prisfald på for eksempel den ikoniske Porsche 911 Turbo i 993-modellen. En klar indikation på, at træerne ikke vokser ind i himlen.
Jan Lang peger på, at den gode bilinvestor griber markedet meget kynisk an. Ud med personlige præferencer og ind med tung research på både internationale bilauktioner og alle de europæiske søgemaskiner som Autoscout, Ebay, Mobile og de internationale bilauktioner.
Man kan også være heldig at finde gode køb i bilklubber, på klassikersider og meget andet. Helt centralt er det at sikre sig bilens stand og dokumentation for historie, og at bilen aldrig har været skadet.
Et globalt marked, men Tyskland er godt
For den grundige researcher er der også mulighed for at købe biler op i Japan, i USA eller Italien, som umiddelbart er lettere tilgængelige markeder, men også biler fra Dubai bliver i stigende grad præsenteret på det europæiske marked. På den måde er markedet for bilinvestering blevet globalt.
Biler, der er steget med 10-15 pct.
Citroën SM
Ford Sierra Cosworth
Ford Capri
Opel Manta
Peugeot 205 GTI
VW Golf GTI I og II
Og blandt de dyrere:
Ferrari 355
Lotus Elise
Honda S2000
Honda NSX
Der er dog næppe tvivl om, at det måske bedste sted at gøre en god handel, er i Tyskland. Her er der masser af pertentligt plejede biler fra netop 80’er-generationen til rimelige priser – og eksportreglerne er så håndterbare, at man med nogen møje selv kan købe og hente en bil af for eksempel en privat sælger.
Og det behøver ikke at være specielt dyrt at komme ind på markedet.
Ifølge Jan Lang er en oplagt investeringsbil en Mercedes W124 i modelgenerationen fra 1993 til 1995, der var en af de sidste klassiske og ekstremt driftssikre store Mercedes’er. Her kan man komme ind på markedet for en model i god stand fra ca. 23.000 euro.
”Der er et bredt udbud, og priserne er nede i et fornuftigt leje. De sidste årgange af W124 før katastrofen W210 fra 1996 er fremragende biler, der teknisk er godt skruet sammen. Gå efter Mercedes-Benz E320 W124 cabriolet eller coupéudgaven 1994-95,” siger Jan Lang.
Men prisstigningerne rammer også biler, man næppe havde troet ville opnå klassikerstatus. Det gælder biler, man grinede lidt ad for bare få år tilbage. Ifølge Mobiles prisundersøgelser er for eksempel Ford Capri og Opel Manta steget med 10-15 procent det seneste år.
I samme kategori hører en velplejet VW Golf GTI I og II, ligesom den arrige hundehvalp Peugeot 205 GTI og rallystjernen Ford Sierra Cosworth, som også er steget med 10-15 procent i pris.
Men også i den dyrere ende er der gode prisstigninger, om end markedet ser ud til at flade ud på de biler, der allerede er anerkendt som gode investeringsbiler. Men både Citroën SM, Ferrari 355, Lotus Elise og Honda S2000 / NSX er steget med 10 procent
Billedtekst: Mercedes E-klasse Cabriolet fra 80’erne og begyndelsen af 90’erne er ved at være et rigtigt godt køb, konstaterer Jan Lang fra Bilbasen. Her stiger priserne med op til 20 procent om året.
LÆS MERE
Her er de biler, der stiger mest i pris
Følg med på biljagt i Tyskland
Vi jagter investeringsbil på tysk bilmekka
Er verden af lave med Porsche 911?
På pilgrimsrejse med James Bonds tyske luksuslimousine
Her kan du tjene penge på Porsche 911
Så meget billigere kan luksusbiler blive
Alt peger på hurtig nedsættelse af bilafgifterne