Afmelding fra film

Leder

Velkommen til InsideBusiness #1, 2021

Der er opstået en uholdbar situation om bankernes muligheder for at reklamere, som er blevet stærkt begrænset af et nyt regelsæt. Nu er dele af Sydbanks kampagne blevet blokeret. Læs også om de børsvirksomheder, som risikerer at blive solgt, et nyt frasalg fra ejendomsudvikleren Gefion og om strategien hos konsulenthuset Implement.

Det skulle have været en storstilet reklamekampagne, der understøtter Sydbank som landets førende erhvervsbank. Men projektet er løbet ind i vanskeligheder, da Sydbank ikke kan få de ønskede reklameblokke på grund af et uhensigtsmæssigt regelsæt. Vi kortlægger de uholdbare regler, der tilsiger, at en lang række bankprodukter, som ikke umiddelbart har noget med kviklån at gøre, ikke må stå sammen med reklamer for spil og betting. Hvorfor griber politikerne ikke ind?

Dernæst retter vi fokus mod de virksomheder på børsen, der kunne blive centrum for et overtagelsestilbud. Vi bliver ved M&A-området, idet ejendomsudvikleren Gefion er ved at sælge et større ejendomsprojekt fra, men selv om direktøren lover store avancer, kan det være svært at gennemskue, hvor mange penge Gefion egentlig tjener på sine forretninger.

Vi har også fat i det eneste større danskejede konsulenthus, Implement, hvor direktør Niels Ahrengot har tænkt sig at fastholde sin position på markedet. I denne uge har vi også rettet kikkerten mod fusionen mellem Valcon og First Consulting, hvor kapitalfonden Waterland er ved at bygge et interessant nyt konsulenthus, som kan ruske op i de etablerede strukturer i især den digitale del af markedet.

Læs desuden om en spændende ny udvikling i samarbejdet mellem bankerne og Nykredits succesfulde Totalkredit. Nu opsiges en garanti, der ellers har givet bankerne lidt ekstra indtægter fra samarbejdet. Vores senior staff reporter, Jens Chr. Hansen, tager desuden temperaturen på Mærsk-familien og fremtiden, ligesom Peter Nyholm skriver om den store vaccinefadæse, som EU har begået, og Morten Johnsen ser nærmere på nok et interessant skifte for en topadvokat hos Accura.

På kultursiderne anmelder vi bogen ’Varmluftsstrategi for begyndere’, som retter et kritisk lys mod især de ’idiotiske topledere’, hvilket kan være ganske underholdende.

 

God læselyst!

InsideBusiness-teamet