leasing

Leder

Velkommen til InsideBusiness #35

Hårdt udskilningsløb præger markedet for M&A-forsikringer. Nu skal priserne op. Det er denne uges tophistorie. Vi skriver også om leasingbranchen, som vil af med de brodne kar, om kapitalfonden Catacaps investeringer samt om et forsikringsselskab, der kaprer kunder med udenlandske forsikringsgiganter i ryggen.

M&A-markedet har været rødglødende, men mens priserne på virksomheder er steget voldsomt, er de voldsomt populære W&I-forsikringer faldet markant.

Det er ikke holdbart lyder meldingen fra både mæglere og forsikringsselskaber, der forudser stigende priser den kommende tid.

Så handler det om leasingbranchen, som står midt i et sjældent hårdt opgør med oprydning i egne rækker. Brancheorganisationen Finans og Leasing ønsker overraskende, at leasingselskaberne underlægges Finanstilsynets noget mere bureaukratiske tilsyn i håb om at komme organiseret kriminalitet, hvidvask, bilsvindel, vanvidsbilisme med mere til livs. Erhvervsministeriet er umiddelbart positivt.

Vi går igen i denne uge tæt på kapitalfondene og stiller skarpt på Catacap, der trods to fonde og investeringer for milliarder endnu ikke har solgt en virksomhed. Og med tre selskaber stærkt underdrejet af covid-19 er situationen ikke ligefrem blevet bedre i 2020. Alligevel tror fondens ledende partner på, at man vil komme styrket gennem krisen.

Minksagen har trukket store overskrifter de seneste uger, men partner i Primetime Thomas Juul-Dam mener, at sagen blot understreger, at Mette Frederiksen på ingen måde kan trues af sine støttepartier.

Og så går vi tæt på en familievirksomhed, der med stærke finansielle partnere i ryggen og lave priser vil forsøge at erobre markedsandele.

I denne uge har vi også haft fokus på en fejlslagen alliance mellem Mærsk og Danske Bank om et forsøg på et udvikle en ny betalingsaktør, på en hedgefond, som presser Sampo til brandudsalg af Nordea-aktier, og på nye retningslinjer for pensionsbranchens svære værdiansættelser, som er ved at falde på plads efter et langstrakt forløb.

På kultursiderne ser vi nærmere på, hvor meget forretning kulturinstitutionerne har tabt under coronakrisen. Det er ganske alvorligt, lyder det fra Nordea-direktør.

 

God læselyst!

InsideBusiness-teamet

 

Billedtekst: Brugte sportsvogne og luksusbiler er nøje kædet sammen med flexleasing, hvor man også finder brodne kar kontakt til alvorlig kriminalitet, bilsvindel, hvidvask, bandekriminalitet, vanvidskørsel med mere. Foto: © Pabmap | Dreamstime.com