Efter at have taget førstepladsen med disruption af betalingsmarkedet med MobilePay, taber Danske Bank og de nye bankpartnere i MobilePay-samarbejdet terræn på det vigtige marked for betalinger i butikkerne.
Det skyldes, at MobilePay ikke kan konkurrere med brugervenligheden på de nye kontaktløse dankort, som hastigt spreder sig. I starten af 2016 var 1,5 procent af dankortbetalingerne kontaktløse. I december var tallet steget til 15 procent, lyder det fra Nets. Samtidig er kun halvdelen af danskernes kort forsynet med chip til kontaktløs betaling, så væksten bliver endnu større i 2017, hvor kortene udskiftes i stort omfang. Det skyldes også, at kundernes adfærd ændrer sig, når de først har prøvet kontaktløs funktion.
Til sammenligning skal man stå og fedte med telefonen, hvis man vil bruge MobilePay til betaling i butikkerne. Derfor er det ikke så overraskende, at MobilePay trods en stor udbredelse af de hvide bokse i butikkerne ikke for alvor er slået an med butiksbetaling.
Antallet af dankortbetalinger slog rekord i december, da der blev gennemført 114 millioner betalinger. Det er 4,4 procent højere end i december 2015. I hele 2016 svingede danskerne dankortet 1,2 milliarder gange. Det er en stigning på 5,2 procent.
Det er straks sværere at få sammenlignelige tal fra MobilePay, men InsideBusiness har fået oplyst, at der blev gennemført 170 millioner transaktioner med MobilePay i 2016. Af disse udgjorde ca. 25 procent erhvervstransaktioner sidst på året. Så MobilePay håber at nå 200 millioner transaktioner i 2017, hvoraf ca. en fjerdedel vil være transaktioner i butikker og på nettet. Mobilepaybetaling er altså en lavbenet miniput i forhold til dankortet.
Mobilbetalinger ventes at overtage markedet
Ved køb på nettet har MobilePay en brugerfordel, mens man som nævnt stadig halter bagud i butikkerne i forhold til dankort og især det kontaktløse dankort. Men det vil næppe fortsætte. For både MobilePay og konkurrenten Nets forudser, at danskerne vil gå over til at betale med mobiltelefonen på mellemlang sigt.
Men begge parter mangler stadig de brugervenlige løsninger, som gør det muligt at betale ved blot at stryge telefonen hen foran terminalen og opnå samme brugervenlighed som ved det kontaktløse dankort.
Men det kapløb er i fuld gang. For MobilePay forventer inden for seks måneder at have en løsning klar, hvor man kan nøjes med at stryge telefonen hen over terminalen i butikken. Nets er til sammenligning i fuld gang med at udvikle den mobile version af dankortet, som kan det samme og lidt til. Og der er stadig en chance for, at de to parter finder sammen i en form for samarbejde om systemet. Indtil videre har parterne dog valgt at udvikle på egen hånd.
De går også hver sin vej, hvad angår hardware til brug i butikkerne, hvor to af verdens største producenter af betalingshardware er til stede, Verifone og Ingenico.
MobilePay arbejder på at integrere med terminalerne fra Verifone, så de også vil kunne tage imod betalinger fra MobilePay i kæderne Dagrofa og Rema. Ingenico samarbejder derimod med Nets og Bambora.
Selve slaget om detailhandlen ser i stigende grad ud til at være vundet af Nets og dankortet. Coop har indtil videre sagt, at man ikke ønsker MobilePay, da man har egen betalingsapp, der også kobles til dankortet. Dansk Supermarked besluttede i efteråret at tage MobilePays hvide bokse ned og køre med de terminaler fra Nets, der med en såkaldt BLE-enhed også kan tage imod dankort på mobil fra alle telefoner.
Det er næppe tilfældigt, at de store detailhandelskæder holder fast i dankortet. Det danske betalingskort er kendt som et af de billigste i verden, og detailhandlen ønsker for alt i verden ikke en situation som i andre lande, hvor betalingskortudbydere tager en grådig bid af detailhandlens kage.
Indtil videre har Danske Bank med MobilePay ikke for alvor vist, at man er villig til at underbyde det i forvejen billige dankort. Men Danske Bank og partnere som Nordea og Jyske Bank i MobilePay-samarbejdet har muligheden. For med den nye integration med de øvrige bankers Swipp-løsning kan MobilePay skære kortinfrastrukturen bort og betale med konto til konto-betalinger, hvilket er langt billigere. Det er en afgørende trumf i forhandlingerne med Nets.
Mobilt dankort kan ende som en ‘swippser’
Det samme gælder MobilePays udbredelse. Mere end 3 millioner kender og bruger nu appen. Og man vil også bruge de positive erfaringer fra Danmark til at begynde at æde sig ind på betalingsmarkedet i andre lande i Norden.
Til sammenligning er Nets nødt til at starte stort set fra scratch med udrulningen af det mobile dankort. Selv om dankortet er et anerkendt brand blandt danskerne, er der en risiko for, at det ender som Swipp – et teknologisk overlegent koncept, som ingen gider bruge. Heldigvis for Nets har man i den mellemliggende periode det kontaktløse dankort, som allerede nu er ved at ændre danskernes betalingsadfærd.
MobilePay risikerer derimod fortsat at miste terræn i butikkerne og ser således sin forhandlingsposition svækket i de kommende måneder, indtil den nye og mere brugervenlige mobilbetalingsplatform er på plads inden sommer. Men så bliver det igen en udfordring at vænne danskerne fra at bruge det kontaktløse dankort.
Læs mere
Danske Bank vil tage Mobilepay et skridt videre
Danske Bank gør klar til massiv disruption af betalingsområdet