porschebærende

Lifestyle

Bilanmeldelse: Verdens måske bedste dieselbil er en Porsche 

Den nye Porsche Panamera sætter nye standarder for køredynamik og performance i direktionsklassen. Ikke mindst med Porsches 4,0-liters V8-motor. Herlig køreoplevelse, men prisen skal man ikke hænge sig for meget i. 

Det er specielt at tale om verdens bedste dieselbil, for der er en del at vælge imellem. Men den nye Panamera sætter et nyt niveau inden for dieselmotorer. Der er performance og køreegenskaber næsten som en superbil, men alligevel er der god plads til fire – og en rimelig brændstoføkonomi med 14,7 kilometer på literen.

Porsche Panamera fik ellers en hård start på livet, da den blev lanceret i 2009 på Shanghai Motorshow. Bilen blev med nogen ret beskyldt for at være direkte grim, ikke mindst i det populære tv-program ’Top Gear’.

Heldigvis har Porschen med den nye model, der kom sidste år, løst problemet. Væk er den gumpetunge bagdel. Taglinjen er blevet helt Jaguar-agtig, mens fronten med de fire lygteøjne i hver side af fronten er diskret aggressiv på en passende Porsche-facon. Det er bestemt godkendt. I den mørkeblå farve udstråler den business på den helt rigtige måde, mens biltypen i hvid eller en anden markant farve kan blive lidt karikeret.

Men de største herligheder gemmer sig under karossen. For motoren er en helt ny udviklet 4,0 liters V8-dieselmotor. 422 hk i en så stor bil imponerer næppe nogen i denne klasse. Men her handler det om momentet på 850 newtonmeter, som spiller perfekt sammen med den 8-trins gearkasse. Den næste to ton tunge bil føles som at sidde i en katapult, når speederen trædes ned. Det er særligt imponerende ved overhalinger og mellemaccelerationer. Porsche Panamera 4S Diesel er simpelthen skræmmende og vanedannende hurtig.

Fakta

Porsche Panamera 4S diesel
4,0 liters V8, Biturbo Diesel
422 hk ved 3.500-5.000 o/min.
850 Nm ved 1.000-3.250 o/min.
Tophastighed: 285 km/t.
Acceleration 0-100 km/t.: 4,3 sek. i sport plus
Pris: 2.267.065 kr.
Seks ud af seks stjerner.

Samtidig leveres kræfterne med en god portion harmoni og ynde. Kun ved tomgang og lave hastigheder mærkes det, at der ligger en dieselmotor ude foran. På en snoet sognevej er Parameraen overraskende agil og føles som en langt lettere sportsvogn. Her lyder motoren næsten som en rigtig sportsvognsmotor.

Vinder næppe priser for brændstoføkonomi

Brændstoføkonomisk vinder dieselmotoren ingen priser, men vi konstaterer, at den er rimelig. Den er opgivet til 14,7 kilometer på literen ved blandet kørsel – og ved temmelig hurtig kørsel på motorvejen kører man let 12-15 kilometer på literen, og det er faktisk imponerende. For i en benzinbil med tilsvarende kraft, vægt og firehjulstræk ryger man let ned på det halve.

Kabinen føles luksuriøs og lækker, omend midterkonsollens og bilens skærmsystem godt kunne være mere intuitivt og brugervenligt at betjene. Bagsædet er lækkert, men der er ikke overvældende med plads. Heldigvis for chaufføren er Porsche Panamera en rigtig ’driver’s car’, hvor man føler sig mest hjemme bag rattet. Bagi kan man tilkøbe sig massage til ryggen og anden luksus, som ungerne kan hygge sig med. Bagagerummet er brugbart uden at være prangende, men her er det værd at nævne, at Porsche er på vej med en stationcarudgave, hvilket er sjældent i denne klasse.

Før vi falder helt i svime over Panameraen, skal vi måske lige nævne, at det er en vældig dyr bil. Prisen på denne Panamera 4S Diesel er knap 2,3 millioner kroner. Men hertil kommer ganske meget ekstraudstyr, som man hurtigt bruger mange hundrede tusinde kroner mere på. Alene den adaptive fartpilot, der automatisk holder afstand til bilen foran, koster 47.000 kroner, og så koster lane keeping assist, der også holder retning, yderligere 20.000 kroner. Begge dele er et must i denne klasse. Hertil kommer alverdens herlig Porsche-lir, f.eks. Porsche Dynamic Chassis Control Sport til 93.000 kroner.

Bilen ender derfor let på den dyre side af 2,5 millioner kroner i indkøb. I denne klasse er det eneste rigtige at benytte sig af leasing – og det vil stort set alle Panamera-købere i Danmark gøre. Andet vil på grund af værditabet være halsløs gerning.

I forhold til sportslige konkurrenter som BMW M5, Alfa Romeo Giulia Q og Audi RS6 synes Porsche Panamera at være i en liga for sig. Den største konkurrent til Panamera 4S med dieselmotor er Porsches egen Panamera Turbo, der leverer endnu mere performance.

Men stod det til mig, er dieselmodellen bestemt værd at overveje. Den er måske verdens bedste dieselbil.

 

Læs mere

På pilgrimsrejse med James Bonds tyske luksuslimousine

Kan 2,5 ton Audi Q7 virkelig være miljøbil?

Er verden af lave med Porsche 911

Porsches lille gamechanger

Vi udnytter lavere bilafgifter til sportsvognskøb