Harvard Business Review (i det følgende HBR) er et magasin for erhvervsledere. Målet med HBR er at forbedre ledelse i en foranderlig verden. Strenge kvalitetskrav giver læseren en garanti for det ypperste inden for ledelseslitteratur. Resultatet er artikler så gennemarbejdede, at de på samme tid får den akademiske dybde og flyvehøjde, den praktiske anvisning og anvendelighed og den sproglige elegance, der sikrer forståelse og fornøjelse.
Dette nummer af HBR består af to hovedsektioner: Spotlight og Features.
Spotlight består af fem artikler om kundeloyalitet og -vaner, herunder et interview med Jørgen Vig Knudstorp om kundernes følelsesmæssige forbindelse til LEGO-brandet.
Features indeholder ni artikler med fængende overskrifter om forskellige emner fra teknologi til psykologi.
Sidst i magasinet finder man Executive Summary, en skøn genvej for læseren. Derudover er der sektionerne Idea watch med fire artikler om ny tænkning og igangværende forskning og Experience med fire artikler om at lede din professionelle vækst.
Fakta
Harvard Business Review – How to Win and Keep Customers. January-February 2017
Udgiver: Harvard Business Review Press
Sprog: engelsk
Antal sider: 172
Vejledende pris: 19 USD per nummer
6 stjerner
Sublimt dansk bidrag
Især artiklen ’Are You Solving the Right Problems’ er interessant.
Artiklen handler om de naturlige begrænsninger mellem den klassiske problemdefinition og problemløsning. Ved at ændre perspektiv på problemet opstår helt andre og overraskende løsningsmuligheder.
Artiklen er også interessant fra et dansk perspektiv, fordi den er skrevet af danskeren Thomas Wedell-Wedellsborg. Det er i sig selv en bedrift med en artikel i HBR, men for Wedell-Wedellsborg er det ikke første gang. Han har tidligere bidraget med artiklerne ’What It Really Means to Be a Chief Innovation Officer’ (2014) og ’Get More Actionable Ideas from Your Employees’ (2014) – sidstnævnte i samarbejde med Paddy Miller.
Mig bekendt har ingen andre danskere udgivet flere artikler i HBR. Wedell-Wedellsborg er desuden medforfatter til bogen ’Innovation as Usual’, som er udgivet på Harvard Business Review Press.
Analog makeover som modsvar til digitaliseringen
Siden 1922 har HBR beskrevet og formet erhvervslivets udvikling. Emnet digitalisering er ingen undtagelse hertil. En teknologisk og mindsetmæssig udvikling, som også har været med til at udfordre magasinet selv. HBR har – selvfølgelig – en onlineversion, ikke desto mindre presser digitaliseringen HRB’s analoge flagskib: magasinet.
Svaret fra HRB synes at være en ny indpakning, et nyt format, som så lyset for første gang netop i januar-februar-nummeret 2017. HBR udkommer fremover kun seks gange årligt og har fået en kreativ upgrade.
Indrømmet, det er et flot og eksklusivt magasin, der oser af overskud, dygtighed og ikke mindst seriøsitet. Men jeg måtte bruge længere tid, end jeg brød mig om, på at navigere i magasinet, og der er fortsat irriterende mange reklamer. Jeg er begejstret for indholdet – præcis som jeg var i det gamle format.
Af Mette Brøgger, Hildebrandt & Brandi mb@hildebrandtbrandi.com
Læs mere
Sex, sladder og stress i organisationer