En ny Porsche 911 Carrera foran Ruths Badehotel i Skagen. Går afgiftsreformen igennem med den store lettelse, falder prisen på den tyske herrebil med 350.000 kr.

Inside story

Så meget billigere kan luksusbiler blive

Priserne på dyrere Porsche, Mercedes og Audi står til at falde mere end 100.000 kr., hvis en ny og billigere registreringsafgift går igennem, hvad stadig mere tyder på. For små biler er afgiftsnedsættelsen næsten ikke til at mærke

Spar 350.000 kr. på en ny Porsche 911, eller hvad med 90.000 kr. på en Mercedes E220 eller på BMW 420 Coupé? Det kan indenfor få dage eller uger blive markant billigere at købe bil i den dyre ende. For i disse dage forbereder bilforhandlere og bilimportører sig på en tid, hvor de danske registreringsafgifter tager nok et dyk nedad, når finansloven for 2017 falder på plads. Det vil efter alt at dømme ske med øjeblikkelig varsel for at undgå at bilsalget går i stå og at nogle forsøger at udnytte situationen.

Indtil videre er der ikke kommet noget endeligt ud fra forhandlingerne om, hvordan bilafgifterne bliver fremover, men Liberal Alliances formand Anders Samuelsen lægger ikke skjul på, at han vil have afgifterne så langt ned som muligt. Branchekilder, der i sagens natur er interesserede i at afgifterne kommer så langt ned som muligt, peger på 105 pct. som et godt nyt leje for registreringsafgifter. I dag har vi en registeringafgift på 150 pct., efter afgiften i 2015 blev sænket fra 180 til 150 pct. Men da 105 pct. vil være en ret stor nedsættelse, kan en mindre lettelse på 122 pct. også komme på tale.

Ender afgiften på 105 pct.,  er der store besparelser til de danskere, der kan lide hurtige, luksuriøse eller store biler. For en sådan afgiftsnedsættelse vil i sagens natur ramme de dyreste biler med den største besparelse. Bilbasen har for InsideBusiness regnet på, hvor store besparelser det vil give at sænke afgiften til 105 pct.  for en række biler.

Massiv prislettelse på Porsche 911

For en ny Porsche 911 Carrera S, vil afgiftsreformen betyde en prisnedsættelse fra 2,1 mio til kr. til 1,8 mio. kr. svarende til en besparelse på 350.000 kr. For en mere almindelig Mercedes E220d med automatgear vil besparelsen være et prisfald på 90.000 kr. For en bil som den nye Alfa Romeo Giulia Q med 510 hk vil prisen falde fra 1,4 til knap 1,2 mio. kr.

Sker det, vil det således skubbe til en udvikling, hvor danskerne gradvist går over til at købe lidt større biler, efter bilsalget i en årrække var kraftigt domineret af små og mindre sikre minibiler.

”Timingen er helt rigtig for nok en afgiftsnedsættelse på biler. Danskerne er de sidste år i stigende grad gået bort fra de helt små biler og over til de lidt større biler i f.eks. firmabilklassen,” forklarer Jan Lang fra Bilbasen, som følger markedsudviklingen tæt.

De små biler er hidtil blevet tilgodeset

Et interessant aspekt er, at de helt små biler næsten ikke vil mærke en afgiftsnedsættelse. For i forvejen er de helt små biler relativt billigere end de store biler. Det skyldes, at der i de danske afgiftsregler er indbygget et såkaldt skalaknæk, der betyder, at registreringsafgiften er på 105 pct. af afgiftsværdien op til 84.600 kr. og 150 procent af resten af værdien. Det tilgodeser de mindste biler, som slipper med de laveste afgifter. For en Toyota Aygo med en salgspris 96.000 kr. udgør afgiften bare 23.000 kr. Til sammenlig betaler man 270.000 kr. i afgift for en Audi A4 Avant 2,0 TDI med en udsalgspris på 505.000 kr., svarende til mere end halvdelen af bilens værdi.

Det er dog også et sandsynligt scenario, at regeringen vælger at reducere registreringsafgiften fra 150 til 122 pct. Det vil i så fald betyde et fald i prisen på en BMW 420d til 604.000 kr., svarende til en afgiftsreduktion på 60.000 kr., hvis man fastholder det nuværende skalaknæk på bilafgifterne. Det vil således være en noget mindre reduktion, som knap er mærkbar.

Bilforhandlere risikerer store tab

Til gengæld er den mindre voldsom for de bilforhandlere, som har store lagre af brugte biler, ligesom den alt andet lige også koster mindre for statskassen at gennemføre. For førnævnte Porsche 911 svarer det dog stadig til en besparelse på 200.000 kr.

Men den slags luksusbiler bliver dog for næsten alles vedkommende i dag leaset. Men også for leasingkunderne er lavere registreringsafgifter en fordel. Det gælder primært i form af et lavere beskatningsgrundlag, ligesom den månedlige leasingydelse står til at blive lavere  om end sidstnævnte er sværere at se.

I de kommende dage er der blot tilbage at vente og se, hvor villige regeringen er til at sænke bilafgifterne. I løbet af det sidste år efter den sidste afgiftsreform, var oppositionen gentagne gange ude at klage over, at regeringen netop havde givet billigere biler til velhavende danskere.

Så meget vil lavere bilafgifter betyde for luksusbiler og mindre biler. Kilde: Bilbasen

Så meget vil lavere bilafgifter betyde for luksusbiler og mindre biler. Kilde: Bilbasen

 

LÆS MERE

Lavere registreringsafgifter kan komme lynhurtigt

Bilafgifter på sammenbruddets rand. Sådan udnytter du det bedst

Sådan vil Alfa Romeo generobre Danmark