Kim og Mauborgne introducerede med udgivelsen ’Blue ocean strategy’ i 2005 banebrydende værktøjer, der hjælper virksomheder med at komme væk fra de røde oceaner fyldt med intens konkurrence til de blå oceaner, hvor man uforstyrret kan jagte vækst. Grundlæggende handler det om at omdirigere fokus i virksomheden fra markedskonkurrence til markedsskabelse ved eksempelvis at omdefinere spillereglerne i en industri.
Blue ocean-skift, gør lige nøjagtig, hvad man kunne håbe på: Den fortsætter, hvor den første bog slap, og viser helt konkret, hvordan man tager sin virksomhed med på rejsen mod de blå oceaner.
Fakta
Blue ocean-skift – gør dine konkurrenter overflødige
Af: W. Chan Kim & Renée Mauborgne
Forlag: Gyldendahl Business
Sprog: Dansk
Sideantal: 304
Pris: 350,00 kroner
ISBN-13: 9788702251753
6 stjerner
Stærke værktøjer med praktiske brugsanvisninger
En god strategibog skal inspirere dig, den skal give dig lyst til selv at gå i gang, og så skal den være konkret nok til, at du faktisk kan begynde. Det er lige præcis her, ’Blue ocean-skift’ leverer varen. Du bliver inspireret, du får lyst til at gå i gang, og det bliver ret tydeligt for dig, hvordan du skal gribe hele processen an.
Mange af de stærkeste værktøjer fra ’Blue ocean strategy’, eksempelvis strategilærredet, spiller igen en central rolle i bogen. Derudover er der kommet nye værktøjer til, som sikrer, at den samlede metodik fortsat holder i en digital tidsalder med større og større fokus på kunden. Et eksempel på et sådant værktøj er buyer utility map, der hjælper teamet med at identificere smertepunkter og nytteværdi undervejs i en købsproces.
En særlig styrke ved bogen er, at der ud over analyseværktøjerne er meget konkrete beskrivelser af, hvordan de anvendes i en organisation. Der er helt lavpraktiske råd, der gør det muligt for læseren at tilrettelægge en hel blue ocean-proces i sin egen virksomhed.
Som et ekstra værdiskabende element giver forfatterne adgang til meget brugbare templates, så man slipper for selv at skulle designe de mange værktøjer.
Mange cases, men en smule mere nærvær, tak
Bogen indeholder mange caseeksempler. De fleste af eksemplerne er rettet mod produktionsvirksomheder. Groupe SEB og dets Actify pommes frites-maskine og brasilianske KCB med dets revolutionerende kompakte toiletpapirruller fylder meget i bogen.
Eksemplerne er spændende, men som dansk læser kunne man godt tænke sig flere eksempler fra servicesektoren. Til gengæld afsluttes bogen med en spændende case om, hvordan man på nationalt plan i Malaysia med succes har anvendt blue ocean-strategi.
Bogen henvender sig bredt til ledere, forretningsansvarlige, forretningsudviklere og konsulenter.
Jeg læser selv min andel af strategibøger hvert eneste år. ’Blue ocean-skift’ er en af de bedste bøger, jeg har læst længe. Køb den, og bliv inspireret til, hvordan du kan jagte væksten i din organisation.
Af Henrik Ørholst, seniorkonsulent, H&B Hildebrandt og Brandi
LÆS MERE
Beslutninger fører til succes eller fiasko. Sådan undgår du de dårlige
Fremragende bog om forandringsledelse